fallback

Jeep – една легенда на 75 години

Удивителната история на автомобила, чието име се превърна в нарицателно

На света има много автомобилни марки, но малко от тях са се превърнали в легенди. Една от тях е Jeep, която положи началото на цял клас нови автомобили, като дори им даде, макар и неофициално, своето име. През тази година американската компания навършва 75 години. Загадъчно име Все още има спорове какво точно означава Jeep. Според някои името идва от абревиатурата GPW, под която Ford пуска първите версии на своя автомобил за военни нужди. Според други – то е съкращение от General Purpose (GP, общо използване), както е била обозначавана категорията транспортни средства за армията на САЩ. Има версия дори, че названието идва от популярния персонаж от комиксите в първата половина на миналия век – Юджийн Джип, чието име незнайно защо бързо става символ на военната техника. Факт е обаче, че Jeep биват наричани всъдеходите, бомбандировачите, камионите и дори автомобили от марката Dodge. В крайна сметка обаче името остава само за армейските всъдеходи. Всъщност това е може би единствената марка в света, която не е била кръстена от нейните създатели, а сама си е спечелила името. Раждането на легендата Твърди се, че първият джип е бил конструиран само за 2 дни. В навечерието на Втората световна война армията на САЩ решава да замени своите мотори с кош с по-надеждно и по-проходимо транспортно средство, което да носи повече товар, но да бъде леко и опростено като конструкция. Военните поръчват на американските автомобилни производители разработка на компактен триместен всъдеход, който да може да превозва командния състав, а също така и малки разузнавателни групи в близостдо фронтовата линия или в тила на врага. Задължително е машината да може да се доставя със самолет или дори планер. Компанията American Bantam се заема със задачата, като привлича инженера на свободна практика Карл Пробст. Той сяда на чертожната дъска на 17 юли 1940 г. и два дни по-късно е готов с проекта на автомобил с името Bantam BRC. След още 3 дни Пробст вече е направил план за производство с разходите по него. Армията на САЩ приема проекта, но тъй като скромната фирма Bantam няма ресурс да произведе подобна машина в необходимите военни количества, моделът е предаден на други две компании - Willys-Overland и Ford Motors. Те на свой ред внасят редица промени. Главната особеност на модела на Willys е пълноуправляемото шаси, при което и четири колела завиват. На свой ред Ford преправя външния вид на машината, като поставя кръгли фарове и плоска вертикална решетка на радиатора с вертикални планки. И двете фирми произвеждат пилотни серии от по 1500 бройки, като в крайна сметка Willys печели одобрението на военните и получава поръчката. Характеристики Дори за този период, автомобилът е доста скромен като технически характеристики. При дължина от 3335 мм той е оборудван с 2,2-литров мотор с 60 к.с. с 3-степенна трансмисия и задна скорост. Клиринсът е 22 см, минималният радиус на завиване – 5,9 метра, товароподебността му е 250 кг, а максималната скорост – 104 км/ч. Машината обаче се справя отлично при катерене на височини с 45 градусов наклон. Тя е оборудвана със специални бойни гуми Combat Wheels, които са така конструирани, че дори да бъдат уцелени с куршум и скъсани, не падат от джантата. Голяма част от външите елементи по каросерията, в това число и фаровете, са така монтирани, че да могат бързо да се свалят и заменят. Светлините при нужда се завъртат на 180 градуса и се насочват към двигателя, ако той се нуждае от ремонт. На фронта В началото на войната от конвейра слизат 640 000 автомобила. Около 52 000 от тях са предадени на Съветската армия, като почти всички са от пробната серия, която е пусната в производство. Машината, която по това време все още се казва Willys MB, се представя отлично на фронта и става единственият автомобил в света, награден с орден „Пурпурно сърце”. Това става след десанта н Нормандия, където тя е основно превозно средство на щурмовите групи. По думите на командващия войските на Съюзниците генерал Дуайт Айзенхауер, именно джиповете са един от трите основни итструмента, които позвояват на американската армия да удържи победа във Втората световна война. Колата е толкова добра, че военноначалниците на Вермахта препоръчват на войниците си да пленяват колкото се може повече Willys MB и Ford GPW (този модел се произвежда от Ford по лиценза на Willys) и да ги използват във военни действия, тъй като значително превъзхождат германските VW Kubelwagen. Начало на мирния живот След войната компанията Willys-Overland, която по-рано е произвеждала предимно селскостопанска техника, залага на демитализирането на армейския всъдеход. С оглед наличието на огромните производствени мощности е решено машината да бъде модернизирана за граждански нужди. Започва се търсенето на пазар за колите, а той е огромен, тъй като до момента такава машина не се предлага от. Появява се и първата реклама на гражданския Jeep, която гласи: „Всичко, което може знаменият военен автомобил, универсалният Jeep го може по-добре”. Първата такава машина е CJ-2A (Civilian Jeep), като тя е представена през 1945 г. От военната тя се отличава по уголомените фарове, свалящия се заден борд и по разположението на резервоарите. Колата е позиционирана като „евтина” замяна на трактора или като „фабрика на колела”, но тази идея се оказва неудачна. Въпреки високата си проходимост, джипът е прекалено лек, за за се справи със задачите на трактора. Но фермерите, скотовъдите и ловците с удоволствие го ползват за други дейности. Така Willys CJ-2A се произвежда повече от 40 години. Впрочем и първата поява на колата пред публика е доста