fallback

7 велики коли, произведени само в една бройка

Правени са по поръчка и струват много пари

Единственият по рода си автомобил е или концептуален модел, или машина, направена по желание на клиент. В случая става дума за проекти, които са довели до направата на пълноценни превозни средства, а не за макети или прототипи на известни производители. Повечето от тях са правени по поръчка, но има и изключения.Abarth 1500 Biposto BertoneДизайнер: Франко СкалонеГодина: 1952Цена: $296 500 при продажбата през 2003 г. преди реставрациятаЦена: $296 500 от аукциона Christie's през 2003 г. (сумата е платена, преди автомобилът да бъде реставриран)В средата на миналия век дизайнерското училище и самото ателие Bertone придобиват култов статус. Тогава компанията Abarth решава да започне да прави и автомобили, след като до момента е била само производител на части. Резултатът е появата на няколко уникални машини в малък тираж. Най-известната от тях е Abarth 1500 Biposto, чийто дизайн е дело на Bertone.Автомобилът прави фурор на автосалона в Торино през 1952 г. Шефовете на американската марка Packard веднага го купуват и го закарват в Детройт, където техните дизайнери трябва да го използват като източник на вдъхновение. Това обаче така и не става, защото само година по-късно колата има нов собственик, който я оценява подобаващо и започва да я кара.Това е американският журналист Ричард Смит, който получава автомобила напълно безплатно. Историята прилича на шега, но е  истина. Смит посещава щаб-квартирата на Packard, където по това време мислят върху новия рекламен слоган на марката. Журналистът дава своята идея и тя е приета от шефовете на компанията. Президентът на Packard – Джеймс Нанс, предлага на Смит хонорар за идеята, но журналистът отказва, тъй като в договора му със списание Fortune, където работи, му се забранява да взима пари за подобни неща. Тогава Нанс му предлага тази кола и Смит изобщо не се замисля дали да я приеме.В крайна сметка този Abarth 1500 Biposto е ползван от журналиста цели 20 години, преди да бъде „пенсиониран” и даден на съхранение. През 2003 г. автомобилът е продаден на аукциона Christie's, след което е ремонтиран осново. През 2010 г. е представен на конкурса за дизайн в Пебъл Бийч, където печели наградата Gran Turismo Trophy.Ferrari 375 MM Scaglietti Coupe (#0402AM)Дизайнер: Серджио СкалиетиГодина: 1955Цена: неизвестнаПрез нас е една от най-впечатляващите работи на знаменития дизайнер Серджио Скалиети. Автомобилът е напрамен по поръчка на кинорежисьора Роберто Роселини. Още през 1954 г. той си купува състезателния спайдър Ferrari 375 MM c V12 мотор с 300 к.с. и започва да го ползва като обикновен автомобил. В крайна сметка го удря в дърво и го изпраща за ремонт в завода на Ferrari.Старата каросерия, създадена от ателието Pininfarina, е бракувана. В Carrozzeria Scaglietti се прави напълно нова купе изцяло от алуминий. Идеята е откритата състезателна кола да бъде превърната в купе за всеки ден. Твърди се, че самият Енцо Ферари е бил впечатлен от получения автомобил, който хвърля ръкавицата на германската легенда Mercedes 300 SL.Всъщност на базата на спайдера Ferrari 355 MM са създадени още няколко впечатляващи купета. Едно от тях - автомобил с шаси #0456AM, Роберто Роселини поръчва за подарък на своята съпруга – легендарната актриса Ингрид Бергман. То обаче не е дело на Скалиети, а на ателието Pininfarina. Тази кола се казва Bergman Coupe, но не става толкова извества колкото проекта на Скалиети.Днес Ferrari 375 MM Scaglietti Coupe е един от най-впечатляващите автомобили в света, като печели награди на всички изложби, в които участва. Последната е от конкурса за дизайн в Пебъл Бийч през 2014 г. Твърди се, че собственик на колата в момента е бившият президент на Microsoft – Джон Шърли, но няма сведения за сумата, която той е платил за автомобила.Ferrari P4/5 by PininfarinaДизайнер: Джейсън КастриотаГодина: 2006Цена: $4 млн., платени през 2006 г.