fallback

Изгодно ли е да се внесе автомобил от САЩ?

Слабият долар направи вноса на автомобил от САЩ в Европейския съюз значително по-изгоден и привлекателен. Нещо повече, днес е много по-изгодно някои марки автомобили да внесете от Америка, отколкото да закупите в Европа.

Вижте някои цени в Америка: Dodge Challenger за 15 700 лева, Chevrolet Aveo за 8 300 лева, супер автомобилът Ford Mustang GT за 33 600 лева, Mercedes-Benz 350 E за 60 000 лева..... може да се изброява още много. Днес цените на колите в САЩ са просто мечта за всеки европеец. Все пак не се ентусиазирайте прекалено много, защото цената в Америка няма нищо общо с цената която ще платите ако решите да внесете автомобил от там. Някои европейски фирми вече използват ситуацията и предлагат комплексни услуги за внос на американски коли. Просто избирате модел и плащате за получаване на колата. Това е доста по-лесно и спокойно, но като добавите печалбата на фирмата вносител плюс всички дължими такси, мита, данъци и евентуално акцизи, цената ще бъде близо до тази на която можете да купите автомобила от официалния вносител, ако има такъв. Другата възможност е да внесете автомобила сами. За тази цел обаче трябва да имате повече време и много здрави нерви, за да преодолеете всички бюрократични и административни изисквания. Дори ако внесете автомобил, който се продава и в Европа, трябва да го оправите по нужната за ЕС спецификация. Често например трябва да смените червената светлина на мигачите с жълта, каквато се използва в Европа. Има и други подобни по-дребни неща, които се изискват за да бъде автомобилът годен да се движи в Европа. Доста по-сложни са нещата, ако автомобилът който внесете не се продава в Европа. Тогава за всеки случай индивидуално се решава от съответните транспортни власти в страната, дали да се издаде разрешително за движение по пътищата. За целта отделните показатели на внесения автомобил трябва да бъдат измерени и да се реши дали отговарят на европейските норми. Става въпрос за разход на гориво, за вредни емисии, издаван външен шум, характеристики на светлините и др. технически данни. След като прегледат автомобила съответните европейски институции издават нов технически паспорт на колата, ако са решили, че тя може да се движи в Европа. Това е дълъг и доста труден процес, затова е много по-добре да се внесе автомобил който вече е одобрен за движение в Европа или направо европейска марка автомобил. Да, днес в много случаи е по-изгодно да внесете европейски автомобил от САЩ, отколкото от страната производител. Когато закупите колата в САЩ, трябва да разполагате освен с договор за покупката или фактура при нов автомобил, също и задължително с оригиналния технически паспорт. Ако автомобилът вече е бил регистриран в САЩ, трябва да имате и документ за неговото отписване от регистрите в съответния щат. Тези неща трябва да изискате от американския дилър с който вършите бизнеса. След това трябва да подсигурите транспорта до Европа, като това може да се уреди направо до пристанище Варна. В Америка има редица фирми, които могат да транспортират автомобила в контейнер до европейските пристанища. Ако това стане до голям европейски порт (например до Хамбург), може да се осъществи в рамките на десетина дни. Ако държите на Варна, срокът може да е доста по-дълъг. Трябва да дадете време и за транспорта на колата до съответното американско пристанище и за натоварването й в контейнера. След пристигането на кораба в Европа са нужни няколко дни докато бъде разтоварен, а автомобилът изваден от контейнера. Така че най-добре когато планирате този процес да предвидите като цяло за транспорт най-малко месец (до Варна и повече). Често в задълженията на превозвача е и оправянето на митническата документация и съответното облагане с мито, което определено улеснява купувача, но струва повече. След като колата е тук, трябва да посетите съответната инспекционна станция на КАТ, където определят дали конкретната кола отговаря на европейските изисквания или не. Ако има проблеми, автомобилът може най-лесно да се доокомплектова по европейските спецификации от официалният вносител за България. Най-трудно се решава ситуацията ако автомобилът не отговаря на нормите за вредни емисии и шум. Това е нещо което трудно може да се оправи в който и да е местен сервиз и за тези неща трябва да се мисли още в САЩ, когато се избира съответния модел. Най-често проблемните елементи са относително лесни за отстраняване и набавяне. Това са липсващи индикатори за дълги светлини или за задните светлини за мъгла, споменатите вече червени мигачи и други подобни. Сега най-важното. Колко всъщност ще ви струва автомобил от САЩ? Крайната за вас цена е доста по-различна от фантастичните цени на автомобилите в САЩ, с които започнахме. Най-общо сметката е такава: Първата съставна чест разбира се е цената на колата при американския дилър. Втори са разходите по транспорта, които най-общо са между 2 300 и 4 000 долара в зависимост от фирмата която осъществява доставката, пристанището от