fallback

10 мита за предпазните колани

Много хора все още вярват в тези погрешни твърдения

Технологиите се развиват бурно, но едно просто решение, каквото са предпазните колани в автомобилите, си остава най-използваното средство за защита на шофьора и пътниците. Над 70% от оцелелите в катастрофи дължат живота си на него. Използването на предпазен колан намалява 2,3 пъти риска от гибел на водача при челене удар, 1,8 пъти при страничен и 5 пъти при преобръщане.Мит №1. Коланът пречи за бързото излизане от автомобила при запалване или потъванеТози тип пътно-транспортни поризшествия не е толкова често срещан, но все пак е възможен. Факт е, че при старите предпазни колани може да се получи проблем (а оттам и забавяне) при откопчаването. При новите обаче всичко става само с едно натискане.Мит №2. При ниска скорост може да не се поставя коланДа, при сблъсък със скорост до 30 км/ч няма да загинете, но ще получите сериозни травми. А ако настрещният автомобил се движи с по-висока скорост? При челен удар с 50 км/ч теглото на човека нараства до 3 тона. Така че, ако шофьорът няма колан, той ще разбие с глава челно стъкло и ще загине в 9 от 10 случая.Статистиката кочи, че 80% от катастрофите се случат при скорост до 65 км/ч. Ако решите да скочите от 6-ия етаж, тялото ви ще се удари в земята с 60 км/ч. Какви обаче са шансовете да оцелете? Горе-долу същите, като пътувате без колан със същата скорост и се ударите челно. При 80 км/ч ударът е равен на падане от 9-ия етап, а при 90 км/ч – от 12-ия.Мит №3. Възрастен с кола може да пътува с дете в ръцете сиДори при удар със 30 км/ч дете с тегло 7 кг. със сигурност ще излети от ръцете на възрастния, тъй като ще бъде изложено на сила от 135 кг. Да се удържи такава маса е невъзможно.Мит №4. При пътуване на кратко разстояние коланът е излишенСтатистиката сочи, че 75% от катастрофите с фатален край за шофьора стават в пределите на 40 км от дома му. Дори при пътуване до съседната улица съществува опасност от инцидент. Има случаи, при които човек катастрофира тежко и на 10 метра от дома си.Мит №5. Пътниците на задните седалки не трябва да слагат коланТова е опасно не само за тези пасажери, а и за хората пред тях. Дори шофьорът да е с предпазен колан, той може да загине, ако бъде ударен от дете, намиращо се за него, което ще излети напред при сблъсъка. Мит №6. Най-безопасното място е зад шофьораНякои считат, че ако седят зад водача, може и да не си слагат колан, тъй като са добре защитени. Статистиката показва, че най-безопасното място е това по средата, като то е по-сигурно от останалите с 16%. Пътникът там обаче задължително трябва да бъде с поставен колан. В противен случай шансовете му да излети през предното стъкло са почти 100%. Мит №7. При катастрофа е по-добре да си без колан и да излетиш от автомобилаДа, водачът и пътникът, излетели от автомобила при удар, имаг шанс да оцелеят. Той е точно едно на сто, така че едва ли някой е готов да рискува. Най-голямата опасност при катастрофа е удар в някой от елементите в салона. Ако пасажерите са без колан, има голяма вероятност те да получат смъртоносно нараняване. И тогава няма никакво значени дали са в колата или са излетели от нея.Мит №8. Въздушните възглавници са достатъчниТози мит се налага през 60-те и 70-те години на миналия век, когато въздушните възглавници са рекламирани като потенциална замяна на предпазните колани. Те се отварят и защитават тялото на човека. Проблемът при катастрофа е, че същият този човек се движи срещу въздушната възглавници, но тя го прави доста по-бързо – с около 300 км/ч. А това си е като удар от боксьор от тежка категория.Именно предпазният колан не позволява на човека да се „срещне” толкова бързо с въздушната възглавница. Затова и тя се счита за помощно защитно средство. Мит №9. Коланът може да нанесе травми на човека при катастрофаПредпазният колан действително може да стане причина за нараняване, но то е само на едно място по тялото – гръбначния стълб, тъй като при рязко спиране тялото продължава да се движи по инерция напред. Понякога се стига и до счупване на ключицата, ако коланът не е регулиран правилно на височина. Това се случва най-често при децата. Всички тези травми обаче изглеждат невинни на фона на нараняванията, които са резултат от неизползване на предпазен колан.Мит №10. Предпазният колан е неудобенТова е същото, като да се твърди, че да се яде с ръце е по-удобно, тъй като след това не трябва да се мият приборите. Затова хората трябва да се учат още от детството си да използват колани и дори да чувстват психологически дискомфорт, ако случайно забравят да го поставят при качване в автомобила.