впечатляваща. Автомобилът изкачва стълпите на Капитолия във Вашингтон, като обира овациите на присъстващите хора. А на въпроса „Що за машина е това”, отговорът е прост и ясен „Това е джип”. Година по-късно – през 1946, Willys пуска на пазара модела Jeep Utility Wagon – първия в света 7-местен автомобил със задно предаване. Той е позициониран като комби с повишена проходимост. На външен вид донякъде напомня CJ-2A, като използва неговите двигател и трансмисия. След 2 години получава и задвижване на четирите колела. През 1947 г. се появява и пикапът Jeep Utility Truck, който също има система 4х4, а през 1950 г. компанията най-после регистрира името Jeep като търговска марка. По-рано това е невъзможно заради съдебен спор с American Bantam. Преходът През 1953 г. компанията Willys-Overland е продадена на Kaiser Motors. След това тя сменя името си на Willys Motors, а малко след това - Kaiser Jeep. Думата Willys повече не се използва в моделите. През 1970 г. Kaiser решава да се отърве от автомобилното си подразделение и го продава на корпорацията Аmerican Motors (AMC), която на свой ред 10 години по-късно губи своята самостоятелност и става собственост на Renault. В крайна сметка, през 1986 г. французите се отказват от активите си и напускат пазара в САЩ, AMC фалира, а Jeep е купен от концерна Chrysler Corporation. Там нещата обаче не вървят добре. През 90-те години концернът е собственост на немския Daimler, но все пак в началото на този век отново добива самостоятеност. През 2009 г. Chrysler фалира и е спасен с помощта на държавата. Никой обаче не си и помисля да продаде Jeep, тъй като той си остава най-стабилната марка в портфолиотто на концерна. Сега Jeep е част от италиано-американския концерн Fiat Chrysler Automobiles (FCA), но все още не може да се каже категорично дали това сливане носи ползи на легендарната марка. В момента моделите на Jeep делят шасита с автомобилите на Fiat, но вече не са толкова надеждни и често се провалят при тестове. Постиженията През 1962 г. Jeep предлага на пазара един от най-успешните модели в своята история – комбито с повишена проходимост Jeep Wagoneer. Това е и първият автомобил със задвижване на четирите колела и автоматична трансмисия, като представлява идеологически приемник на Willys Jeep Utility Wagon. За него компанията измисля нов термин -  SUV (sport utility vehicle, спортен уталитарен автомобил), който на свой ред дава начало на цял нов клас автомобили. Двигателят на Wagoneer – Tornado, е първият в Америка с горен разпределителен вал. През 1963 г. моделът получава нямащия аналог по това време бензинов V6 Vigiliante с мощност 250 к.с., като едновременно с него се разработва и още по-мощен V8 мотор, който от 1970 г. започва да се предлага като опция за комбито. Самият Jeep Wagoneer си е премиум-автомобил, като е оборудван с регулируема на височина колонка на волана, усилвател на кормилната уредба, радиоприемник и специално оборудване на салона. През 1973 г. инженерите на Jeep показват своята нова разработка – първата в света автоматична система за задвижване на четирите колела със самоблокиращ диференциал. Година по-късно излиза версия на Wagoneer с две вранти под името Cherokee, както и пикапът Gladiator. Първоначално Cherokee прилича много на Wagoneer, но впоследствие придобива редица уникални черти и се превръща в най-популярния модел в историята на Jeep Motors. Друг култов автомобил е представен през 1986 г. Това е знаковият всъдеход Jeep Wrangler, който ползва компоненти и системи на Cherokee, комбинирани с дизайна на класическия Willys. В същото време компанията предоставя лиценз за производство на джипове на марки като Nissan, Mitsubishi и Kia. Малцина знаят също, че именно Jeep е дал началото на друг легендарен американски всъдеход – Hummer. След като AMC става собственик на Kaiser Motors, предриятието Kaizer Jeep, произвеждащо близо 30 години камиони за пощенските служби в САЩ, се отделя в самостоятелна компания – AM General. Тя започва да работи с държавни поръчки и по-късно започва производството на Hummer. Сегашната гама Тя се състои от 5 автомобила, предлагани под марката Jeep. 1. Субкомпактен кросовър Jeep Renagade. За първи път това име се използва през 1970 г., като така се нарича една от специалните версии на всъдехода Jeep CJ-5. Сегашният Renegade обаче няма нищо общо – той е построен на една платформа с италианския Fiat 500X и се произвежда в Италия и Бразилия. 2. Компактен всъдеход Jeep Wrangler Новото поколение на модела ще бъде представено през януари 2017 г. на автосалона в Детройт. Автомобилът ще съхрани рамната си конструкция, но ще бъде много по-лек от предшественика си заради използването на алуминий в каросерията. 3. Компактен кросовър Jeep Compass Последната му генерация бе показана през септември тази година. Автомобилът заменя не само предишния Compass, но ивсъдехода Patriot, който няма да се предлага повече. 4. Средноразмерен всъдеход Jeep Cherokee От всички нови всъдеходи на Jeep именно моделът Cherokee е получил най-противоричивия дизайн. Много от феновете на марката счита автомобила за уродлив, но представители на бранда обясняват тясната му предница с необходимостта от подобряване на аеродинамичното съпротивление. Според създателите на модела икономията на гориво заради това е в рамките на 45%. 5. Средноразмерен премиум-всъдеход Jeep Grand Cherokee Още по темата: нашият тест на Jeep Grand Cherokee от 2014 (ВИДЕО):  

Тагове: jeep willys american bantham
fallback
  • #2
    @ ( преди 7 години )
    Prekrasna statija za prekrasnija Jeep.US CARS FOREVER , FOREVER , FOREVEEEEER...
  • #1
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тенекия с гуми и 0% сигурност ,a наследника му е по зле.
fallback
Последни