което тръгва корабът (от източното или западно крайбрежие на САЩ) и пристанището, до коeто корабът отива. В тази цена влиза и застраховката за транспортирането. На трето място идват разходите по митото което дължите за внасяния автомобил, идващ от страна извън ЕС. В най-общия случай това са 10% от цената на колата. Ако митото не е задължение на транспортната фирма, най-добре си наемете съответна спедиторска фирма, която да уреди формалностите. Става доста по-бързо, макар за целта да са нужни още разходи. Освен мито трябва да платите и съответния данък добавена стойност (ДДС), който сега в България е 20%. Трябва да се знае обаче, че според европейското законодателство, от това задължение са освободени лица, които живеят в САЩ повече от 12 месеца и са имали автомобила като своя собственост поне 6 месеца преди докарването му в Европа. В този случай не се дължи нито 10% мито, нито 20% ДДС. Друг голям разход е акцизът. За съжаление България е една от малкото (ако въобще са останали такива) страни в Европа с акциз за автомобили. Сега акциз се дължи за коли с мощност над 120 kW по DIN, като за нов автомобил това са 700 лева + 90 лева за всеки kW над 120. Следват разходите за одобряване на техническите характеристики на колата и възможността й да се движи по европейските пътища. Те зависят от това, което трябва да се прави по колата. Ако тя няма изготвена европейска хомологизация става много сложно, защото трябва да се плаща на лаборатории да измерят съответните технически параметри и да я направят. Това е скъп процес изискващ от 1 500 евро до 3 000 евро. Накрая идват разходите по регистрация, които са стандартни ако всичките ви документи са в ред. За да стане всичко написано досега по-ясно, избрахме два примера с американски и с европейски автомобил, закупени от американски дилър по средна пазарна цена за САЩ и изчислихме примерната крайна цена за неговия купувач в България, Варна. Първият автомобил е американски - супер спортния Ford Mustang GT, който сега се продава в САЩ за около 25 600 долара. Това е автомобил с двигател V8 с 24 клапана и обем 4.6 литра. Максималната му мощност е 300 к.с. при 5750 об/мин. Скоростната му кутия е автоматична с пет степени. Изчисляваме всички разходи в долари за да бъде по-ясно и лесно. Доставка на автомобила от продавача до съответното пристанище – 850 долара, натоварване в контейнер и подготовка на документация за експорт – 800 долара, цена на транспортирането до Варна (ориентировъчна) – 3 200 долара, застраховка на транспорта (1.5%) - 400 долара, такса за влизане в европейското пристанище и изваждане на колата от контейнера – 250 долара, мито 10% - 2 600 долара, ДДС 20 % - 5 200 долара, стандартни промени по колата за да отговаря на европейските норми (ориентировъчно) – около 2 000 долара. Ако се наеме фирма, която да се занимава с това в Европа, цената е допълнителни 1 500 долара. Така крайната цена на един автомобил от САЩ, тук в България ще бъде доста по-стресираща в сравнение с това, което виждате в американските ценоразписи. Споменатият Ford Mustang GT, който в САЩ струва привлекателните 25 600 долара или около 33 000 лева, в крайна сметка ще ви струва между 42 500 и 45 000 долара или по курса на БНБ днес, между 52 500 и 55 800 лева. Това обаче не е всичко. Сега прибавете и дължимия акциз за нова кола от 700 лева + 90 лева за киловат над 120 kW, т.е. в конкретния случай акцизът е 700 + 9 000 лева (100 kW х 90 лева) – общо 9 700 лева. Вашият Mustang вече ще струва във Варна между 62 000 и 65 000 лева. Вторият пример е за Mercedes-Benz E Клас, с двигател V6 с 24 клапана, обем 3.5 литра и мощност 268 к.с. Неговата средна пазарна цена в САЩ е 48 500 долара. За него сметката излиза така:Цена 48 500 долараТранспортни разходи общо около: 4 000 долара (вкл. транспорт до пристанището, натоварване, транспорт до Европа, разтоварване, застраховка).Мито 10% - 4 850 долараДДС – 20 % - 9 700 долараКъм това трябва да прибавим и акциз, защото този Mercedes-Benz e с мощност 200 kW – 700 лева + 90 лева за всеки kW над 120, в случая 80 kW х 90 лева или 7200 лева, общо акциз – 7 900 леваЦена във Варна – 67 000 долара или 83 000 лева плюс 7 900 лева акциз – обща цена 90 900 лева. За сравнение най-близкият по спецификация бензинов Mercedes-Benz Клас Е, продаван в България - 350 4 Matic с мощност 224 к.с., има цена от 107 769 лева. Ако решите вие лично да си купите колата в САЩ, прибавете към разходите си още около 3 000 до 5 000 лева за път и престой от около една седмица. Тогава цялата ви „далавера” ще бъде над 12 000 лева. Ползата обаче е по-голяма, защото кола от САЩ обикновено е много по-добре „заредена”, цитираната българска цена е за базисен вариант, а екстрите тук са доста скъпи. Ако всичко това ви устройва, американският пазар на автомобили е отворен за вас. Все пак сметките показват, че излиза най-изгодно в момента да се внасят по-скъпите SUV автомобили и луксозни американски лимузини, чиято цена в Европа е несравнимо по-висока от американската.
Тагове:
fallback
fallback
Последни