В началото на този век ателието Pininfarina работи най-вече върху направата на суперколи по желание на колекционери. Най-яркият такъв поект е автомобил, в чиято основа е Ferrari Enzo. През 2005 г. италианците предлагат идея за създаване на подобна машина на американския борсов магнат Джеймс Гликенхаус. Той харесва колата, купува я и веднага я изпраща за пълно преработване. И ако моделът Enzo е продаден в тираж от 400 бройки, то друго Ferrari P4/5 просто няма.Дизайнът на автомобила е вдъхновен от класическото Ferrari 330 P4 от 1967 г. За проекта P4/5 са изработени над 200 уникални детайла, но всички те засягат дизайна. Двигателят, шасито и трансмисията не са пипани. Резултатът е толкова впечатляващ, че ръководството на Ferrari дава своята благословия на проекта, като позволява автомобилът да получи името Ferrari P4/5 by Pininfarina. През 2006 г. колата печели голямата награда в Пебъл Бийч, но Гликенхаус не се задоволява с това. Той продължава да харчи луди пари за направата на уникални машини, а през 2014 г. създаде нова марка суперколи SCG (Scuderia Cameron Glickenhaus).Jaguar XJ13Дизайнер: Малкълм СейерГодина: 1966Цена: $15 млн. (тази сума се споменава в пресата най-често)В автомобилния спорт е пълно с уникални машини, но дори по тези стандарти Jaguar XJ13 се откроява. През 60-те години на миналия век англичаните влагат много сили и средства за направата на кола, която трябва да спечели „24 часа на Льо Ман”. По ирония на съдбата, този автомобил така и не стига до пистата, за която е създаден. Причината е, че правилата на състезанието се променят и в него се допускат само коли, от които са направени поне 50 бройки. А Jaguar XJ13 е само един.Въпреки това автомобилът не е забравен и влиза в историята като „най-красивият и най-нещастен Jaguar”. Проблемът е, че босът на Jaguar по това време – Уилям Лайънс, е твърдо против разрабатката на спортни коли, които според него са само загуба на време и на пари. Затова XJ13 се разработва в извънработно време от инженерите на марката, като е завършен през февруари 1966 г.По време на тестовете колата показва страхотни резултати. Тя развива скорост от 270 км/ч – най-добро постижение на британски автомобил, което остава ненадминато цели 19 години. Промените в регламента на „Льо Ман” обаче правят колата неизползваема и през есента на 1967 г. на проекта е сложен кръст. Единственият готов прототип е изпратен в запаса, където трябва да изчака по-добри времена.През 1971 г. в Jaguar се сещат за автомобила, докато снимат документален филм за предстоящото пускане на Е-type Series III – първият модел на марката с V12 двигател. Прототипът е изкаран на писта, където пилотът Норман Дюис трябва да завърти няколко обиколки. При една от тях той губи управление, колата се превърта няколко пъти във въздуха и се приземява на колелата си, но е напълно потрошена. Като по чудо, пилотът е жив и здрав, но автомобилът изглежда сякаш е минал през хидравлична преса.Инцидентът се оказва повратна точка в живота на XJ13, защото в компанията се сещат за него и след 2 години го реставрира напълно. Колата започва да участва редовно в състезания и изложби, а през 2002 г. отново катастрофира сериозно, което налага нов основен ремонт.Maybach ExeleroДизайнер: Фредрик БуркхартГодина: 2005Цена: S8 млн. (за толкова рапърът Бърдмен купува колата през 2011 г.)Това е истински Maybach – вероятно един от най-бързите и със сигурност най-скъп автомобил на марката. Дизайнът му е странен, вероятно заради факта, че в  проектирането му участват студенти от Политехническия колеж в Пфорцхайм. Те участват в конкурс, спечелен от 24-годишния Фредерик Буркхарт. Предложенията от него вариант препраща към автомобилите от 30-те години на миналия век.Като цяло проектът е съвместна раработка на Maybach и на компанията-производител на гуми Fulda. Те си поставят за задача не само да направят впечатляващ шоу-кар, но и да решат любопитна техническа задача. Още при проектираното си Exelero е ориентиран към развиване на скорост от 350 км/ч, което заради огромното тегло на колата е доста трудно постижимо. На пистата в Нардо уникалното купе успява да вдигне 351,45 км/ч. В основата на автомобила е седанът Maybach 57, който в серийния си вариант разчита на 5,5-литров V12 с 558 к.