fallback

От какво зависи проходимостта на автомобила

Важни за офроуд са класът превозно средство, вида трансмисия и дори гумите

Проходимостта на автомобила извън обикновения път, т.е. офроуд, зависи от много фактори - класът на превозното средство, геометрията на проходимост, типа трансмисия и, разбира се, гумите.

Ще започнем с класа на автомобила. На първо място, това са класическите всъдеходи с рамна конструкция. Следват тези от типа SUV (Sport Utility Vehicles) и техния подклас - кросоувърите. Те се различават по носещата си каросерия и могат да бъдат предлагани както със задвижване на четирите колела, така и с моно-задвижване.

Наличието на рама е по-добро за офроуд, тъй като тя е тази, която поема целия основен товар, а не каросерията. Типични представители на този клас са Mitsubishi Pajero Wagon, Toyota Land Cruiser 200, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Class и компактният Suzuki Jimny.

Що се отнася до автомобилите с носеща конструкция, те имат редица важни предимства. Първо, са по-леки и имат по-нисък център на тежестта, което подобрява управлението. Второ, осигуряват по-добра пасивна безопасност при челен сблъсък. Сред тях са Mazda CX-5, Honda CR-V, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Toyota RAV-4 и др.

В последните години се наблюдава по-значително разпространение на комбита с офроуд пакет, в който влизат задвижване на четирите колела, увеличен клиренс и подобрена защита на каросерията. Това са модели като Volvo XC70, Subaru Outback, Audi Allroad, както и най-новият Mercedes-Benz E-Class All-Terrain. Въпреки това, не всички от тях са са предназначени за сериозен офроуд.

Друг важен критерий при избора на автомобили за офроуд е геометрията на проходимостта. Тя се състои от размера на пътния просвет - клирънса, както и ъглите на заход, отход и наклон. Колкото по-големи са тези показатели, толкова е по-лесно машината да се справи с преодоляването на препятствията. Истинския еталон в това отношение е Land Rover Defender - с ъгли на заход и отход съответно 49 и 47 градуса.

Автомобилите с късо междуосие имат по-голям ъгъл на наклон от версиите с дълга база. Наличието на портални мостове с колесни редуктори съществено увеличава пътния просвет.  За преодоляване на водни препятствия се препоръчва да се инсталира допълнителен въздуховод на предния капак - шнорхел, и да се направи хидроизолация на вентилационните отвори.

Ред е на трансмисиите. Тук, разбира се, ключът към добрата проходимост е наличието на задвижване на всички колела, както и на заключващи диференциали. Обърнете внимание, че чрез заключване на междуосевия диференциал се постига 50 на 50 разпределение на въртящия момент между двете осите. Същото се отнася и за блокировката на междуколесните диференциали.

Днес всички тези функции често се възлагат на електронните системи, които забавят буксуващото колело (или колела) и преразпределят въртящия момент към колелото/колелата с най-добро сцепление. Важно е също така и наличието на понижаващи предавки. Съвременните всъдеходи са оборудвани както с механични, така и с автоматични скоростни кутии. С вторите трябва особено да се внимава при боксуване на автомобила.

Особено внимание трябва да се обърне на избора на гуми. Те могат да бъде шосейни, универсални, за кал или за екстремно каране. Различават се по шарката на протектора. "Най-зъбатите" (екстремните) са най-подходящи за оф-роуд, но не са предназначени за асфалт. За по-добра проходимост, например в пясък, се препоръчва да се понижи налягането на гумите до 1 атмосфера, което увеличава контактната й площ с пътя.

 

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Ами пише си рамна конструкция,и никъде не прочетох раменна,както си написал.
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    ...и на никого не му направи впечатление "раменната конструкция" - нито на четящите, нито, очевидно, на "пишещия"... неграмотността и тъпотата се превърнаха в норма...
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    Кого визираш, че не кара джип и защо така смяташ така? Защо умираш от смях? Нищо смешно не прочетох до сега освен твоето мнение.
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Към хората, който не карат джипове : моля ви не коментирайте, че умирам от смях
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Заглавието някак подсказва за изклюяително компетентна статия.и дори гумите......:(
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    "...дори гумите" Егати малоумието!Гумите са на първо място! След това клиренса и късото междуосие. По тези причини съм виждал бус с предно предаване да издърпва Ауди с Куатро с летни гуми с опрял в снега под.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    За автоматиците не разбрах какъв е проблема при боксуване на колелетата.Едната ми кола е с eCVT с планетарни предавки (не е с верига, като обикновеното CVT). Тази трансмисия няма унищожаване просто. Безумно здрава и надеждна. Само на 90 000 км трябва да се сменя маслото и толкова. Другата ми е 6-степенен автомат с двоен съединител на AISIN. За 2 г. и много боксувания извън пътя и в сняг 0 проблеми. Ако е тежък терена превключвам на ръчен режим и карам все едно е ръчна трансмисията.
fallback
Последни