Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

Едната технология има сериозно превъзходство, но и един голям недостатък

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

Допреди години почти всички автомобили на пазара бяха с хидравлични (серво) усилватели на волана, но новите поколения са с електрически. Коя от двете системи е по-подходяща?

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

Ако погледнем в историята, то първо е изобретена хидравличната система, но в самото начало на автомобилите се поставят електрически усилватели. Както става ясно, в началото на своята еволюция нито едната, нито другата системи получават масово признание в автомобилната промишленост.

Първите коли с хидроусилватели на волана се появяват в САЩ през 1951 г. Само две години след това те са повече от милион, а през 1954 г. всяка четвърто нова кола, която се продава, е оборудвана с тази система. В Европа тя започва да се поставя масово едва през 80-те години.

В същото време електрическият усилвател на волана започва да се използва през 80-те години в Япония, след което се разпространява и в цял свят. Тази технология постепенно измества хидравликата, тъй като не се нуждае от течност, която да се налива, проверява и съответно долива, ако се налага. При нея шансовете да излезе от строя, са далеч по-малки.

Разбира се, има шанс и електрическият усилвател да се провреди, като тогава ремонтът му е далеч по-сложен и много често се налага той да бъде смеен напълно. Като цяло обаче тази система не се нуждае от специално обслужване, която я прави по-удачна за използане.

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

На свой ред при хидравликата трябва да се следи нивото на течността, да се проверява състоянието на кабелите и маркучите. Специално внимание трябва да се отделя и на състоянието на помпата, която подава течността при завиване на волана. Самата течност също трябва да се сменя редовно.

Всичко това води и до повече проблеми. Неслучайно в ръководството за експлуатация се казва, че при хидравличния усилвател воланът не трябва да бъде държан в крайна положение повече от 5 секунди. В случая налягането налягането в системата е огромно и може да достигне до 150 бара (за сравнение в гумите то е около 2,5 бара). Съответно марукчите и съединенията доста трудно удържат това налягане и може да се появят течове. Към това трябва да се прибави и високата температура – до 80 градуса, която може да доведе до прегряване на помпата.

В същото време електрическият усилвател не се нуждае нито от течности, нито от тръби, което съответно означава, че няма ограничения за това колко време може да се държи воланът в крайно положение, тоест максимално навит на една страна. Освен това в този случай връщането в нормално положение е далеч по-лесно и може да стане дори с един пръст на волана.

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

Изглежда, че е време хидравличните усилватели да бъдат изпратени в историята. Това е така, но само донакъде. Факт е, че съвремените електрически усилватели са по-надеждни и се настройват по-добре, но имат един съществен проблем. Те не разполагат с достатъчно мощност и съответно не могат да се поставят на големи камиони. При тях хидравликата се справя, тъй като е свързана директно с двигателя с вътрешно горене.

Всички приведени до момента аргументи не отговарят в достатъчна степен на въпроса „Защо производителите се отказват масово от хидроусилватели в полза на електричеството?” Всъщност основните причини за това са две. Първата е – електрическите са по-икономични. Те използват енергия само при завъртане на волана. Ако колата се движи направо, системата буквално „спи”. В същото време хидравликата се нуждае от енергия през цялото време – когато завива тя е повече, а когато се движи направо – по-малко. Всичко това води както до по-голям разход, така и до по-високи вреднии емисии.

Казано по друг начин – производителите правят всичко възможно техните автомобили да отговарят на изискванията за икономия на горивото и за екология. Това принуди дори марки като BMW и Porsche да се насочат към електрически усилватели, въпреки че не искат да се разделят с едно от най-силните си оръжия – натуралната връзка между волана и пътя, която е по-добра с хидравлика.

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

Втората причина, която налага използването на електрически усилватели са новите технологии и най-вече асистентите на водача. Без електроусилвателя нямаше да станат възможни системите за автоматично паркиране или следване на лентата на движение, да не говорим за автопилот, които стават все по-масови.



 

0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    По-долу има един много съществен коментар: Най-надеждни се явяват механичните системи, следват ги хидравлични / пневматични и накрая електрически. При еквивалентен клас, разбира се. Неслучайно я техниката съществуват т.нар. Fail-Safe системи - резервни системи, които да сработят при дефект или повреда/отказ в основните. Жалко, че вече създаването на техника се командва от мениджъри, а не от инженерите които го извършват.
  • #5
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Без усилвател било най-хубаво за спортен автомобил....Глупости на търкалета-контрирането без усилвател отнема прекалено много време и въртене на волана! Няма по-хубаво от хидравличен волан с нормално тежък волан, като например на форд фокус 1, не 2 там волана е много лек - като на ваген! А относно ел усилвателите - задайте въпроса във форума на фиат, да споделят по тая тема - за изключително ненадеждното ел серво и как поради честите му излизания от строя, има голям риск да се ботулясат!
  • #4
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Без усилвател е най хубаво. Особено за спортен автомобил дава перфектно усещане и удоволствие във завоите. Всяка една неравност на пътя се усеща на волана. Жалко че вече не правят коли със чиста механика. Усливателите са за тежките превозни средства. Джипове, камиони, автобуси.
  • #3
    12 rate up comment 3 rate down comment
    ... ( преди 1 година )
    Като надеждност най-добри са механичните системи, след тях хидравличните/пневматичните и най-накрая електрическите! Всичко се прави за пари - евтиния! Голем праз, че надеждн остта ще иде на кино!
  • #2
    13 rate up comment 4 rate down comment
    112 ( преди 1 година )
    Маздата ми е с хидравлика и най-обичам завоите. Поведението и на пътя доста ми допада.Редовно хвърлям по един поглед за нивата на течностите под капака.
  • #1
    19 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Най-големия недостатък за мен е лошата обратна връзка от пътя към волана. Карането с ел. усилвател се усеща изкуствено и това много се усеща при БМВ където хората са свикнали на добрата обратна връзка с пътя, която при последните модели липсва.