fallback

Черно злато: тестваме Tesla Model S, Porsche 718, BMW M240i и Mercedes C43 AMG

Тези толкова различни автомобили обединяват усилия, за да ни докажат колко важни са всъщност гумите им

Старо клише е, че гумите са най-важната, но също така и най-скучната част от автомобила. Колкото и да е парадоксално обаче, тестовете на гуми са може би най-интересното преживяване за един автомобилен журналист: почти винаги те включват суперавтомобили, фантастични пътища и каране на предела.

CONTINENTAL BLACK CHILI 2018 е идеалният пример: три дни по планинските отсечки на южна Франция, зад волана на пет коли, всяка от които е съвсем различно преживяване: Range Rover Velar, Tesla Model S, BMW M240i, Mercedes C43 AMG и накрая, но не по важност, Porsche 718 Boxster.   

Porsche 718 на фона на живописното ждрело на река Вердон. Снимки: КОЛЕЛА

   ПЕЙЗАЖЪТ НАПЪЛНО ОТГОВАРЯ на емблемите: маршрутът ни минава пред Гурдон, избирано в две поредни години за най-красивото село във Франция, през 25-километровото ждрело на река Вердон, едно от най-впечатляващите в цял свят, и по прословутия Път на Наполеон, по който през 1815 година сваленият император пеша е отишъл до Париж да си върне короната. При такива автомобили и такива гледки едва ли ще се сетите да погледнете нещо толкова тривиално като гумите. Но всъщност тъкмо те са най-интересната част от приключението.   

Ждрелото на Вердон

    CONTINENTAL е германска компания, един от най-големите производители на автомобилни компоненти в света - твърде вероятно е и ABS-ът на вашата кола да е тяхна изработка. Освен това и е и един от най-големите производители на гуми. А Black Chili е най-добре пазената тайна на компанията. Това е специална смес, която успява да постигне немислимото.

ПРИ ГУМИТЕ СЕ ВЪЛНУВАМЕ от три основни фактора: колко добро сцепление имат, каква скорост позволяват и колко бързо се износват. Проблемът е само, че подобряването на единия фактор обикновено влошава другите два. По-меките смеси дават повече сцепление, но са по-бавни и се износват по-бързо. По-твърдите са дълготрайни, но пък се пързалят по-лесно. И така нататък.    

   BLACK CHILI Е РЕШЕНИЕТО на привидно неразрешимия проблем. И, колкото и да е странно, идва не от автомобилите, а от велосипедите. Това е специален полимер, разработен във велосипедното поделение на Continental в Корбах, който успява едновременно да подобри и трите показателя. За броени години той превърна германците в истински хегемон в колоезденето. Тази година цели 7 отбора в "Тур дьо Франс" ползваха Black Chili гуми, включително асовете Крис Фруум, Винченцо Нибали и Наиро Кинтана. Сега Continental пренася вълшебната формула и при автомобилите, със сериите SportContact 5 и 6. Целта на приятната ни авантюра из Прованс е да преценим с какъв успех.    

Тестовата ни Tesla Model S. Отзад се вижда Гурдон, два пъти обявявано за най-красиво село във Франция

    ТЪКМО ЗАТОВА И ТЕСТОВИТЕ автомобили са толкова различни. Velar представя все по-популярните напоследък SUV. 718 е типичният спортен автомобил с нисък център на тежестта. Този Меrcedes съчетава много мощност и задно предаване. BMW-то е със задвижване на четирите колела. И накрая идва Tesla-та с всички специфики на чистия електромобил. Колкото и да е странно, тъкмо тя ни убеди окончателно в качествата на Black Chili.   

Едва 1000 км пробег, и вече има кондензирала влага в задните светлини. Работниците на Tesla би трябвало да се стараят повече

   ТОВА Е ПЪРВИЯТ НИ КОНТАКТ с най-често споменавания модел през последните години и, честно да си признаем, сме удивени от недостатъците му. Единственият наистина силен коз на Model S е ускорението по права линия - буквално може да ви спре дъха. Но пък всяко по-силно натискане на газта ви стопява обхвата с 20-30 километра. Иначе на фона на европейските машини качеството е ужасно: тестовата кола е едва на хиляда километра, но вече има влага във фаровете и прокъсани шевове в интериора. Луфтът между отделните панели се колебае с разлики до половин сантиметър.  Големият таблет ви дава толкова излишна информация, че е трудно да видите наистина важното. И накрая стигаме до управлението: абсолютно инeртен волан, който изглежда свързан с колелата на съвсем случаен принцип, огромно тегло и изнемогващи спирачки.    

    НО МАГИЯТА НА BLACK CHILI спасява положението дори и тук: колата запазва сцепление, сякаш напук на законите на Нютон. А при останалите машини тези гуми те карат да се чувстваш почти безсмъртен. От Continental твърдят, че специалната смес загрява бързо, но не прегрява. Колкото и да се опитвахме, не успяхме да докажем обратното. Малкото Porsche е точно толкова прецизен и забавен инструмент за шофиране, колкото сме очаквали. Mercedes-ът се чувства малко тежък, но компенсира с мощност. BMW-то е някъде по средата - усеща се леко и пъргаво, но не е толкова взискателно като 718. (Отделния ни тест на Velar можете да видите тук).     

Наградата на българския екипаж в Black Chili Driving Experience

    МЕЖДУ ДРУГОТО ДА ОТБЕЛЕЖИМ, че Black Chili Driving Experience всъщност е състезание, открито за всички ентусиасти. Тази година за участие се записаха над 4000 екипажа - от които до финалната авантюра във Франция стигнаха 24. Колкото до изданието за журналисти, наградата за най-добър отбор се падна именно на българския екипаж. Макар че съвсем честно ще ви признаем: самото участие ни се струва по-ценно от всякакви награди.

fallback
  • #4
    ElPatron ( преди 6 години )
    като гледам снимките в галерията, това ще да е някакъв междинен модел, щото предницата е старата отпреди фейслифта, но задницата е новата. Но все тая, и на сто хиляди километра да е, не е допустимо кола за 80 000 долара да има конденз във фаровете като стар ситроен
  • #3
    carpe_diem ( преди 6 години )
    Коя година е тоя тест? Щото Теслата е със старата физиономия - сиреч преди поне 2 години (за да е чисто нов тестов автомобил на 1000 километра нали).
  • #2
    от Ра$$ово Ломско ( преди 6 години )
    Не разбрах, какво точно прави електрокарчето между истинските автомобили?!
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Реклама, реклама..А истината все я няма.
fallback
Последни