fallback

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ

Някои модели на французите все пак успяват да се наложат зад Океана

Производството и продажбата на автомобили трудно може да съществува в рамките на само един национален пазар. Това е доказано още през 30-те години на миналия век, когато General Motors купува германския Opel. Голямата трансконтинентална експанзия обаче стартира след Втората световна война, когато не само американците настъпват на Стария континент, но и обратното. И докато германските компании постигат успехи, то французите в крайна сметка претърпяват поражение.Floride – опипване на почватаПрез 1956 г. шефовете на Renault – Фернан Пикар и Пиер Драйфус, усилено изучават спецификата на автомобилния пазар на САЩ и перспективите на марката на него. Дилърите на нови коли им подсказват, че зад океана успешно може да се наложи компактен (по американските стандарти) кабриолет с впечатляващ дизайн, който да бъде популярен както сред мъжете, така и сред дамите.Твърди се, че концепцията за направата на подобен автомобила е създадена на вечеря в резиденцията на губернатора на Флорида и затова моделът носи името на щата. Първоначално бъдещата Floride е известна като Project R-1092, а нейният дизайн е поръчан на италианското ателие Ghia.В последното няма нищо изненадващо, тъй като в Ghia са наясно с това какво искат американците, тъй като си сътрудничат активно с няколко местни автомобилни компании. В проекта е включен и Върджил Екснер-младши, син на главния дизайнер на Chrysler по това време Върджил Екснер-старши. Именно младият американец разработва външния вид на автомобила, като умело преплита италианския дизайн и американския аерокосмически стил от 50-те години.В разработката участват също така главният дизайнер на Ghia – Джовани Савонуци, който създава пълноразмерен макет на Floride. Студиото обаче има договор с Volkswagen и затова няма право да направи прототип на колата. Тази задача е прехвърлена на друго италианско ателие – това на Пиетро Фруа.Колата е представена на автосалона в Париж, като Renault почти веднага получава над 8000 поръчки за нея. Година по-късно тя дебютира и в Ню Йорк под името Caravelle, където успехът е още по-сериозен – 13 000 поръчки. Така френското автомобилостроене изведнъж става популярно сред американците.Le Car – истинската експанзияВъпреки успеха на Floride истинската експанзия на френски автомобили в САЩ става малко по-късно – през 70-те години. Причината е петролната криза, която налага на пазара модели с нисък разход на гориво. Американският дилър на компанията American Motors (AMC) представя малолитражката Renault 5 като алтернатива на „неамериканските” Volkswagen Rabbit и Honda Civic.Автомобилът дори е наречен French Rabbit (френски заек), а малко след това получава и собствено име – Le Car. Акцентира се на факта, че това е най-популярният автомобил в Европа в своя клас. В Америка, разбира се, опашки за купуването му не се образуват, но търсенето е прилично, тъй като автомобилът определено превъзхожда останалите в този клас по комфорт и плавност на движение.Не е за пренебрегване и приличният за това време разход на гориво – 7,6 л/100 км. Всичко това помага на Le Car с 1,4-литров двигател с 55 к.с. през 1977 г. да бъде определен за най-добрия автомобил в клас Showroom Stock Class C в класацията на SCCA (Sports Car Club of America). През 1980 г. моделът търпи фейслифт, който засяга най-вече предната част. Появява се и версия с 5 врати, като автомобилът се продава още 2 години. Тогава в САЩ започва сглобяването на Renault 9 (на снимката) и 11, които се предлага във версии купе и кабриолет с имената GTA Coupe и GTA Convertible.Купуването на AMC – утвърждаване на пазараАктивното налагане на марката Renault на пазара в САЩ започва със закупуването на контролния пакет акции на American Motors Corporation (AMC) от страна на френския производител през 1980 г. Тогава компанията получава и собственост върху марката Jeep. Успехите не закъсняват и Renault 9, който се предлага под името Alliance, дори става „Автомобил на годината” в САЩ. За популярността на колата помага и нейното участие в някои от филмите за Джеймс Бонд по това време.През първата половина на 80-те години благодарение на дилърите на AMC успешно в САЩ се продава и атрактивното на външен вид купе Fuego (на снимката). Провал обаче се оказва откритата версия на модела, която е разработена от ателието Heuliez за пазара в Северна Америка. Тя е твърде скъпа и затова така и не се появява в производство, като отстъпва мястото си на далеч по-достъпните като цена кабриолети на базата на Renault 11/Alliance.Сериозният ресурс, с който разполага френската компания, позволява инвестирането в разработката на култовите модели като Jeep Cherokee и Grand Cherokee. А на платформата на Renault 25 е създаден Eagle Premier, който през 1990 г. става още по-популярен като Dodge Monaco. От него за 5 години са произведени около 140 000 бройки. Създател на машината е един от най-добрите инженерите на Renault – Франсоа Кастен, който след закупуването на AMC се премества със семейството си в САЩ и там оглавява инженеринговото подразделение на Renault.През 1987 г. корпорацията Chrysler предлага на французите да си купи обратно AMC и те се съгласяват по икономически съображения. Франсоа Кестен обаче остава в САЩ и получава същия пост в Chrysler. Именно той е създателят на една от култовите спортни коли – Dodge Viper, което отрежда на французина място в американската „Зала на славата на автомобилизма”. Залез и оттегляне от САЩВъпреки че през 80-те години автомобилите на Renault печелят редица американски награди, през следващото десетилетие тяхното присъствие на местния пазар е сведено до минимум. Компанията напуска Щатите окончателно през 1992 г., като основната причина е, че нейните коли вече не се вписват в изискванията на американските потребители. Те търсят мощни и огромни коли, без да отдават значение на разхода им на гориво.Отделно от това Renault има и сериозни финансови проблеми, като през 1996 г. загубите на компанията достигат 2 млрд. франка. Следва сделката с Nissan, което кара шефовете на марката напълно да се оттеглят от американския пазар. И да концентрират налагането на него именно моделите на Nissan и на неговия луксозен бранд Infiniti. На свой ред Renault се концентира върху Европа, Азия и Латинска Америка.Впрочем марката все още съществува в Щатите. Компанията Renault USA се занимава с дългосрочно отдаване под наем на автомобили на туристи от САЩ, които искат да посетят Европа. Ако сте американец и искате да прекаране повече от 3 седмици на Стария континент, Renault ви предлага да изберете нова кола и да я карате без ограничения в пробега, като от компанията обещават, че това ще ви излезе по-евтино от наемане на кола в Европа.Снимки: Renault

