В Mazda не могат да се оплачат от отношението към своята MX-5. От дебюта на първото поколение през 1989 тази кола е продала над 1 милион бройки и днес най-вероятно е първото, което ще ви дойде наум, когато стане дума за малък спортен роудстър с две места. Сега обаче тестваме една относително по-нова добавка към каталога: версията купе.
ПО НЯКАКВА СТРАННА ИРОНИЯ малките роудстъри се търсят най-вече в страните, в които климатът никак не е подходящ за тях (Великобритания, най-големият пазар за кабриолети в Европа, е добро доказателство). За да не умори от пневмония по-северните си клиенти, през 2006 Mazda най-сетне направи MX-5 с твърд покрив. Днес тестваме тъкмо тази версия от последното поколение на модела.
ГЛАВНАТА РАЗЛИКА между Mazda MX-5 RF, което всъщност си е тарга, и класическия модел, са фиксираните главни стойки и стъкло. Тоест прибира се само покривът. У феновете на класическите Поршета например думата "тарга" извиква представата за тежък физически труд; тук обаче прибирането и изваждането на покрива се върши от удобен електрически механизъм. Който е удивително бърз - упражнението отнема само 13 секунди и може да се изпълнява дори в движение (макар и съвсем бавно).
Инженерното предимство на този тип конструкция е нейното ниско тегло – само 45 кг, което е особено важно за спортен модел. С твърдия покрив теглото на колата е 1095 кг - със 125 повече от кабриото наистина, но пак приятно малко в днешния свят, в който един Golf тежи тон и половина. Капакът, предните калници и багажникът са направени от алуминий.
ИНАЧЕ ДИЗАЙНЪТ на Mazda MX-5 RF отговаря на всички изисквания към автомобилите от този клас – дълъг и нисък капак, изтеглен максимално назад салон. От компанията твърдят, че последната генерация на MX-5 е подчинена изцяло на новата фирмена концепция Jinba Ittai, при която водачът и автомобилът са едно цяло.
Колата е лесно разпознаваема, тъй като препраща към предишните поколения на модела. Но същевременно изглежда съвсем модерно. Акцентът е върху агресивните ръбове. Широката паст на решетката се съчетава с тесни фарове, а линиите на предния капак напомнят на японски йероглифи (според създателите им). Калниците са леко раздути, а огледалата са боядисани в черно. В стандартното оборудване са включени 17-цолови джанти, а на багажника е поставен спойлер.
САЛОНЪТ НА НОВАТА MX-5 e изцяло подчинен на спортния дух. Предният панел по форма напомня крилото на самолет, а вентилационните отвори приличат на турбини. Седалките са удобни, както и воланът с три спици. Както подобава, централната позиция на панела е отредена за голям оборотомер, като вдясно от него се намира километражът, а вляво – екран, на който излизат показанията на бордовия компютър.
ПРЕДИШНОТО ПОКОЛЕНИЕ на MX-5 преживя 11 години и, в интерес на истината, дори и днес е съвсем актуално като физиономия и като способности. Но преклонната му възраст личеше най-вече в интериора, проектиран още преди Стив Джобс да измисли телефона без копчета. Сега това е поправено. Върху централния панел се мъдри 7-инчовият дисплей на мултимедийната система, който се управлява от практичен кръгъл контролер. Премахнати са всички излишни бутони, освен основните, управляващи климатика и аудиосистемата. Те пък са големи и лесни за ползване.
ИМА ЛИ МИНУСИ? Главният е, че тази кола е един зле прикрит расист - който обаче дели хората не по расов, а по ръстов признак. Ако сте по-висок от 185 сантиметра, никога няма да се почувствате истински удобно вътре, а влизането и излизането са упражнения, напълно лишени от достойноство. Въпреки това охотно бихме се подлагали на ежедневни унижения, просто за да се порадваме на усещането зад волана (за това - след малко). Самият волан се регулира само на височина. Колкото до багажника, не сме убедени дали думата е подходяща за миниатюрната 141-литрова кутийка, която ви предлагат японците и която би побрала само най-необходимото (стек бири?).
ОБОРУДВАНЕТО НА ВЕРСИЯТА с твърд покрив обаче е доста по-богато от това на стандартната MX-5. В базовия вариант влизат електрически стъкла, автоматичен климатик, парктроник и Bluetooth. Включени са още 6 въздушни възглавници и система за следене на лентата на движение. Ниво Sport добавя подгряване на седалките, адаптивни светлини, система за следене на мъртвата зона, датчици, активиращи чистачки при дъжд и др. Като опции се предлагат круиз-контрол и система за следене на налягането в гумите.
ЗА ДА ИЗПЪЛНИ ОСНОВНАТА СИ ЦЕЛ – доставяне на максимално удоволствие от шофирането, Mazda MX-5 се нуждае и от подходящи двигатели. Имахме възможност да тестваме и двата бензинови мотора, предвидени за модела. По-малкият е 1, 5-литров със 131 конски сили, комбиниран с 6-степенна механична скоростна кутия. За по-мощния – 2.0-литров със 160 коня - е предвидена и автоматична трансмисия.
Естествено, обърнахме повече внимание на по-силния от двата мотора, при който въртящият момент от 200 Нм е достъпен при 4600 об/мин. Да, този двигател обича високите обороти, като във всекимомент е готов да покаже спортния си характер. Удоволствието се подсилва от специалния резонатор в изпускателната система, който променя звука на агрегата. Пуристите ще кажат, че това е фалшификация, но на нас резултатът подчертано ни допадна.
УСКОРЕНИЕТО ОТ 0 ДО 100 КМ/Ч отнема 7,5 секунди, а максималната скорост е 215 км/ч. Показателите не са чак да свирнеш от изумление, но при тази кола винаги по-важна е била управляемостта. Моторът е поставен ниско и е изтеглен назад, за да бъде постигнато равно разпределение на теглото между двете оси и снижаване на тежестта. Резултатът: една удивително послушна кола, маневрена като лястовичка.
Новата механична скоростна кутия демонстрира образцова точност при смяна на предавките, но за намаляване на разхода по-подходящ е автоматикът.
НАСТРОЙКИТЕ НА ШАСИТО се отличават от тези на кабриолета MX-5 и заради това накланянето в завоите (каквито по тестовото ни трасе в околностите на Барселона имаше доста) се усеща малко повече - но не толкова, че да е проблем. За компенсация получавате доста по-добра шумоизолация.
И НАКРАЯ СТИГАМЕ ДО ПОСЛЕДНИЯ КОЗ на новата Mazda MX-5 RF: достъпността й. В България цените стартират от 53 000 лева с ДДС - и това включва доста богато оборудване. Всички допълнителни екстри ще качат сметката с не повече от 10 000 лева. От една страна, това не е никак малко за машина, с която дори не можете да закарате децата на училище. От друга, никак не е много за широката усмивка, която тази кола слага на лицето ви.
160 конски сили максимална мощност
200 Нм максимален въртящ момент
7.5 секунди за ускорение 0-100 км/ч
Снимки: Automedia.bg, Mazda