fallback

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

Германците ни дават една семейна кола, забъркана от същите съставки като Peugeot 3008, но по съвсем друг начин

От 27 октомври 1806 година, когато Наполеон влиза на кон в покорения Берлин, германската душа не е преживявала нещо подобно. Opel, eдна от гордостите на местното автомобилостроене, стана част от Peugeot. И вече е ясно, че занапред ще използва изцяло платформите и технологиите на французите.

НE E ЧУДНО, ЧЕ ПОЧИТАТЕЛИТЕ на марката гледат с известно подозрение на първите продукти от този странен съюз. Какво ще е това германско инженерство, проектирано на практика от французи? Но след като тествахме новия Grandland Х в околностите на Франкфурт, можем да успокоим фен клуба на Opel. Основания за тревога засега няма.

НАЙ-ЛЕСНО МОЖЕМ да ви покажем за какъв точно автомобил става дума с помощта на две невинни закуски: един френски кроасан и един почтен германски бретцел.  Всеки ще ви каже, че Peugeot 3008 и Opel Grandland са на практика идентични коли, защото имат една и съща платформа, едни и същи двигатели и едни и същи електронни системи. Изобщо това са два автомобила, очевидно замесени от еднакво тесто. Но те си приличат точно толкова, колкото кроасанът прилича на бретцел.

ГЕРМАНЦИТЕ СА ВЗЕЛИ СЪЩИТЕ съставки, но са ги приготвили по своя собствена рецепта. Това се вижда още от пръв поглед. Докато 3008 е дръзко, необичайно и разчупено, Grandland е класически елегантен. Висящият сякаш във въздуха покрив е зает от Astra, както и интересните задни колони. Светлините и характерната предна решетка недвусмислено показват, че напук на всякакви технологични заемки това си е Opel. Вкусовете за дизайна рядко съвпадат, но поне според нас този тук е цели стъпала над безличната Аntara - предишния опит на Opel в този сегмент.

РАЗБИРА СЕ, МЕЖДУ Grandland и Аntara има и една сериозна разлика: новият модел изобщо не предлага 4x4 задвижване. Получавате само предно предаване в съчетание с нещо, наречето Intelligrip. Между нас казано, това е единствената ни сериозна забележка към този автомобил. Накратко казано, Intelligrip е една безсмислица, създадена от Peugeot да баламосва клиентите. Това е превключвател за електронния контрол на стабилността, който ви дава пет режима: нормален, сняг, кал, пясък и спортен, който изключва системата. Факт е, че една интелигентна ESP може да ви помогне много на хлъзгава настилка. Но също така е факт, че няма никаква нужда да я превключвате ръчно, защото в нормален режим компютърът го прави вместо вас, и то доста по-бързо и адекватно.

ВЪПРЕКИ ДОБАВКАТА "Х" в името, Grandland няма претенции да е офроуд автомобил. Мислете за него като за семейна кола с модерен дизайн и с малко по-висок просвет, така че да нямате грижи при излети в планината. Като компенсация за липсващите мускули той предлага много рафинирано управление, завидна за този клас шумоизолация на купето и доста повратливост - най-вече заради относително ниското си тегло.

КОЛКОТО ДО ЗАДВИЖВАНЕТО, засега изборът от двигатели е малко по-скромен, отколкото при Peugeot. Имате 1.6-литров дизел с мощност 120 коня -  разумен избор за хора, които изминават големи разстояния всяка седмица. С този мотор Grandland съвсем реалистично може да харчи около 5.5 на сто - но не и 4.5, както обещава листовката на Opel. На нас обаче ни допадна повече бензиновата версия - 1.2 турбо със 130 коня.

САМО ДОПРЕДИ 5-6 ГОДИНИ щеше да ни напуши смях, ако някой ни предложи голям SUV с трицилиндрово моторче. Но тук то е предостатъчно: усеща се пъргаво, жизнено и рафинирано. 230-те нютонметра стигат, за да изпреварвате спокойно. Стигнаха даже да ни навлекат една глоба за превишена скорост по уж безлимитните магистрали край Рюселсхайм. Разходът при подобни своеволея наближаваше 8 на сто, но при по-спокойно каране се смъква до 6.5 - съвсем приличен показател. Ако все пак искате повечко мощност, ще трябва да почакате до догодина за 1.6-литровия турбобензин със 180 коня.

В ИНТЕРИОРА GRANDLAND също е безкрайно различен от 3008: доста по-консервативен, но и по-практичен. Материалите изглеждат качествени, мултимедията със сензорен екран е лесна за ползване и предлага едно от най-безгрижните свързвания с мобилни устройства на пазара. Допълнителен коз за Opel е системата ОnStar - бърз бутон за връзка с оператор (на български език), който може да ви свърши всякаква работа: от сервизна информация до резервация в ресторант и дистанционно зареждане на адрес в навигацията.

МЯСТОТО ВЪТРЕ Е ИЗОБИЛНО. Седалките ни се сториха леко странни, но пък са сертифицирани от германското дружество за здрави гърбове, така че може би си струва да свикнете с необичайната позиция. Багажникът дава 514 литра с изправени задни седалки и 1650 със сгънати, което отмята всички квадратчета на семейните нужди.

ПОСЛЕДНОТО, НО НЕ ПО ВАЖНОСТ, предимство на Grandland е цената му. Долната летва, за 1.2 бензин, е 38 000 лева, което включва електрически огледала, климатик, предна камера, мултифункционален волан и адаптивен круиз контрол. Най-високото ниво започва от 45 хилядарки и добавя 18-цолови алуминиеви джанти, кожен волан, преден и заден парктроник и автоматичен заден капак. При сравнимо ниво на оборудване Grandland е средно с около три хиляди по-евтин от братовчеда 3008. Което без съмнение е коз в полза на бретцела срещу кроасана. Да не говорим, че той по начало върви по-добре с една хубава бира.

130 к. с. максимална мощност   188 км/ч максимална скорост

11.1 секунди 0-100 км/ч

 

fallback
fallback
Последни