+ нормално качество на изработката, яки дизелови мотори, достатъчно пространство- високи сервизни разходи, относителен комфорт, жадни бензинови мотори
История на модела2/96 Представяне на модела. Седан с четири врати и комби с пет врати. Мотори: 1.8 литров с 115 к.с. и 2.0 литров с 136 к.с.4/96 2.0 литровият мотор вече с 140 к.с.12/96 Нов 1.9 литров турбодизел с 90 к.с.5/97 Нови мотори: 1.6 литров с 105 к.с., 1.9 литров турбобензин с 200 к.с. и 2.0 литров "soft" турбобензин (с по-слабо налягане) с 160 к.с.10/98 Нов 1.8 литров бензинов мотор с 125 к.с.1/99 Нов турбодизел с директно впръскване 1.9 литров с 95 к.с.5/99 Преработени мотори: 1.6 литровия вече с 109 к.с., 1.8 литровия вече с 122 к.с., 2.0 литровия вече с 136 к.с.4/00 Лек фейслифт, допълнителни мотори: 2.0 Sport T4 с турбо и с 200 к.с., 2.0 T с турбо и с 165 к.с., 1.9 D турбодизел с 102 к.с. и 1.9 D турбодизел с 115 к.с.8/00 Нов мотор: 1.8i 16v с 122 к.с.5/01 Нов мотор: 1.9 TD турбодизел с директно впръскване с 102 к.с.4/02 Подобрения в модела, променено оборудване4/04 Спиране на производството. Наследник S 40 (седан) и S 50 (комби)
Повече от 90% от най-малкото Волво са продадени като V 40, т.е. като комби. Волво разполага с много добър профил на марката с имиджа на сигурен и солиден автомобил. С модела 40 шведите си бяха поставили целта да пренесат добрите характеристики върху модел от средния клас. За да държат производствените разходи в прилични рамки Волво се кооперира с Мицубиши. Върху почти еднаква база в Холандия се произвеждаха S 40, V 40 и Мицубиши Каризма. Комичното в случая е, че Волвото се разваля много по-често и има по-лош профил в статистиките на повредите. Типичен за марката е пакетът за сигурност. В най-малкият модел нивото е почти същото като в по-големите модели и то не само заради прочутата система за предпазване при страничен удар SIPS. Все пак някои недостатъци в детайлите са смущаващи. Един от тях е настройката на волана, който е твърде нисък, дори в най-високата си точка на регулиране. От гледна точка на комфорт моделите на 40 предлагат средно равнище. Спортните модели са прекалено твърди, докато стандартната настройка е прекалено мека. При това пространството на задната седалка е нетипично за Волво прекалено тясно. Добри думи за сметка на това заслужават силните спирачки. Моделите комби V 40 с пазарния си дял от над 90% са доста по-скъпи и на пазара втора ръка. Повече от ¼ от всички екземпляри са с дизелови мотори, които обаче не са безкрайо препоръчителни. В началото на 99 г. турбодизеловият мотор с 90 коня беше сменен с дизел с директно впръскване с 95 к.с. Чак след 2000 година Волво разполага с два превъзходни дизелови агрегата от Рено. При бензиновите мотори най-добър прием сред купувачите намери 1.8 литровия с 115 к.с., въпреки че 2.0 литровия с 140 коня се справя по-добре с тежестта на автомобила. Турбобензиновите с мощност до 200 коня подвърждават всички опасения към свръхмоторизираните коли. Предлагат спортни характеристики, но вдигат разходите до крайно неикономични величини. Най-често срещани повредиМотор: загуби на масло и дефектни маркучи на турбото. Скъсани ангренажни ремъци при дизелитеОхладителна и горивна системи: дефектни горивни помпи и прекъснати маркучи по охлажданетоЕлектрика: 97/98 много дефектни генератори и релета на мигачите, редки случаи на проблеми с имобилайзера и празни акумулатори