fallback

ПРОИЗВОДСТВОТО НА АВТОМОБИЛИ ТЪРСИ ПО-ЕВТИНИ СТРАНИ

В САЩ и Европа производството на автомобили е един от отраслите в който са заети най-много хора. През последните десетина години обаче, производството на автомобили и свързаните с тях работни места започват да се преместват към страните с ниски разходи, най-вече за работни заплати.

Световното производство на автомобили продължава да расте, за последните няколко години с около 4-5% годишно. През 2004 година в света са произведени 64 388 000 автомобили. Производството в Северна Америка и Западна Европа обаче, остава практически без промени. В Азиатско-тихоокеанският регион нараства с около 8% годишно, в Източна Европа производството на автомобили расте с близо 12% годишно, а в Близкия изток и Южна Америка ръстът е над 20%. Източна Европа печели инвестиции тези години най-вече поради желанието на японски и южнокорейски производители да влезнат на европейските пазари. В този район обаче произвеждат свои модели и много европейски автомибилни фирми - и немски и френски и италиански, които поради силната азиатска конкуренция търсят начини за снижаване на разходите. Представители на автомобилния бранш предупреждават, че производството в Западна Европа и САЩ е застрашено, а това ще има силно негативно отражение върху цялата икономика. В Германия например, от автомобилното производство зависи всяко седмо работно място и в същото време работните заплати в отрасъла са най-високите в света. Това предвещава по-нататъшна тенденция на изнасяне на производството извън Германия. Подобна е ситуацията и в САЩ, където всеки десети зает е свързан с автомобилната индустрия, но силната южнокорейска и японска конкуренция принуждава американските производители да предприемат крути мерки. Тези дни станаха известни решенията на Форд за съкращаване на работни места и затваряне на заводи, а в края на миналата година подобни решения прие и ръководството на Дженерал Мотърс. Наред с това, автомобилната индустрия в САЩ е засегната и от променящата се структура на търсене, като спортните автомобили, луксозните автомобили, както и тези с висок разход на гориво, които носят най-голяма печалба за производителя, намаляват своя пазарен дял. Но това не е всичко. Нова заплаха за европейските и американски производители идва от настъпващите китайски автомобили, които атакуват пазара с невероятно ниски цени. Макар качеството и сигурността засега да не са по вкуса на европейци и американци, опитът показва, че е въпрос само на време новите играчи на пазара да се адаптират към изискванията в тази област. Така беше през 70-те години с японците и през 90-те с южнокорейците, които днес произвеждат едни от най-сигурните и надеждни автомобили. През 2008 година в Китай ще бъдат произвеждани /включително и от чужди фирми/ над 7 милиона автомобили годишно. Всичко това предвещава трудни времена за традиционните автомобилни производители от Европа и САЩ.
Тагове:
fallback
fallback
Последни