fallback

11 начина да направим Формула 1 по-интересна

Какви проблеми измъчват най-престижния шампионат, разказва пилотът Тиф Нийдел

Тиф Нийдел е добре известен в автомобилните среди. Той е британски професионален пилот, който има дългогодишна кариера в Британския шампионат за туристически автомобили (BTCC), както и в “24 часа на Льо Ман”. Тиф Нийдел ще бъде запомнен и с един старт във Формула 1 през 80-те, както и с кариерата му на водещ на едно от хитовите автомобилни предавания “Fifth Gear”.Ако има хора, които имат право на мнение относно модерния моторен спорт, то със сигурност Нийдел е от тях. Ето защо, последното му изказване относно развитието на Формула 1 е изключително интересно и определено има потенциала да ни накара да се замислим. В специализираното издание HOME OF F1 Тиф Нийдел разяснява какво точно го дразни в модерната Формула 1 и освен това дава 11 предложения как шампионатът да стане по-привлекателен за зрителите. Интересното е, че повечето от предложенията му идват от миналото, което донякъде е в противовес с идеята на Формула 1 да развива технологии от бъдещето и да не поглежда назад. Все пак Нийдел не отрича факта, че новите технологии са неразривно свързани с Формула 1, но при наличието на толкова много шампионати (например Formula E), организаторите могат да се откажат от тази роля в името на повече верни фенове.Тиф Нийдел признава също, че в миналото състезанията невинаги са били страхотни и е имало много надпревари с обидно малко изпреварвания, както и такива с много технически повреди по автомобилите. Според него обаче, втората част е изключително важна за спорта, защото тя носи непредсказуемост, която пък прави едно състезание по-интересно.1. По-трудни за каране колиНякога шампионатът Формула 1 беше много по-интересен, защото ролята на пилота беше много по-широко застъпена. Както във всеки друг спорт и тук най-важна е демонстрацията на умения от страна на спортиста, които от своя страна да радват зрителите. В наши дни разликата между брилянтен и много добър пилот се измерва в две или три десети от секундата, което доказва, че колите са твърде лесни за каране, което трябва да се промени.2. Край на хибридните двигателиНякои от големите производители вече напуснаха LMP1 класа на Световния шампионат за издръжливост, където същите те създадоха правила, стимулиращи разработката на хибридни технологии и батерии. Преди няколко години от Honda обявиха, че ще се върнат във Формула 1, само ако задвижващите агрегати в шампионата бъдат хибридни. В пълно противоречие с това обаче, на японците изглежда не им пречи да доставят класически V6 турбо мотори за половината отбори в Indy Car.Проблемът на хибридните системи е това, че се нуждаят от тежки батерии и лишават пилотите от демонстрирането на още едно ключово умение - спирането. Състезателните автомобили от миналото имаха физическа връзка между педала и спирачките, докато хибридните системи ползват технологията fly-by-wire, което означава, че пилотът няма пряк контрол върху спирачното усилие. Колкото и непопулярно да звучи, зрителите искат колкото се може по-мощни автомобили с големи резервоари, защото никой никога не се впечатлява от разхода на гориво на един болид, а от неговата скорост.3. Задължителен стандарт за крилатаПредните и задните крила трябва да се стандартизират, както и да се увеличи свободата за използване на “ground effect” притискането на шаситата, смята Нийдел. Съгласете се, че правилата в момента принуждават отбори като Sauber да похарчат целия си годишен бюджет за разработка за конструирането единствено на нови крила. Още повече, че днешните крила са доста чупливи, а когато се докоснат с гумата на друг автомобил, това често означава спукване и влизане в бокса, а дребните и остри карбонови отломки се разпиляват навсякъде в търсене на още жертви.4. Стандартизирани спирачкиСпирачните дистанции във Формула 1 в момента са скандално къси, и то не само защото модерните болиди влизат в завоите с умопомрачителна скорост, но и заради учудващо високата ефективност на спирачните системи. Ако тази ефективност се намали с използването на по-малки и по-евтини спирачки дискове и с по-твърди накладки, това ще затрудни пилотите и ще направи безумно късните спирания по-малко възможни.5. Забрана на телеметрията от колата към боксаПреустановяването на постоянно течащата информация за състоянието на колата към бокса би върнало контрола в ръцете на пилотите, но и би лишило отборите от нуждата от десетки инженери, забили нос в компютрите както на пистата, така и в централата на отбора. Всички настройки на двигателя трябва да бъдат фиксирани преди старта, а