fallback

Започва ерата на въздушните възглавници за мотоциклетисти

Предпазните въздушни възглавници са вече в стандарта на всички нови автомобили. Сега започва ерата на еърбега при мотоциклетистите.

Опитите да се повиши безопасността на мотоциклетистите започват през последните години. Доскоро се считаше, че да караш мотор е риск, с който всеки на две колела трябва да е наясно. Най-популярните средства за предпазване сега се свеждат до каска, кожен комбинезон, ръкавици и здрави обувки. Постепенно комбинезоните за мотоциклетисти започнаха да се правят със специални пластмасови протектори, които успяват да предпазят по-добре най-уязвимите места по тялото на мотоциклетиста. Първите въздушни възглавници за мотористи се появяват в началото на този век. Те са вградени в горната част на комбинезона и предпазват главно торса и при някои модели ръцете. Активацията на въздушните възглавници става чрез свързване на комбинезона с мотоциклета чрез специален кабел. Ако тялото на мотоциклетиста се отдели от мотора по време на движение, еърбегът се активира като се задейства специален патрон. В началото тази технология струваше около 800 евро, но не успя да стане популярна. Следващата крачка в тази посока направи Honda, където въздушните възглавници се вграждат направо в мотоциклета, като първият модел с предпазни възглавници стана Gold Wing. Този модел вече втора година излиза на пазара с вградени въздушни възглавници. Според резултатите на тест направен от Немският Автомобилен Клуб ADAC, възможностите на това нововъведение са доста добри. Тестовете са доказали, че въздушните възглавници дават резултат при монтиране именно на по-големи и мощни модели мотоциклети, какъвто е Gold Wing. Не спряха разработките и на нови модели комбинезони с предпазни възглавници. Лидер в тази област е италианската фирма Dainese, която има вече близо 10 годишен опит. Според източник от фирмата, най-трудно при този вид предпазни средства е да се настрои чувствителността на сензора така, че да не се задейства еърбега при някое от по-резките, но нормални при управление на мотоциклет движения на водача. Разработката на Dainese продължава, като от фирмата казват, че първите високотехнологични комбинезони за мотоциклетисти ще бъдат на пазара през 2010 г. В момента такива комбинезони предлага и японската фирма RS Taichi, която продава своите T-RAPS от тази година. При тях главната предпазна възглавница се задейства около врата на мотоциклетиста. RS Taichi отново свързва мотоциклетиста и мотора със специален кабел, който в случай на отделяне на тялото от мотоциклета задейства системата. В Европа цената на един от японските костюми е около 1500 – 1800 евро. Испанската фирма APC Systems работи в друга посока. Тя показа каска за мотоциклетисти с вградена въздушна възглавница. Разработката й е струвала около 1.5 милиона евро и е продължила 3 години. Тази система работи по следния начин. Електрониката е разположена до акумулатора на мотоциклета. В случай на катастрофа се изпраща радиосигнал към еърбега в каската на водача и той се задейства за 0.15 секунди. Фирмата APC ще започне да продава тази система в Европа от това лято, като цената е около 800 евро.
Тагове:
fallback
fallback
Последни