Пикапите са един от най-специфичните сегменти на пазара. За САЩ е ясно – там такива автомобили винаги са били на почит, само че търсенето е насочено най-вече към тези с по-големи размери. На останалите континенти далеч по-популярни са автомобилите с товароподемност до 1 тон. Сред тях конкуренцията от страна на европейските марки е слаба, но през последните години и тук се забелязва раздвижване, като постепенно се включват нови играчи.
Съвсем наскоро Mercedes-Benz представи своя X-Class, който е почти пълно копие на Nissan Navara. Такова е и Renault Alaskan, което показва и амбициите на французите да имат представител в сегмента. Там обаче вече 6 години сериозни позиции е извоювал един друг пикап – Volkswagen Amarok, който непрекъснато се модернизира. Имахме възможност да тестваме неговата най-нова версия, която от тази година е оборудвана с 3,0-литров турбодизелов V6 мотор.
Агрегатът досега се поставяше на моделите на Audi – A6 и A7, като е оборудван със система Common-Rail и се предлага в 3 варианта на мощност - 163, 204 и 224 к.с. Изпробвахме именно най-мощната модификация с 8-степенна автоматична скоростна кутия ZF. А тя отдавна се е доказала като едно от най-добрите предложения на пазара.
Промените при Amarok са засегнали външния вид на автомобила. Те включват нови решетка на радиатора и предна броня. Налице са биксененови фарове и LED-светини за през деня, както и спортен капак в цвета на каросерията. Чувството за мощ се допълва от 20-цоловите джанти, с които е оборудван пикапът.
В интериора новостите също не са малко, като прави впечатление новият дизайн на арматурното табло. Там е поставен цветен дисплей на мултимедийната и навигационна системи. Като цяло интериорът не е претрупан, тъй като в крайна сметка това е един автомобил, чиято цел е да върши работа, при това ежедневно. Правят впечатление удобните седалки, които могат да запаметят 14 различни позиции.
От Volkswagen се похвалиха, че Amarok предлага най-широката товарна платформа в класа. Нейната товарна площ е 2,52 кв.м, а ширината е напълно достатъчна, за да побере стандартен европалет. Полезният товап на пикапа е 1 тон, но той може да се използва и като семеен SUV, тъй като предлага достатъчно пространство за удобното пътуване на петима възрастни. По желание на клиента се предлага и твърд покрив, който може да покрие товарни отсек и да го превърне в огромен багажник.
Пътуването ни стартира с пътуване по магистрала, на което пикапът се представя като кросовър от висок клас. Прави впечатление доброто обезшумяване на двигателя, но заради големите размери на автомобила силните звуци отвън все пак влизат в салона. Във Volkswagen обаче са подготвени за това и са оборудвали Amarok със специална система. Тя разчита на микрофони, вградени в предните колани, които усилват звука от разговора между шофьора и пътника до него. Той се предава чрез колони отзад и така возещите се на втория ред седалки ясно чуват всичко.
Що се касае до двигателя, той е идеален за машина с такива размери. Неговите 224 к.с. и 550 Нм позволяват ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,9 секунди и развиване на максимална скорост от 193 км/ч. За кратък период от време шофьорът има на разположение функцията Overboost, която предлага допълнителни 21 к.с. и 50 Нм. Тя е особено полезна при изпреварване или за измъкване от проблемна ситуация на пътя.
Според техническите характеристики на модела, този агрегат осигурява на пикапа безпроблемно теглене на ремарке с тегло до 3,5 тона. Това не го проверихме, но се уверихме, че на магистрала моторът позволява на Amarok да се конкурира с по-голяма част от останалите превозни средства. Не е за пренебрегване и разходът, който в тези условия бе в рамките на 8,5 л/100 км.
Голямато предимство на автомобила обаче се вижда, когато му се наложи да излезе извън пътя. Пикапът на Volkswagen е със задвижване на задните колела, но във версията с 8-степепен автомат е оборудван със система за задвижване на четирите колела 4Motion. Диференциалът Torsen разпределя мощността в съотношение 40% към предната и 60% към задната ос, което позволява да се справяте с всякакви пътни повърхности.
Пикапът разполага и с функцията за спускане по наклон, която се контролира изключително лесно. След натискане на бутона по време на движение системата се активира почти мигновено, като сама определя скоростта (за да се задейства системата, тя не трябва да превишава 30 км/ч). Благодарение на високия въртящ момент измъкването от трудна ситуация също става безпроблемно.
Като цяло Volkswagen Amarok може да се превърне в алтернатива на семейната кола, стига човек да може да си го позволи. Цената е всъщност главният недостатък на тази машина: най-мощната версия на пикапа стартира от 85 190 лв., но с допълнителни екстри може да надхвърли 105 000 лв. А това е доста над конкурентите му в класа. Все пак налице са и по-достъпни вариант на пикапа – с по-слаба версия на мотора, 6-степенна механична скоростна кутия и само задно предаване.
Снимки: Volkswagen, Automedia.bg