fallback

Автомобилите били виновни за замърсяването с микропластмаса

Американско проучване в Германия установи, че основен източник са гумите и спирачките

Автомобилите от години са предпочитаната изкупителна жертва в борбата срещу глобалното затопляне - атакувани и безмилостно регулирани, макар сектори като авиацията, корабоплаването и особено селското стопанство да са не по-малки източници на парникови газове. Сега обаче към вредите от колите е на път да се прибави още една: замърсяването с т. нар. "микропластмаси". Това са микроскопични късчета синтетична материя, които идват от къде ли не - при прането на изкуствени платове, от някои по-абразивни пасти за зъби, от мокрите кърпички и така нататък. Те са толкова дребни, че не могат да се видят с просто око, затова ги наричаме микропластмаса. Попадат в реките и океаните, действайки като миниатюрни гъби - тоест попивайки всякакви токсини, от инсектициди до бисфенол А. Рибите и другият воден живот смятат, че са планкон, и се хранят с тях, и така накрая микропластмасата завършва в чиниите ни.Едва в последните три-четири години учените започнаха да осъзнават мащабите на проблема. Следи от микропластмаси бяха открити в мед, в млечни продукти и дори, за всеобщ ужас, в няколко реномирани марки германска бира. Наскоро едно изследване ги намери в 82% от всички видове готварска сол на пaзара. Сега учени са анализирали над 500 такива микроскопични частици, събрани в околностите на три натоварени германски магистрали. Огромната част от тях - 89% - се оказали с "автомобилен" произход, тоест от гумите и спирачките. Макар да съдържат и други материали, те напълно се вписват в определението "микропластмаси" като вреден ефект за здравето. Рето Гийре от Университета на Пенсилвания представи резултатите от изследването пред американското Геологическо дружество. Досега се смяташе, че около 30% от микропластмасите в океаните произлизат от автомобилните гуми. Данните на Гийре сочат, че делът е чувствително по-голям. Проблемът се задълбочава от нарастващото градско население и зачестяващите задръствания: автомобил, който често спира и потегля, отделя много повече такива частици от кола, която се движи с постоянна скорост и рядко ползва спирачките.  

Тагове:
fallback
  • #7
    ... ( преди 5 години )
    Там нарочно не правят такива изследвания, защото е пълно с японски автомобили, а както знаем, те имат най-много пластмаса! И като се има предвид огромният им пазар, мога да си представя по техните магистрали, техните микрочастици. Няма да са на върха на пръста, като на снимката, бъдете сигурни!!!
  • #6
    DD ( преди 5 години )
    ..гениални..спирачките..пластмаса..нали..същата воняща партенка като с емисиите.За некадърни ,немислещи и зомбирани.Предвид трафика в САЩ значи там трябва да ринат микро частици с булдозер.Нямам думи ,фабриката за цинизми работи на пълна скорост.
  • #5
    Щирлиц ( преди 5 години )
    Най-виновни са дизелите!Особено TDI.Чернобил кой го предизвика?Ужасссс!
  • #4
    Ра$$$ово Ломско ( преди 5 години )
    ...американско проучване в Германия....Както казва колегата, тука нещо намирисва!!
  • #3
    До долния ( преди 5 години )
    Е ти па кога имА време да се образоваш и информираш по въпроса като балалайката ти не спира?! Тва че твоето око ги не види частиците, не значи че не са там. По всеки въпрос компетентен, само че туй го знаеш само ти и малка група руски учени :D
  • #2
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    За съжаление идиoтиятa на учените и еколозите не идва от колите - вродена им е! Интересно е кво дирят американците в Германия, освен поредната доза анти-еропейска пропаганда, те магистрали нямат ли си?!
  • #1
    Анонимен ( преди 5 години )
    Каква изненада - микропластмасите до няколко натоварени магистрали са от... колите?!?! Верно ли бе. Не може да бъде. :D:D:D
fallback
Последни