ако в двигателя има проблем, на волана да светва голяма жълта лампа и пилотът да може да избира или да се опита да се опита да финишира в сервизен режим, или да влезе в бокса за диагностика.6. Без хидравлично усилване на воланаОсновният проблем на днешните коли от Формула 1 е това, че те не изискват такава физическа подготовка, колкото старите машини. Мнозина биха оспорили това твърдение, но замислете се, дали е наистина толкова трудно карането на тези коли, ако един пилот от Формула 3 може в рамките на ден да измине две Гран на техничната писта “Хунгароринг”, например? По-тежкият волан би дал на пилота повече обратна връзка, но и би го изморил повече, което в края на надпреварата би допринесло за истински спектакъл на пистата.7. Игнориране на времената за обиколка като индикация за успехАко бивш пилот не може да види ясно разлика от 5 секунди в квалификационна обиколка на пистата в сравнение със старта на състезанието, то тогава никой обикновен зрител не би успял също. Нека само си спомним паметните състезания от миналото, в които битката се разиграваше на мокро или в смесени климатични условия. В тези случаи колите бяха с по 5 секунди по-бавни за обиколка, но бяха видимо по-трудни за контролиране.8. Намаляване на аеродинамичното притисканеАко се набележат няколко ключови завоя от състезателния календар и всички автомобили преминават през тях на пълна газ, то задължително от следващата година трябва да се приложат нови правила, целящи намаляване на аеродинамичното притискане. Това би било допълнително улеснено със стандартизираните крила. Сега спортът се управлява по друг начин и пистите се “спъват” с досадни бавни завои и S-образни комплекси.9. Ревизия на пиститеВместо да се инвестират пари във футуристични съоръжения и места за настаняване на височайши гости, организаторите на състезанията могат да дават повече пари за самите писти и да ги направят по-атрактивни за зрителите. Например да правят писти с по-дълги прави. Гран при трасето на “Нюрбургринг”, например, е страхотна писта, но като всички модерни писти на практика представлява един нескончаем завой с една дълга права. Това прави изпреварването изключително трудно, особено ако колите са с изравнени сили. За препоръчване е първият завой на всяка писта да е лесен за преодоляване и да може да се мине през него със средна скорост гума до гума. Например на “Монца” съвсем спокойно старта може да се премести на правата, водеща до “Параболика”, тъй като сега всяка година нечие състезание е съсипано от катастрофа на шикана след старта.10. Формула 2 да стане задължителнаВсеки пилот, който иска лиценз за Формула 1, трябва да мине през Формула 2. И отборите от Формула 1 да плащат за мястото на техния официален резервен пилот. В момента това не е така и пилоти като Райконен, Бътън, Верстапен достигат до Формула 1, без да са се състезавали във Формула 2. Именно това кара много млади пилоти да се откажат от мечтата си да достигнат най-престижния пистов шампионат, а от друга страна зрителите трябва да знаят, че за да караш в него трябва да си изминал всички стъпала и да си бил от избраните.11. Гарантирано място във Формула 1 на шампиона от Формула 2На последно място според Тиф Нийдел трябва да се направи и промяна относно подкрепата, която получават младите пилоти от Международната автомобилна федерация FIA. Според британецът тя трябва да спонсорира едно пилотско място във Формула 1 за шампиона от Формула 2. Ако той откаже да се качи на горното ниво, защото има други договорни ангажименти, същото да се предложи на втория в шампионата. Това би било чудесно за спорта и страхотен стимул за младежите, които ще са по-мотивирани да успеят във Формула 2.

Тагове:
fallback
  • #2
    snaky ( преди 6 години )
    На мен пък ми харесват повечето идеи. Може би тези промени няма да доведат до очаквания резултат и ще трябва да се преправят, но поне ясно е назовал проблемите и е прав. Това са причините състезанията да са скучни. Аз честно казано от няколко години насам не ги гледам вече. Преди почти не пропусках, ама сега честно казано си е загуба на време.
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Може да е добър пилот ама половината неща дето е наговорил са глупости. Физическата подготовка била по малка мм да 5 кг на едно състезание е нищо нали? Заради това зимата всички бяха в супер подготовка за новия сезон с новите болиди. Стандартизирането на елементи ще доведе още повече до еднообразност. Просто трябват повече тестове няма как рено да настигне мерцедес след като имат 3 теста за сезон и трябват различни доставчици на гуми. Също клиентски шасита и двигатели.
fallback
Последни