fallback

Когато гениите излизат в пенсия

От VW Golf до BMW M1: историята на Джорджето Джуджаро, най-великия дизайнер на ХХ век

Дори и да сте запалени по автомобилите, лицето на тази снимка може да не ви говори нищо.              Но когато навремето разбрахме, че собственикът му се оттегля в пенсия, това бе автомобилният еквивалент на новината за раздялата на "Бийтълс". Просто защото името на човека зад това толкова обикновено лице е Джорджето Джуджаро. И той официално е признат за най-великия дизайнер на ХХ век.        Alfa Romeo Alfasud - един от първите големи успехи на Джуджаро       ШАНСЪТ НИКОГА ДА НЕ СТЕ се возили в създадена от него кола е на практика нулев. Шансът някоя от тях да е украсявала стената в момчешката ви стая е три към едно. Джорджето Джуджаро обяви оттеглянето си от Italdesign през юли 2015, след като Аudi изкупи и последните акции от основаната от него компания. Джуджаро се раздели с контролния пакет преди това, за да може, както сам обясни, да гарантира бъдещето на хиляда семейства, зависими от фирмата.         Джорджето Джуджаро с едно от най-прочутите си творения: VW Golf I        Italdesign, създадена още през 1968, се отличаваше по две неща от останалите легендарни италиански дизайнерски ателиета като Bertone, Ghia и Pininfarina: първо, разчиташе изцяло на гения на основателя си, и второ, не произвеждаше автомобили. Докато останалите компании бяха започнали като работилници за шасита, постепенно извървели пътя от занаятчийството до чертожните дъски, фирмата на Джуджаро от самото начало предлагаше само дизайнерски решения. За почти половин век съществуване тя изневери на този принцип само веднъж, съгласявайки се да произведе автомобил от специална серия. Но пък автомобилът си струваше: проектираното от Джуджаро легендарно BMW M1.           BMW M1 - единствената кола, която Italdesign не само проектира, но и произведе         ВЪПРЕКИ ТЕЗИ РАЗЛИКИ обаче и Italdesign не успя да избегне съдбата на останалите италиански ателиета. Ghia се спаси от банкрут, след като бе погълната от Ford. Bertone фалира; в един момент в края на миналото десетилетие дълговете на Pininfarina надхвърляха 600 млн. евро. Джуджаро не допусна компанията му да стигне чак дотам: вместо това предпочете да отстъпи контрола на Volkswagen (изборът не бе случаен - двете фирми бяха в топли отношения още от 1972, когато бъдещият шеф на VW Фердинанд Пиех изкара половингодишен стаж при Джуджаро). В резултат на сделката днес Italdesign процъфтява и дори увеличи персонала си с 50% в последните три години. Въпросът сега е дали това ще продължи и след оттеглянето на легендарния й основател.         Ефектният Parcour - една от последните работи на стария майстор       ДЖОРДЖЕТО ДЖУДЖАРО Е РОДЕН на 7 август 1938 в малко селце в Пиемонт, в семейството на художник и реставратор. Завършва художествената академия в Торино и през 1959 вече е млад служител във Fiat. Решава да припечели нещо допълнително и моли приятел да покаже рисунките му на тогавашното голямо име в дизайна - Нучо Бертоне.        Интериорът на концепта Maserari Boomerang, дело на Джуджаро         Нучо е впечатлен и иска среща. Младият Джуджаро работи няколко години за него и после за конкурента Ghia, създавайки революционни модели като Alfa Romeo Alfasud или Giulia GT. И повлиявайки няколко поколения дизайнери след него. "Харесвам много работата на Джорджето Джуджаро", каза пред микрофона на "КОЛЕЛА" Карим Хабиб, бившият главен дизайнер на BMW и настоящ на Nissan. "Особено най-ранните му неща за Alfa Romeo, когато е бил още в зората на 20-те си години. Иска ми се и аз да бях създал толкова хубави неща на двайсет и една".              Lotus Esprit Turbo        ДРЪЗКОТО ВЪОБРАЖЕНИЕ на Джуджаро създаде прословутия стил "нагъната хартия", и цяла генерация суперавтомобили като Maserati Bora, BMW M1, DeLorean DMC 12. От партньорството му с Колин Чапман се роди Lotus Esprit, дългогодишният избор на Джеймс Бонд и, по нашето субективно мнение, една от трите най-красиви коли в историята.       Прословутият DeLorean от "Завръщане в бъдещето" също е работа на Джуджаро        Но Джуджаро можеше еднакво добре да създава и ексклузивни суперавтомобили, и практични малолитражки. Изпод неговата четка излезе първият Volkswagen Golf, давайки начало на целия сегмент на компактния хечбек. Негови творения бяха оригиналният Fiat Panda, Аudi 80, Volkswagen Scirocco, Fiat Uno, Seat Ibiza, Lancia Delta. Талантът му успя да прекоси дори Желязната завеса - изпод неговата четка излезе Polonez, гордостта на полското автомобилостроене при социализма. Italdesign разработи и югославската Yugo.        Полският Polonez       ДОРИ И В 70-ТЕ СИ ГОДИНИ майсторът не бе загубил умението да привлича погледите, както доказаха последните му прототипи Parcour 4x4 и Gea. Името му стои върху над 200 модела автомобили, продадени в общо над 60-милионен тираж. Освен тях Джуджаро е създавал фотоапарати за Nikon, компютри за Apple, локомотиви, трактори, стадиони, часовници, бутилки за минерална вода и дори изцяло нов вид паста, наречена "марили".       Паста, проектирана от Джуджаро, за да задържа оптимално сос по себе си          По природа ние не сме отворени към бъдещето, каза Джуджаро в едно скорошно интервю. Подозрителни сме към новостите, страх ни е те да не ни избутат от удобната рутина. Но трябва да гледаме напред, защото само така можем да постигнем истинския потенциал, който е заложен в нас. От устата на Джорджето Джурджаро това звучи като много добър съвет.      

fallback
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    A стига бе! Че той е създател на най-харесваните коли на нашето време: Panda, Sirocco, Голф, Audi 80, Esprit, Fiat Uno, Polonez от детството ни, първата Ibiza..
  • #5
    Enzo ( преди 7 години )
    Не съществува никакъв вариант да претендираш, че разбираш от автомобили, а в същото време "лицето на тази снимка да не ти говори нищо." Да не можеш да разпознаеш Джорджетто Джуджаро, да не знаеш кой е, да не си наясно с приноса му към автомобилния дизайн и към автомобилостроенето като цяло, е повече от сигурно доказателство, че нямаш нищо общо с автомобилите. А на оня по-долу, дето колите му изглеждали еднакво, ще кажа само следното: "Хубаво е, че на никого не му пука за мнението ти!"
  • #4
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    като гледам всички картинки горе, Джуджи спокойно може да бъде обявен за създател на хечбека като вид кола!!! РЕСПЕКТ! и приятна почивка!
  • #3
    Анонимен ( преди 7 години )
    Продава на Ауди,защото иначе фирмата ще фалира бе.Да беше цитирал целия абзац,защо копираш избирателно?
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Джорджето Джуджаро обяви оттеглянето си от Italdesign през юли 2015, след като Аudi изкупи и последните акции от основаната от него компания.
  • #1
    Loco ( преди 7 години )
    Много, много голям. Негова е и Алфа Брера, която за мен е най-красивата масова кола за последните 10-15 години
fallback
Последни