Само за три години електромобилите и плъг-ин хибридите се превърнаха от екзотика в разумен избор
Клара Форд, съпругата на човека, който даде на света масовия автомобил с бензинов двигател, предпочитала електрическото задвижване. Докато Хенри Форд бил зает да налага на пазара евтиния Model T, Клара карала своя Detroit Electric - eлектромобил с пробег от 130 км и максимална скорост 35 км/ч. Електрическата машина била несравнимо по-рафинирана от тогавашните автомобили - тиха, с плавно ускорение и без да се обвива в пушеци при всяко потегляне. Detroit Electric като този на г-жа Форд. Може би го помните и като Зелената машина от "Вино от глухарчета" на Рей БредбъриЕЛЕКТРИЧЕСКОТО ЗАДВИЖВАНЕ не е нещо ново. В зората на ХХ век то си е съперничело наравно с бензиновите двигатели. Два фактора в крайна сметка дали следващото столетие на двигателя с вътрешно горене: несъвършенствата на тогавашните акумулатори, твърде тежки, неефективни и чупливи; и агресивната политика на петролните компании като Standard Oil на Джон Рокфелер. Като добавим към това факта, че преди столетие на никого не му е пукало за замърсяването на въздуха, а понятието "глобално затопляне" още не е съществувало, можете да разберете защо машини като тази на госпожа Форд са били забравени за цяло столетие. ДНЕС НЕЩАТА СА ПРОМЕНЕНИ изцяло и няма съмнение, че бъдещето принадлежи на електричеството - във всичките му форми. Чисти електромобили с батерия (BEV), плъг-ин хибриди (PHEV), водородни горивни клетки - всеки ще може да избира според начина си на живот и според мястото, на което живее. Затова и автомобилните компании, доскоро фокусирани само върху един тип алтернативно задвижване, сега усилено разработват пълната гама. Корейската Hyundai бе първата, която със своя Ioniq предложи един и същи модел като традиционен хибрид, плъг-ин и чист електромобил. Hyundai Ioniq - първият автомобил, специално проектиран да бъде хибрид, PHEV и електромобилPHEV И BEV СА СЪВСЕМ РАЗЛИЧНИ технологии, но зад тях стои една и съща концепция: да можете да шофирате в града само на електричество, без каквито и да е вредни емисии (освен от собственото ви дишане) и с доста по-ниски експлоатационни разходи. Досега главните пречки пред тях бяха две: цената, най-вече тази на батериите, и ограниченият пробег в съчетание с дългото време за зареждане. Но цената на батериите падна драстично в последните години. от около 1000 долара за киловатчас през 2010 до около 130-170 долара в момента, в зависимост от производителя. За да станат електромобилите конкурентни като цена на конвенционалните, цената трябва да е под 100 долара. Но анализаторите на швейцарската банка UBS прогнозират, че това ще се случи още догодина.С чувствително повишената енергийна плътност на батериите в последните две-три години опасенията от ограничения пробег вече отпадатВ СЪЩОТО ВРЕМЕ енергийната плътност на батериите се повиши значително. Машина като електрическия Ioniq вече може да измине до 280 км с едно зареждане, без да се налага да носи половин тон батерии на борда си като Tesla Model S. Това е достатъчно за всички ежедневни нужди, както и за извънградски пътешествия. При по-дълги пътувания решението е в станциите за бързо зареждане, които могат да заредят батерията до 80% за по-малко от половин час - колкото да хапнете и изпиете едно кафе. Такива станции в България има вече на доста места, включително в Пловдив и Благоевград, така че отиването на море с електромобил вече не е риск. ПЛЪГ-ИН ИЛИ ЕЛЕКТРОМОБИЛ? Този избор вече зависи предимно от начина ви на живот. Ако шофирате почти изцяло в града, чистият BEV e по-добрият избор. Понеже има само електромотор и доста по-проста конструкция, разходите по поддръжката му са чувствително по-ниски. Както и цената на шофирането само на ток, особено ако можете да го зареждате нощем у дома. Една цяла седмица пътуване из града спокойно може да ви излезе 3-4 лева. В добавка в София получавате и правото за безплатно паркиране в Синя и Зелена зона, което при енергията, с която общината ги разширява напоследък, е сериозно предимство. PHEV ЗА МОМЕНТА е най-доброто и от двата свята. Плъг-ин хибридът ви дава достатъчен пробег само на ток (63 км при Ioniq), за да карате евтино и чисто в града, но в същото време може да ползва всички предимства на мрежата от бензиностанции и не се налага да умувате къде да го заредите на път. Със заредена батерия и пълен резервоар пробегът му е около 1100 км, което не отстъпва на най-ефективните дизели. В същото време комбинацията от бензинов и електромотор дава завидна динамика. Изобщо госпожа Форд явно е имала основания да пренебрегва творенията на своя Хенри. КОЛКО ТОЧНО СТРУВА да поддържате електромобил, къде и как можете да го зареждате в България - в следващата статия от поредицата е-motion.