Най-големият британски производител на автомобили Jaguar Land Rover отписа 3.1 милиарда лири (3.54 млрд. евро) от стойността си заради слабо търсене за някои от новите му модели, съобщава The Financial Times. Отделно компанията отчете 3.4 милиарда лири загуба за последното тримесечие на 2018, което е трета поредна четвърт с отрицателен финансов резултат.
Търсенето за модели като Jaguar F-Pace и Land Rover Discovery спадна с по над една трета само за последната четвърт на 2018 година. Снимки JLR
Главната причина за кризата е Китай, където предимно дизеловата гама на JLR напоследък е все по-малко търсена. Продажбите на най-големия пазар спаднаха с 47% за четвъртото тримесечие спрямо същия период на 2017 година. В потвърждение, че компанията не очаква да си възстанови позициите там, счетоводителите й отписаха 1.55 милиарда активи в областта на продуктовото развитие, както и 1.55 милиарда от стойността на заводите и останалите си недвижими активи. Така нетната оценка на бизнеса спадна от над 9 милиарда лири до 6.2 милиарда.
Това развитие увеличава и без това сериозния натиск върху Jaguar Land Rover, която миналата година обяви план за съкращаване на над 4500 работни места и орязване на моделната гама с цел намаляване на разходите. "Това са трудни времена за индустрията, но ние оставаме фокусирани върху постигането на устойчив и доходен растеж, и правим целенасочени инвестиции, които да подсигурят бизнеса ни за в бъдеще", коментира главният изпълнителен директор на компанията д-р Ралф Шпет. Той предупреди, че планираните съкращения може да бъдат и по-сериозни, ако се стигне до вариант на Brexit без търговско споразумение с ЕС. Подобен вариант ще коства на компанията допълнителни над 1 милиард лири годишно, твърди Шпет.
JLR не е единственият голям производител в затруднено положение в момента. Групата Fiat Chrysler понижи прогнозата за годишните си приходи с 8%. Ден по-рано Toyota и Daimler също коригираха надолу очакванията си за печалба, а Volvo призна за чувствителен спад в маржа и предупреди за очертаваща се "тежка" 2019 година.
Много експерти обвиняват за сегашната криза и решението на германския изпълнителен директор на компанията д-р Ралф Шпет да продължи да залага на дизела
Някои анализатори виждат зад проблемите на JLR и грешни решения на мениджмънта. Седаните на Jaguar, погълнали доста инвестиции, не се радват на особен интерес. В гамата на Range Rover се появиха модели, които крадат клиенти основно от другите модели на същата компания - което експертите наричат "канибализация". И накрая самият Шпет, германец и бивш мениджър в BMW и Ford Europe, продължи да залага на дизела дори и след Дизелгейт, очевидно подценявайки мащабите на отлива от тази технология. Над 90% от европейските продажби на JLR се падаха на дизела, но сега те спадат рязко.
Спадът в продажбите при Land Rover Discovery надхвърля 40% за последното тримесечие, а при Range Rover Velar и Jaguar F Pace e над 30%.
Всъщност само 4 от общо 13-те модела на компанията регистрират ръст в търсенето. Това са електрическият Jaguar I-Pace и компактният Jaguar E-Pace, произвеждани от Magna в Австрия, както и Range Rover и Range Rover Sport.