Тагове: renault alliance
fallback
  • #33
    до мда ( преди 8 години )
    До Мда и всички спамещи ***,които твърдят че Рено-Нисан са 4ти в света благодарение ва Дачия -ето ти официална статистика на продажби за 2015 към момента - Рено са продали 5 пъти повече от Дачия.Като не ви харесва кола -не я плюйте защото така издавате колко реално ви е слаба позицията.focus2move.com/world-new-vehicles-ranking/
  • #32
    до умника ( преди 8 години )
    хайде продаваме ги с 40-50% под началната им стойност! само и само да се отървем от тях!идвай-вземай, точно за умник като теб са ..никога вече рено!!
  • #31
    до балъците ( преди 8 години )
    Ами защо ги държите Меганите и Лагуната, като са трошляци? Сигурност сте прошляци?Хем не ви харесват,хем ги карате, а на всичкото отгоре и статии за Рено четете!
  • #30
    до отворкото отдолу ( преди 8 години )
    Ами, хайде сложи една хилка на вързано и се срещаме на който сервиз на Рено кажеш!Ако има един сменен елемент, какъвто и да е, ти си човекът с печалбата.
  • #29
    До предишния ( преди 8 години )
    ти беше приемчикът, нали? оня дето все вика: ше чакаш 2-3 седмици и нема проблем
  • #28
    Анонимен ( преди 8 години )
    Карам Туинго от три години, на 35000 км., ако съм му сменил нещо, дори крушка, да се развали и никога да не тръгне!!!
  • #27
    Или накратко ( преди 8 години )
    Неуспехите и големите неуспехи на рено в САЩ и по света!
  • #26
    много тъп модераст ( преди 8 години )
    явно яко са му платили та седи като квачка и трие обективни мнения относно техническата непригодност на рено!жалка автокомедия!
  • #25
    Мдаа ( преди 8 години )
    Долният е още един доста увреден от каране на рено...Дачия около 1000000 коли, рено - 850000 коли, а НИСАН 5280000коли!Та и рено като албанците навремето: ние с великия китайски народ сме над 1млрд! ))))))))))))
  • #24
    много тъпи тия хора ( преди 8 години )
    Абе сладури,карах почти 4 години флуанс.Сега от 2 карам последната лагуна.Не са имали никакъв проблем,сменял съм само консумативи.Аман от платени хейтърчета на заплата при някой германец.Има защо да ви е страх от Рено-Нисан-сега са 4-ти в света,скоро и по-нагоре.А на тебе пишещия под различни имена Дошо не ти ли писна да спамиш всичко и да си изкарваш комплексите.
fallback
Последни