fallback

Как се появява "спасителя" Porsche Cayenne

Първият партньор за проекта е Mercedes, а не Volkswagen

Днес Cayenne се смята за напълно нормална част от гамата на Porsche, но при появата на спортния SUV през 2002 година това изобщо не беше така. Тогава феновете на марката се разделиха на две – едните харесаха модела, обречен да позлати Porsche, другите го намразиха завинаги. Проектът вече неколкократно доказа, че е успешен, поне по отношение на инвестициите и приходите и може би ще остане в историята като най-успешното съвместно дело на Porsche и Volkswagen. Но историята на Cayenne, който на практика спаси германската марка, всъщност започва доста по-рано. Още през 50-те години на миналия век шефовете на Porsche са готови да вкарат в производство първия модел на марката с висока проходимост. Моделът носи името Porsche 597 Jagdwagen и се оказва неуспешен проект за конкурс, обявен от германската армия. По подобен начин на бял свят идват G-класата на Mercedes и Jeep Wrangler, но с разликата, че в основата на тези модели стоят машини, които са получили одобрението на военните сили, които са ги поръчали. По-късно, вече през 70-те години Фери Порше проявява интерес и към Range Rover – марката на Land Rover, появила се през 1970 година. Тогава дори се ржда план за 911 с по-висок клирънс и задвижване 4х4, но се оказва, че Porsche не разполага с пари и ресурси, за да реализира този проект. Той обаче се случва по-късно – когато се появява 953 – за рали „Дакар 1984”, сменен през 1985 година от 959, а в серийното производство задвижването 4х4 намира място в 911 Carrera 4. Така стигаме до средата на 90-те години, когато финансовото състояние на компанията започва да се подобрява. Тогавашният нов шеф на Porsche Венделин Видекинг успява да проведе успешна реорганизация, засягаща основно качеството на производство и обновяването на моделната гама. Заради икономиите обаче се получават някои странни резултати – в края на 90-те години 911 и Boxster имат около 50 процента общи компоненти и детайли. Но още тогава Видекинг има по-смели идеи – за растящия сегмент на кросоувърите, който с оглед на днешната лудост, в края на миналия век е по-скоро екзотика. Но през 90-те години моделите на Голямата тройка в този пазарен сегмент стават символ на успехите на пазара в САЩ. А Северна Америка е най-важният пазар на Porsche и Видекинг държи компанията да се намеси и в битката на кросоувърите. Основният проблем обаче е, че по това време Porsche не може да си позволи разработването на такъв модел. Както гласи легендата, имало е пари за половината нова кола, но и до днес не се знае за коя половина. Както и при внедряването на PDK трансмисиите в Porsche решават да намерят стратегически партньор, с който компанията да си подели разходите за инженерното развитие на бъдещия модел, а след това и на производството му. На първо място в списъка е Mercedes, където по това време мислят как да сменят G-класата, предлагана в Щатите с новия ML. Двете компании бързо започват разговори, които обаче също толкова затихват. Оказва се, че в Mercedes не гледат на Porsche като на стратегически партньор, а по-скоро като на купувач на платформата, предназначена за ML, за да може да се намалят разходите по нея. Веднага след това идва и контактът с Volkswagen, където по това време начело е внукът на Фердинанд Порше – Фердинанд Пийх. Сложните семейни и роднински отношения в клана Порше понякога дават отлични резултати, друг път водят до катастрофи. Този път обаче съгласието е факт – Porsche и VW си поделят разходите по създаването на Cayenne и Touareg, като двата модела не са преки конкуренти. Началото на съвместния проект е поставено през 1998, като по това време Porsche е сравнително малка независима компания с годишно производство от 38 000 коли. За сравнение – днес компанията произвежда два пъти повече автомобили само от модела Cayenne. Според договорката Porsche е трябвало да поеме водещата роля в създаването на платформата за бъдещите модели, но бързо се оказва, че компанията просто не разполага с достатъчно инженери. А и заводът в Цуфенхаузен се оказва претоварен заради огромното търсене на новото тогава 911 (модел 996). А за локация на новия завод, който трябва да произвежда Cayenne1 компанията избира Лайпциг в Източна Германия – за да помогне на икономическото обединение на страната и да се възползва от по-ниските заплати в източните провинции. В крайна сметка през 2002 година се появява Cayenne, който бързо си спечелва славата на най-нетипичния модел на Porsche, а скоро става и най-печелившият и най-критикуваният модел на марката. С приходите от Cayenne Porsche започва бързо да расте и малко след началото на XXI век дори се опита да купи Volkswagen. Това не стана, но Cayenne остава в историята на като моделът, променил историята на марката.Снимки: Производителите

fallback
  • #3
    НеКой ( преди 6 години )
    браво на мениджмънта на Порше.още 98-*** са се усетили, че в следващите 2-3 декади ще се търсят кросовъри и са инвестирали.Ако не бяха пуснали Кайен, сега щяха да са бутикова фирмичка, произвеждаща само 911.
  • #2
    Факт! ( преди 6 години )
    Тва ли е модела на който му изпадаха фаровете.
  • #1
    край ( преди 6 години )
    Спортния СУВ е спортен слон.Това нещо е обречено.
fallback
Последни