Тагове:
fallback
  • #14
    до долния ( преди 4 години )
    Можеш да избираш ако караш сам в пустиня. Нямаш право да тежиш на нечия съвест или досие! Затова има закони и правила - да не избуява човешката глупост
  • #13
    Motion ( преди 5 години )
    Имаше наскоро такова предложение в една англоезична група за автоманиаци - коланите да са задължителни само за деца (непълнолетни), а за 18+ да са пожелателни и полицаите само да подсещат ако си го забравил.Така всички които упорито отказват да слагат колан, ще си минат през естествения подбор.Има известна логика в предложението...
  • #12
    Motion ( преди 5 години )
    Бях чел наскоро официално изследване, че коланите са спасили повече човешки животи до момента на изследването (а то беше 2016 мисля), отколкото всички електронни асистенти и системи за пасивна и активна безопасност взети заедно - Airbags, ABS, TCS, ESP, ***, lane departure assist и т.н.Замислете се после като карате в район където патрулка не минава (например уикенда на вилата на село), дали да не сложите колан!Защото не правите услуга на джоба си, а на здравето и живота си!
  • #11
    O.o ( преди 6 години )
    Само да добавя към мит номер 1:Към коланите на дъртия ми античен Опел произведен през 1993 година има пиропатрони свързани към предните седалки от външната им страна. Идеята е че при прекомерно "дръпване" на колана, или усилие към механизма за закрепване към купето, коланите се откопчават принудително. След като е сработил пиропатрона излизат от закопчалките на коланите едни жълти табелки със знак "Внимание" и механизма на закопчалката повече не работи.
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Истина е, че с колан при страничен удар и ако няма странични еърбеци си пътник. Коланът те задържа в зоната на деформация и ставаш на кайма. Факт от два различни инцидента със странични удари и починали пътници. Ама не коланите са проблем, а така наречените експерти по ТВ-то. Тия требва да се увесят да съхнат с главата надолу заради постоянните си съвети да се избягва челния удар на всяка цена и да се предпочита друг. Пасажерите са най-защитени при челен удар и сложени колани. Другото е късмет.
  • #9
    оти ( преди 6 години )
    Обърнете малко внимание и на хубавицата - бива си я!
  • #8
    Анонимен ( преди 6 години )
    Истински случай от 80-те години. Челен удар, пътника до шофьора изхвърча от колата и оцелява. Колата пламва и другите изгарят.Демек едно на милион може колана да те убие. Във всички други случаи колана е спасил пътниците.Преди година Тойота Ярис се челосва в микробус. Шофьора и спътника с колани - счупена ключица на единия и ребра на другия, на задната седалка спи човек без колан - на място.
  • #7
    Любопитен ( преди 6 години )
    Това горе са азбучни истини.Аз пък моля всички родители - слагайте децата в столчета и с с колан. Заради тях самите и заради останалите участници в движението. Защото едно е катастрофа със смачкани ламарини, друго е когато пострада дете.
  • #6
    jj ( преди 6 години )
    Господин Захариев, Петре...Базирайки се на материалите, които ни предлагате в последно време, бих могъл да споделя следното наблюдение - те (материалите) или са плод на ментално разстройство или на малоумие...Притеснявам се за Вас...Искрено се надявам да сте добре, но за всеки случай - отидете на преглед... Мерси...
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    мит номер 7 е просто бибрутален :)))
fallback
Последни