Американският институт за безопасност на движението по пътищата (IIHS) призна, че не може да откри причината за масово самозапалване на автомобили на Hyundai и Kia, оборудвани с двигатели от семейството Theta II. Експертите на организацията обявиха моделите на двете марки с такива мотори за „рискови”, като се позовават на статистиката от тези инзидент.
Двата корейския производителя се оказаха в центъра на скандал още през 2014 г., когато Центърът за борба за безопасността на автомобилите (CAS) ги призова да изтеглят в сервизите си над 2 млн. бройки Kia Sorento, Kia Optima, Hyundai Santa Fe и Hyundai Sonata, произведени през периода 2011-2014 г. Причината бяха жалби на собствениците заради поява на дим и миризма в купето, както и заради няколко случая на самозапалване и изграяне на колите.
В хода на разследването експертите от IIHS са разгледали подробно статистиката на тези случаи и са установили, че при моделите Kia Optima и Hyundai Sonata (2011-2013 г.) рискът от подобни инциденти е в пъти по-висок от стандартния. Високи показатели са отчетени още при Kia Sorento (2011-2015 г.), Hyundai Santa Fe (2012 г.) и Hyundai Santa Fe Sport (2013-2014 г.).
Най-голям е рискът за пожар при автомобилите, оборудвани с 2,0-литров турбомотор. На 10 000 застраховани коли се падат по 4,2 подобни инцидента. За сравнение, контролният показател, по който работи IIHS, е 1,7. При моделите на Hyundai и Kia, оборудвани с 2,4-литров мотор, показателят също е по-висок – 2,7 на 10 000, като според експертите рискът от пожар ще става много по-голям при остаряването на автомобила.