Според ААП става дума за запазване на порочните практики и насърчаване на замърсителите
Промените в Закона за местните данъци и такси, засягащи данък МПС, бяха разкритикувани като твърде недостатъчни от Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП). В писмо до медиите организацията, която обединява вносителите на нови автомобили, възразява срещу запазването на "порочната практика" данъкът да се определя на база мощността на автомобила и да после да се умножава по коефициент според възрастта му.Както Automedia писа още преди две седмици, с приетите вече на първо четене промени държавата за пръв път въвежда екологичен компонент при определяне на данъка, но неговата тежест е твърде символична. Според ААП ефектът от запазения принцип на формиране на таксата е, че "колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили".Асоциацията подчертава, че никъде другаде в Европейския съюз не се ползва подобен "коригиращ коефициент", де факто наказващ новите за сметка на старите коли. Този коефициент нарушала наложилия се в екологичното право принцип „замърсителят плаща”. Вносителите възразяват и срещу "необосновано завишената скала" на облагането според мощността на двигателя - с промените се въвеждат няколко различни групи автомобили и таксуването може да варира от 34 стотинки до 6.30 лева на киловат. ААП предлага вместо това да се определи една фиксирана стойност на киловат, която да важи за всички автомобили. "Подкрепяме предложение за въвеждане на екологична компонента в зависимост от екологичната категория на автомобила за всички превозни средства", се казва още в писмото. ААП цитира също данните на КАТ за автомобилния парк у нас, който е с най-високата средна възраст в Европейския съюз - 19 години. В него делът на колите под 5-годишна възраст е едва 3.5%, а 90% са над 10 години. Направените промени "увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по-никакъв начин не способстват за решаването на така важните и необходими за всички нас промени, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата", отбелязва организацията.