Влиянието на електромобилите върху пазара на горива през следващите 20 години ще бъде по-слабо от очакваното и те няма да се превърнат в заплаха за петролните компании по света. Това твърди в свой доклад консултанската фирма Facts Global Energy (FGE), цитирана от Financial Times.В него се казва, че въпреки увеличаването на продажбите на автомобили на ток, през следващите две десетилетия търсенето на стандартните горива няма да намалее. Оценките на FGE сочат, че до 2040 г. броят на леките коли в цял свят ще достигне 1,8 млрд. бройки, но едва 10% от тях ще разчитат на електромотори, а 20% ще са с хибридно задвижване.Световното производство на автомобили през последните години се увеличава средно с 2 млн. на година, но дори цялата тази бройка да бъде електромобили, то ще трябва да минат години, за да може тя да достигне на такива нива, че да се окаже заплаха за петролната промишленост.Експертите от FGE са категорични, че прогнозите за скорошна победа на Tesla над конкуренцията и съответно западане на петролния пазар, са изградени на елементарни изчисления, но ситуацията е далеч по-сложна. Като пример от организацията посочват страните, в които държавата оказава сериозна подкрепа на желаещите да си купят електромобили.Една от тези страни е Норвегия, която е на първо място в света по използване на превозни средства на ток. Там властите отделят огромни средства, за да стимулират покупката на такива автомобили, които в някои случаи на практика излизат безплатно на собствениците си. Много норвежци си купуват електромобил, за да икономисат суми от данъци и такси, но в същото време те продължават да използват и старите си автомобили, които са с двигатели с вътрешно горене.Друг пример е Дания, където липсата на държавна подкрепа, доведе да спад с цели 80% на търсенето на електромобили през 2016 г. Според FGE, за да бъде осъществен сериозен скок на продажбите на такива коли, първо трябва да бъде осъществен технически пробив в отрасъла, тоест акумулаторите да станат по-мощни, по-евтини и да се зареждат по-бързо.Сериозен проблем пред разпространението на превозните средства на ток се оказват и ограничените мощности за тяхното производство. През 2016 г. в цял свят са произведени по-малко от 500 000 такива машини, като на Tesla се падат 80 000. Общо автомобилните концерни могат да произвеждат около 70 млн. стандартни леки коли на година.Препятствие представлява и бавното развитие на електрификацията и инфраструктурата за електромобилите. За нейното развитие трябват сериозни инвестиции – както от държавите, така и от автопроизводителите.Снимка: CarElectric