IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

ДЕТРОЙТ КРАЙ БОСФОРА

През последните години Турция се превърна в един от най-големите производители на автомобили в света. Един турски вариант на Детройт израстна по бреговете на Мраморно море.

ДЕТРОЙТ КРАЙ БОСФОРА
Зоната е на около 100 км от Истанбул и в нея в момента произвеждат автомобили фирми като Рено, Мерцедес, Форд, Фиат, Тойота, Хюндай и още доста други, общо 15 на брой. Към тях трябва да прибавим десетките фирми, снабдяващи основните производители с материали, суровини и детайли. Сега Турция произвежда повече от 900 000 автомобили годишно, като в отрасъла са заети прако или косвено над 500 000 души. Фирмите произвеждащи автомобили в Турция помагат за повишаване ръста на икономиката и за жизненото равнище в страната. Доброто разположение на Турция между Европа и Близкия изток помага продукцията да бъде главно за износ, като автомобилите заемат второ място в експорта на страната след текстила. За последните 4 години износът на автомобили от Турция се е увеличил четири пъти. През януари тази година стойността на експорта от автомобилната индустрия е 857.3 милиона долара, като 641.3 милиона от тях представлява износът за Европейския Съюз. Производството на автомобили в Турция започва още през 1954 г., когато в страната се монтират първите американски джипове Willis. След това идват европейските фирми, които започват асемблиране на автомобили в Турция. Fiat (Tofas), Renault (Oyak) и Ford (Otosan) построяват заводи за монтаж, като първоначално автомобилите са предназначени главно за местния пазар и за страни от Близкия изток. През 1971 г. Фиат и Рено започват пълно производство на свои модели в Турция. През 1990 г. в Турция строи завод за производство на автомобили и Дженерал Мотърс. Четири години след американците идва и Тойота. За бурното развитие на производството в Турция помогна отварянето на турската икономика, след като през 1996 г. беше подписан Митническия съюз с ЕС. Така паднаха протекционистичните бариери и произведените в Турция автомобили станаха силно конкурентоспособни. Качеството на произвежданите в Турция автомобили расте непрекъснато. "Днес постигаме същата, а понякога и по-добра производителност от тази в европейските заводи", казва Ерчан Тезер, председател на Турското сдружение за производство на автомобили. В същото време цената на труда в Турция е четири пъти по-ниска от тази в Германия или Франция. Тези положителни промени дават възможност на автомобилните фирми да произвеждат в турските си заводи едни от основните си модели. Така през тази година в Бурса започна производството на Рено Клио 3, европейският автомобил на 2006 година. Голяма част от 150 000 автомобили произвеждани в Турция ще бъде експортирана за пазарите на ЕС. Тойота също произвежда в Турция основният си модел за Европа - Корола. В Турция ще започне и новото производство на лекотоварен автомобил, резултат от кооперацията между PSA Peugeot, Citroen и Fiat. Хюндай, една от най-агресивно настъпващите към световните пазари фирми, също е в Турция от 1997 г. Макар и по-далечни, перспективите за членство или дори  само за по-близки отношения с ЕС, правят Турция привлекателен партньор за автомобилните фирми не само от Европа, но и от Азия и Америка.Още за друг голям производител на автомобили в Европа.