Какви са спецификите на България като автомобилен пазар и може ли страната ни да стане краен производител на автомобили? КОЛЕЛА зададе тези въпроси на Дени Ле Вот, старши вицепрезидент на групата Renault, шеф на компанията за регион Евразия, в който попада и България, и също така вицепрезидент на руския гигант АвтоВАЗ.
България в последните години се утвърди като производител на автомобилни компоненти. Би ли могла да е интересна за Renault и като производствена база? - Знаете, че в Източна Европа ние имаме сериозно предприятие в Румъния. Но е вярно също, че автомобилната промишленост в наши дни е абсолютно глобална. Така че когато става дума за наши доставчици и за техните поддоставчици, съм сигурен, че все повече от тях ще се разполагат в България.
Кои бяха най-добре и най-зле представилите се пазари във вашия регион за последната година? - Зле представили се няма. Но като труден пазар се очерта Русия, където дълго време тенденцията бе надолу, а и рублата бе доста отслабена. Случаят вече не е такъв. Колкото до силните ни пазари, не мога да не започна с България, с този забележителен пазарен дял. Но записахме също доста добри резултати в Турция, в Беларус... Да не забравяме и Румъния, където имаме много солиден дял.
Dacia бе една от очевидните истории на успеха в европейската индустрия в последните години. Но ще успеете ли да съхраните тази марка като бюджетна, да устоите на неизбежното изкушение да побутнете цените нагоре? - Еволюцията на Dacia се подчинява на един и същи принцип. За да запазим пазарния дял и привлекателността на марката, ще трябва да предлагаме все повече съдържание в този продукт. Така беше и досега: с добавянето на Duster, Sandero и Sandero Stepway ние обогатихме гамата, но запазихме непокътнато нашето ДНК, в чиято основа е най-доброто съотношение между качество и цена. И ще продължим така.
Прекарахте много време в Русия, преди да поемете сегашния си пост. Как виждате бъдещето на АвтоВАЗ в рамките на групата Renault? Планирате ли експанзия на "Лада" и извън пазарите от бившия СССР? - АвтоВАЗ е много важен бизнес за нас. Както знаете, от началото на тази година компанията бе консолидирана и вече е пълноправна част от групата Renault. Но бъдещето на "Лада" е свързано преди всичко с Русия. Целта ни е да задържим марката на около 20 процента пазарен дял там, което е факт към момента, и да се развиваме успоредно с пазара. През миналата година руският пазар бе за милион и половина нови автомобила. Очакваме до 2020 година да достигне два милиона. Извън Русия, "Лада" понесе известен удар от свиването на казахстанския пазар, един от най-важните за АвтоВАЗ. Бъдещето развитие на експорта на Автоваз е свързано най-вече със страните от бившия СССР. Но активно следим и други възможности, разбира се.
Един последен въпрос: групата Renault е сред пионерите в областта на електрификацията. Но пазарите във вашия регион са доста по-трудни в това отношение. Какво е необходимо, за да наложите електромобилите и на тях? - Знаете ли, за да наложиш електрическите автомобили, се нуждаеш от три неща. Първо, от продукт - това ние го имаме. Вече имаме Renault Zoe с 400 километра обсег, което премахва разбираемия страх на клиентите от ограничения пробег. Имаме цяла електрическа гама, включително лекотоварни модели. Второто нещо, от което се нуждаеш, е инфраструктура. Тя вече зависи не само от производителя, но и от правителството, от градовете и местните власти. Тази част, трябва да признаем, все още е по-слабо развита в Източна Европа в сравнение със Западна. И накрая се нуждаеш от желанието, от апетита на клиентите да карат електрически автомобили. От една страна, то идва от стремежа да се намалят вредните емисии, да се спаси планетата. Но от друга, тези автомобили са наистина забавни за каране. С много въртящ момент при ниски скорости, това са фантастични коли за големия град. Аз поне ги карам с удоволствие.