Според Световната Здравна Организация (WHO) годишно при катастрофи загиват 1 200 000 души, а други 50 милиона са с различни степени на наранявания.
Още по-черна е прогнозата на световната организация: до 2020 г., когато катастрофите по пътищата ще бъдат третата причина за най-масова смърт в света, след инсултите и СПИН. Всичко започва преди 110 години, точно на днешния ден – 12 февруари 1898 г. в Англия. Тогава при катастрофа загива първият водач на автомобил. Това е 42 годишния търговец от Лондон Хенри Линдфилд, (Henry Lindfield). На път от Лондон за Брайтън той вдигнал скорост от 30 км/час, която определено не била позволена по това време и в покрайнините на тогавашния Лондон изпуснал управлението на автомобила и той се забил в крайпътно дърво. При катастрофата кракът му бил заклещен между колата и дървото и трябвало да бъде ампутиран. В следствие от шока и загубата на кръв обаче, в болницата Линдфилд умира. Той обаче не е първата жертва на автомобила. Две години по-рано, на 17 август 1896 г. е загинал първият пешеходец блъснат от автомобил. Това е англичанката Бриджит Дрискол (Bridget Driscoll) която била ударена от автомобил, движещ се със „зашеметяващата” скорост от 6.5 км/час и умира на място от травма на главата. Полицията постановила, че става въпрос за случайна смърт, а 20 годишният шофьор не бил обвинен в нищо. „Вярваме, че вече никога нещо подобно няма да се случи”, заключил следователят от Скотланд Ярд. Ако знаел само колко не е прав...
От тогава до днес, според британската организация RoadPeace, по пътищата на света в следствие от катастрофи са загинали над 30 милиона души. Данните на Световната Здравна Организация са за над 25 милиона убити при пътни инциденти. Ежегодно в наше време загиват по 1.2 милиона души в следствие на пътни инциденти и катастрофи. Дневно това прави по 3287 убити по света. Ежедневно ранените по същите причини са 140 000 души, като 15 000 от тях остават с трайни последици от катастрофата. Ако темповете на нарастване на жертвите от пътни инциденти останат без промяна, още до 2020 г. пострадалите ще бъдат с 65% повече в сравнение със сегашната ситуация. Ако това стане, автомобилите ще бъдат третата причина за масова смърт на планетата, след инсулта и СПИН. Днес автомобилите са на девето място в тази тъжна класация. Поразителни са и данните на WHO за материалните загуби в следствие от катастрофите по пътищата. Годишно те надхвърлят 518 милиарда долара. Според данни на OECD (Организацията за Икономическо Сътрудничество и Развитие) най-много жертви от автомобилни катастрофи на 100 хиляди жители дават в Гърция, САЩ и Полша. Страна Убити при катастрофи на 100 хиляди жители Гърция 15САЩ 14.7Полша 14.3Словения 12.9Унгария 12.7Чехия 12.6България 12.5*Португалия 11.8Белгия 10.4Испания 10.2Италия 9.7Ирландия 9.3Австрия 9.3Канада 9.1Франция 8.8Финландия 7.2Германия 6.5Япония 6.2Дания 6.1Великобритания 5.5Швейцария 5.5Норвегия 4.9Швеция 4.9Холандия 4.6* В данните на OECD липсват такива за България. В страната годишно загиват над 1000 души при катастрофи. При население от около 8 милиона души това е 12.5 на 100 хиляди. Годишно материалните загуби от катастрофи в България, според данни на Световната банка, са 500 милиона евро или почти 2% от Брутния вътрешен продукт на страната.