fallback

„Петицата” на BMW, която предсказа бъдещето

Това 528 GT Coupe е направено преди повече от 40 години

Своите най-дръзки проекти Пиетро Фруа прави без иска да се хареса на някого или да ги продава, и именно това го превръща в един от най-забележителните дизайнери в историята. Италианецът обича да експериментира, като създава нови форми и това му носи успехи. Именно така се ражда концептуалният модел BMW 528 GT Coupe, който още преди повече от 40 години показва бъдещето на марката.През своята кариера Фруа (1913-1983 г.) успява да остави отпечатък върху дизайна на почти всички водещи производители. Той е автор на ексцентричния концепт Volvo P1800 ES Rocket, на комбито Lamborghini Faena (на първата снимка), както и на ред модели на Rolls-Royce, Jaguar, Ferrari, Porsche и др. Някои от тях прави по поръчка, а други – собствено желание.В средата на 60-те години на миналия век BMW купува малкия производител Glas и пуска на пазара ограничена серия от купето BMW Glas 3000. Всъщност това е Glas 2600 V8 (на втората снимка), но с емблема на BMW с цел привличане на интерес към слабо известния модел. Автор на преобразяването е именно Пиетро Фруа, който работи с Glas до поглъщането от BMW. Проектът му обаче не е приет, тъй като е прекалено скъп.Проблемът е, че външният вид на колата, създадена от италианския дизайнер, естетически изпреварва своето време. Още през 1976 г. Фруа с голяма точност предсказва в какво ще се превърне BMW 5-Series един ден. На базата на седана E12 от 1972 г. той прави купе, което получава добавка GT към името си. Тази идея се превръща в сериен автомобил едва през 2009 г.Самият Фруа никога не е крил, че голямо въздействие върху него винаги е оказвало ателието Bertone. Затова в дизайна на автомобила могат да се забележат черти от Alfa Romeo Montreal и Maserati Khamsin. В същото време обаче италианецът запазва някои типични за BMW елементи – релефен капак и форма на фаровете.В основата на проекта е стандартният седан 528 с 6-цилиндров двигател с карбуратор. Фруа и екипът му не пипат техническата част на автомобила, като се съсредоточават върху дизайна. Творението му обикаля всички големи автосалони през 1976 г., като получава само похвали и нищо повече. Консервативните германци решават да не рискуват и остават верни на своите дизайнери.В същото време обаче при следващите модели на BMW започват да се появяват по-широки задни светлини, а почти същата предна част се вижда при следващото поколение на 5-Series – Е28. Случайност? Едва ли...Главното е, че именно студиото за дизайн Frua успя да предвиди появата на BMW 5-Series GT. Да, сегашният модел не е купе с 2 врати, но линията на покрива и широките задни светлини показват, че проектът на Пиетро Фруа не е останал незабелязан.Снимки: Autonews 

fallback
fallback
Последни