IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

От какво зависи проходимостта на автомобила

Важни за офроуд са класът превозно средство, вида трансмисия и дори гумите

От какво зависи проходимостта на автомобила

Проходимостта на автомобила извън обикновения път, т.е. офроуд, зависи от много фактори - класът на превозното средство, геометрията на проходимост, типа трансмисия и, разбира се, гумите.

Ще започнем с класа на автомобила. На първо място, това са класическите всъдеходи с рамна конструкция. Следват тези от типа SUV (Sport Utility Vehicles) и техния подклас - кросоувърите. Те се различават по носещата си каросерия и могат да бъдат предлагани както със задвижване на четирите колела, така и с моно-задвижване.

Наличието на рама е по-добро за офроуд, тъй като тя е тази, която поема целия основен товар, а не каросерията. Типични представители на този клас са Mitsubishi Pajero Wagon, Toyota Land Cruiser 200, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Class и компактният Suzuki Jimny.

Volvo XC90-1

Що се отнася до автомобилите с носеща конструкция, те имат редица важни предимства. Първо, са по-леки и имат по-нисък център на тежестта, което подобрява управлението. Второ, осигуряват по-добра пасивна безопасност при челен сблъсък. Сред тях са Mazda CX-5, Honda CR-V, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Toyota RAV-4 и др.

В последните години се наблюдава по-значително разпространение на комбита с офроуд пакет, в който влизат задвижване на четирите колела, увеличен клиренс и подобрена защита на каросерията. Това са модели като Volvo XC70, Subaru Outback, Audi Allroad, както и най-новият Mercedes-Benz E-Class All-Terrain. Въпреки това, не всички от тях са са предназначени за сериозен офроуд.

Друг важен критерий при избора на автомобили за офроуд е геометрията на проходимостта. Тя се състои от размера на пътния просвет - клирънса, както и ъглите на заход, отход и наклон. Колкото по-големи са тези показатели, толкова е по-лесно машината да се справи с преодоляването на препятствията. Истинския еталон в това отношение е Land Rover Defender - с ъгли на заход и отход съответно 49 и 47 градуса.

Land_Rover-Defender-2013-1

Автомобилите с късо междуосие имат по-голям ъгъл на наклон от версиите с дълга база. Наличието на портални мостове с колесни редуктори съществено увеличава пътния просвет.  За преодоляване на водни препятствия се препоръчва да се инсталира допълнителен въздуховод на предния капак - шнорхел, и да се направи хидроизолация на вентилационните отвори.

Ред е на трансмисиите. Тук, разбира се, ключът към добрата проходимост е наличието на задвижване на всички колела, както и на заключващи диференциали. Обърнете внимание, че чрез заключване на междуосевия диференциал се постига 50 на 50 разпределение на въртящия момент между двете осите. Същото се отнася и за блокировката на междуколесните диференциали.

Днес всички тези функции често се възлагат на електронните системи, които забавят буксуващото колело (или колела) и преразпределят въртящия момент към колелото/колелата с най-добро сцепление. Важно е също така и наличието на понижаващи предавки. Съвременните всъдеходи са оборудвани както с механични, така и с автоматични скоростни кутии. С вторите трябва особено да се внимава при боксуване на автомобила.

Mercedes-Benz-E-Class_All-Terrain-2017-1

Особено внимание трябва да се обърне на избора на гуми. Те могат да бъде шосейни, универсални, за кал или за екстремно каране. Различават се по шарката на протектора. "Най-зъбатите" (екстремните) са най-подходящи за оф-роуд, но не са предназначени за асфалт. За по-добра проходимост, например в пясък, се препоръчва да се понижи налягането на гумите до 1 атмосфера, което увеличава контактната й площ с пътя.

 

0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Ами пише си рамна конструкция,и никъде не прочетох раменна,както си написал.
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    ...и на никого не му направи впечатление "раменната конструкция" - нито на четящите, нито, очевидно, на "пишещия"... неграмотността и тъпотата се превърнаха в норма...
  • #5
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Кого визираш, че не кара джип и защо така смяташ така? Защо умираш от смях? Нищо смешно не прочетох до сега освен твоето мнение.
  • #4
    4 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Към хората, който не карат джипове : моля ви не коментирайте, че умирам от смях
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Заглавието някак подсказва за изклюяително компетентна статия. и дори гумите......:(
  • #2
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "...дори гумите" Егати малоумието! Гумите са на първо място! След това клиренса и късото междуосие. По тези причини съм виждал бус с предно предаване да издърпва Ауди с Куатро с летни гуми с опрял в снега под.
  • #1
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    За автоматиците не разбрах какъв е проблема при боксуване на колелетата. Едната ми кола е с eCVT с планетарни предавки (не е с верига, като обикновеното CVT). Тази трансмисия няма унищожаване просто. Безумно здрава и надеждна. Само на 90 000 км трябва да се сменя маслото и толкова. Другата ми е 6-степенен автомат с двоен съединител на AISIN. За 2 г. и много боксувания извън пътя и в сняг 0 проблеми. Ако е тежък терена превключвам на ръчен режим и карам все едно е ръчна трансмисията.