Нова система за плащане на магистралите влиза в сила през 2022 г.
Цената за използването на платените пътища в ЕС трябва да се изчислява въз основа на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е на пътя. Това е основният принцип в новия законодателен проект, който Европейската комисия подготвя. Той предвижда, че използваните сега като възможност за плащане винетки трябва да бъдат отменени от 1 януари 2018 г. Това ще се отнася както за товарните автомобили с тегло над 3 тона, така и за автобусите и леките коли. Вместо винетки ще се въведе тол-система – заплащане според изминатото разстояние.Държавите, в които в момента се използват винетки, ще имат право да ги запазят до 1 януари 2024 г. за ТИР-ове и до 1 януари 2023 г. за леките автомобили. Така ще има достатъчно време да се организира преминаване към тол-система. Нейното въвеждане ще позволи на ЕС да се бори по-добре и среще замълсяването на въздуха, тъй като хората ще използват магистрали, само когато това им е наистина необходимо.В Брюксел смятат, че при определяне на цената на тол-таксите за леките автомобили трябва да се вземат предвид въглеродните емисии и други замърсители според описанието в документите на превозното средство. Това означава, че колите ще могат да се разпределят в различни категории в зависимост от двигателите, които използват.За товарните машини освен нивата на вредните емисии СО2 определянето на таксата ще зависи от пътния данък, който фирмите плащат на държавата. Това разпределение ще замени сега съществуващата класификация на ТИР-овете, известна като EURO. Новата система за заплащане ползването на магистрали от леки коли трябва да се въведе от 1 януари 2022 г., категорични са от Европейската комисия. Държавите, които не изискват заплащане за ползването на скоростните си пътища, няма да бъдат задължени да въведат тол-бариери. Тези, които ползват системата, ще трябва да я използват не само за магистралите, но и за участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони. Директивата ще позволи на властите да въведат и данък "задръстване" за онези пътища, които през определени периоди са силно натоварени и трафикът по тях е затруднен. Такъв от години се прилага в Лондон, за да се намали градският трафик в европейския мегаполис. Снимка: Архив „Булфото”