Европа и Америка винаги са били два различни полюса, когато става дума за автомобилен дизайн. Затова за един американец да стане главен дизайнер в европейска компания е завидно постижение. Даже направо удивително, когато въпросната компания е Alfa Romeo - самата есенция на европейския дизайн и стил. КОЛЕЛА разговаря със Скот Крюгър, главния дизайнер на Аlfa и човека, от когото се очаква да възроди италианската компания с новите Giulia и Stelvio.
Г-н Крюгър, доволен ли се от реакциите, които предизвика Stelvio на автосалона в Женева?
- Абсолютно. Щандът ни е пълен с хора, непрекъснато влизат и излизат от колата. За мен това е много позитивна реакция.
Вие сте американец, който работи в самата светая светих на италианския дизайн. Смущаваше ли ви това предизвикателство, когато приехте този пост преди две години?
- Мисълта все още ме изпълва със смирение. Продължавам да се събуждам сутрин и да се удивлявам, че съм част от най-добрата марка в света. Действително е предизвикателство и голяма отговорност да се грижиш за такава марка. Но също така е и много вълнуващо.
Шефът на Fiat-Chrysler Серджо Маркионе очерта Съединените щати като безспорно най-важния пазар за Alfa Romeo в следващите години. Но от десетилетия има сериозна пропаст във вкусовете на клиентите в Европа и в Америка. Усещате ли тази пропаст да се свива напоследък? Смятате ли, че можете да предложите кола, която задоволява всички вкусове?
- Мисля, че американският пазар е луд по Alfa Romeo, точно в този момент. Компанията винаги е имала ентусиазирани почитатели в Щатите. Но това означава също, че хората имат високи очаквания - и за способностите на автомобила, и за страстта и емоцията, които той предизвиква. Американците очакват от нас нещо наистина специално.
Какво добавихте към Stelvio специално с мисъл за американските клиенти?
- Не мисля, че има нещо специално като за тях, като изключим факта, че ние оставаме верни на корените си с този автомобил. Първостепенната ни цел бе да направим кола, която е преди всичко Alfa Romeo. И чак след това е SUV. Според мен американците ще оценят, че това е нещо много специално, бих казал даже уникално в този сегмент.
Много анализатори предричат, че в близките години вътрешният дизайн ще стане по-важен от външния. Съгласен ли сте с такава прогноза?
- Абсолютно. Но понеже сме Alfa Romeo, нашата цел беше да направим интериор, ориентиран към шофьора. Всичко е подчинено на това - воланът, въртящият се контролер, всичко е на един пръст разстояние, максимално лесно за ползване. Технологиите идват на втори план, те някак неусетно се сливат с останалото, за да подчертаят преди всичко усещането от шофирането.
На пазара сега излиза едно ново поколение - първото, за което информационните технологии и интернет са вродени. Смятате ли, че това поколение ще предизвика промени в автомобилния дизайн?
- Без съмнение. Дигиталният аспект ще играе огромна роля в следващите години. И в дизайна, и в автомобилите изобщо. Как ще го вплетем в нашата специфична марка, която е ориентирана повече към шофирането, ще е много интересно предизвикателство.
В епохата на социалните мрежи и Big Data вече всеки трескаво събира данни за клиентите си. Може ли това да бъде използвано и в автомобилния дизайн?
- Със сигурност. Днес Аlfa е един наистина глобален продукт, а социалните мрежи са огромна част от живота ни. От тях можеш да видиш какво интересува хората, какво им харесва. Естествено, че това се отразява на начина, по който проектираме автомобилите си.
Ако позволите няколко по-лични въпроса, какво ви доведе в автомобилния дизайн? Кои влияния бяха най-силни?
- При мен е всъщност много просто - от малко момче много обичах колите, баща ми винаги се е занимавал с коли, особено със стари muscle cars от 50-те и 60-те. Така че страстта беше налице. После се оказа, че имам и артистичен талант, умея да рисувам, също като татко и много други хора в семейството ни. Така че това беше идеалната комбинация.
Мечтаете ли си понякога за онези времена, когато пред дизайнерите нямаше никакви ограничения, никакви задължителни правила за безопасност, и когато не се налагаше да се чудиш къде да разположиш още една камера или радар?
- Всъщност не. Обичам дизайна точно защото той не е само изкуство, а е съчетание от изкуството и практиката. Изкуството създава образите, рисунките, двуизмерните скици без физическо превъплъщение. За мен дизайнът е онова, което идва после - да го претвориш на практика, да отчетеш кое е постижимо и кое е практично, да се справиш с пречките. И когато го направиш, да видиш накрая готовия автомобил в ръцете на някой човек. Това е най-вълнуващото нещо. В това е есенцията на дизайна.
Накрая ще ни кажете ли кои са любимите ви автомобили в историята?
- О, това е много трудно. Честно, прекалено трудно е. Има толкова много различни аспекти. Можем да прекараме тук цял ден да ги обсъждаме.