с. Мощността на мотора е увеличена до 700 к.с., което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,4 секунди. Това може да изглежда не толкова впечатляващо на фона на други суперколи, но все пак става дума за купе с тегло 2,6 тона и дължина близо 6 метра.Веднага след появата си Maybach Exelero става любимец на звездите в американския рап. През 2006 г. колата се появява в клипа на Jay-Z към песента „Lost One”. Пет години след това рапърът Бърдмен публично обявява, че си е купил Exelero за 8 млн. долара. По-късно се появяват съобщения, че сдалката е пропаднала и собственик на колата е гермнската фирма Mechatronik, която се занимава с реставрация и търговия на класически и съвременни ретро-коли.McLaren X-1Дизайнер: Хонг ЙеоГодина: 2012Цена: 7 млн. паунда (според слуховете)McLaren X-1 е експериментална разработка, като разполага с карбонова каросерия с подвижние аеродинамични елементи, покриващи задните колела. Тя изглежда като нещо далечно от реалния свят, но всъщност е машина, създадена по поръчка на клиент и е предназначена за реална експлоатация. Веднага след нейното създаване, тя е изпратена в частен гараж.И до ден-днешен не се знае кой е този клиенти, който успява да убеди шефа на McLaren Рон Денис за направата на тази кола. Твърди се, че той е собственик на McLaren F1 и Mercedes SLR McLaren, но иска и още нещо по-различно и уникално. В резултат се появява McLaren X-1, който във футуристичния си външен вид събира черти от автомобили от различни епохи. Сред тях са Mercedes-Benz 540K (1939 г.), Chrysler D'Elegance Ghia (1953), Buick Electra (1959), Facel Vega (1961) и Citroen SM (1971).В основата на колата е McLaren MP4-12C, но интересното е, че нейната разработка стартира през 2009 г., когато MP4-12C още не е бил готов. Фактически серийният модел и този уникат се разработва едновременно, което отнема близо 3 години. В крайна сметка McLaren X-1 става първият проект на създадения по това време отдел McLaren Special Operations (MSO).Porsche 935 StraßenversionДизайн: Porsche SonderwunschГодина: 1983Цена: 400 000 евро (по оценка от 2014 г.)Името говори само по себе си - Porsche 935 е легенда, която печели редица състезания, в това число”24 часа на Льо Ман” и „24 часа на Дайтона”. Добавката Straßenversion покзава, че тази верия е предназначена за пътя, а не за пистата. Направена е една бройка по поръчка на собственика на холдинга TAG – Мансур Ойех, който в момента е съсесобственик на отбора на McLaren във Формула 1.През 80-те години на миналия век TAG влага сериозна сума, за да спонсорира участията на Porsche в състезания и германците се отплащат не само с победи на пистата. Всъщност Porsche 935 Straßenversion става първият „пътен” модел на марката с плосък нос, в който кръглите фарове са заменени от прибиращи се. Задното антикрило пък е директна препратка към състезателните коли на марката.Идеята като цяло е направата на луксозен автомобил, който да става за ежедневно ползване. В същото време той трябва да бъде и много мощен и бърз, затова 3,3-литровият турбомотор е форсиран до 400 к.с. – доста сериозно постижение за 80-те години. За 30 години колата сменя няколко собственика, като е в идеално състояние – пробегът е 20 000 км. През 2014 автомобилът е изложен на аукциона Bonhams, където неизвестен купувач го придобива срещу 400 000 евро.Снимки: Производителите 

Тагове:
fallback
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    А ти ако се огледаш малко ще се замислиш че си написал велика глупост. Германия няма иновации в Автомобилния бранш. Всичко е кражба или ако не могат го отричат след което купуват и обявяват за иновация.
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ако се огледаш малко ще видиш че част от италианските фирми са притежание на немски концерни. Следователно написаното звучи меко казано тъпо.
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Италианците доминират във всички класации за ексклузивни, уникални и най-скъпи автомобили, както и за най-добри в този клас.После ми разправяйте немски машини и други такива тъпни.
fallback
Последни