IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще оцелеят ли гигантите?

Преходът към електромобили може да затрие някои от големите автомобилни компании

Ще оцелеят ли гигантите?

Бъдещето на автомобилната индустрия все повече заприличва на историята на мобилните телефони, пише в свой анализ агенция Bloomberg. Двете индустрии дори използват общи технологии – литиево-йонните батерии са пример за това. Големите автомобилни компании постепенно преминават от двигатели с вътрешно горене към електрическо задвижване и промени се случват. Но дали някои от днешните гиганти няма да споделят съдбата на някогашните титани сред производителите на мобилни телефони? Помните ли BlackBerry, Nokia или Palm?

Преходът към електрическа мобилност ще бъде завършен, когато при дилърите има достатъчно различни предложения и за най-претенциозните или невярващи клиенти. В следващите две години на глобалния пазар ще излязат 85 електрически модела, като общо моделите електромобили ще са 357, показа изследване на Bloomberg New Energy Finance.

Съвсем близо да върха на класирането е Volkswagen. В желанието си по-бързо да забравим „Дизелгейт” компанията обещава 20 нови електрически модела до 2020 година и още 80 до 2025 година. От германската компания вече обявиха, че сега работи по последното си поколение автомобили с бензинови и дизелови мотори.

„Всеки един голям производител е на мнение, че трябва да участва при електромобилите или в един момент ще е безнадеждно изостанал – обясни Карл Брауър от Kellye Blue Book. – Който реши да пренебрегне това и повярва, че пазарът никога няма да е готов за електромобилите, ще си създаде огромни плоблеми.

Но да си сред лидерите също не е гаранция за успех. През декември 1999 година Hinda Insight дебютира на американския пазар като първия масов хибрид и въпреки че обещаваният от компанията нисък разход на гориво така и не беше достигнат, друг подобен модел – Toyota Prius, се превърна в иконата на екологичните модели. След това се появиха много други хибриди, но нито един от тях не успя да се доближи до статута на Prius.

„Целият сегмент може да бъде под контрола на един или два модела”, допълва Брауър. И историята го подкрепя. Почти две десетилетия след появата на първите хибриди, Prius държи почти половината продажби на електрифицирани автомобили в Щатите.

Всеки автомобилен производител, който успее да се сдобие с такъв статут при електромобилите, ще има предимство пред всички останали. В момента явно Tesla разполага с такъв аванс, въпреки че пазарът може да приеме още „икони” – по-евтин електрически SUV или пикап с батерии са основните кандидати.

В същото време успехът няма да е гарантиран за всички производители на електромобили.

„Ще има доста дълъг списък на електрически модели, които няма да се продават много добре”, обясни анализаторът в BNEF Колин Маккеракър.

В момента, на пазара извън Китай, моделите, които не са на Tesla не са особено много: Nissan Leaf, Chevrolet Bolt и BMW i3 и нито един от тях не е станал пазарен хит. Анализаторите очакват това да се промени в близките години, тъй като цената на батериите ще се срине, а ще започнат да се появяват все повече електрически SUV модели – това е предпочитаният тип автомобил в световен мащаб години наред. Но това предопределя едно интересно десетилетие за големите традиционни автомобилни производители, те трябва да продължат да предлагат конвенционални автомобили докато електромобилите наберат скорост. Освен това те финансират с печалбите от старите си технологии електрификацията, но моментът на голямата промяна е трудноопределим. Ако заложиш твърде рано на електрическите модели, компанията може да спре заради липса на свежи пари. Ако обаче закъснееш, съперниците ти, които също лансират електромобили, ще са набрали голям аванс.

Нови компании на Tesla нямат нужда да правят такъв избор. Те са малки и нямат опит, но пък не им се налага да търсят начин да подхранват традиционния си бизнес, който постепенно губи скорост. За гиганти като Daimler и Volkswagen преминаването към електромобили трябва да бъде успешно, друга алтернатива няма, заради гигантските инвестиции и мащаба, в който се работи.

Но дори да са налице страхотен електрически модел и точният момент за налагането му на пазара, това също може да се окаже недостатъчно. При Tesla секси седанът Model S е само началото. Компанията се справя отлично и с пряката комуникация с клиентите си, като позволява на всеки един да си конфигурира колата така, както я иска. И още нещо – при колите на Tesla осъвременяването на софтуеъра върви постоянно, което до голяма степен обезсмисля идеята за моделните години – нещо, което е важен постулат в класическата американска автомобилна индустрия.

Големите компании също могат да продават директно на клиентите, а и в момента дилърите не са особено щастливи, че ще трябва да предлагат електромобили. Най-малкото защото при сервизирането и поддръжката им разходите за клиента са много по-ниски, а това се отразява пряко на печалбите на всеки дилър.

Има и друго – тези, които смятат, че електромобилите са обикновени коли, само с нова система за задвижване, правят голяма грешка. И това може да се окаже неприятна изненада за класическите производители.

Сравнително простите като техника електромобили свалят доста сериозно летвата по отношение на навлизането на нови компании в производството им. Сглобяването на приличен електромобил в близко бъдеще ще е упражнение за добър монтаж и правилно подбрани доставчици, а не суперсложен процес, който е по силите на много мощни и индустриално развити компании.

Всичко това означава все повече и повече напрежение върху традиционните играчи в автомобилната индустрия, както и все повече възможности за грешки. Да видим дали бъдещето на автомобилната индустрия ще е като историята на мобилните телефони и дали ще загинат компании, които не са направили нито една грешка, но пък са останали встрани от развитието на продуктите.

0 от 500