fallback

Скучното настояще на бившите силни

Пет компании, които правеха спортни коли, но сега оцеляват по друг начини

Преди години системата за създаване и производство на нови модели бе обърната – първоначално инженерите и дизайнерите правеха автомобил, а след това се търсеха клиенти за него. Този подход буквално погреба редица автомобилни марки, а други принуди да се приспособят. Представяме ви пет производителя, които навремето правеха чудесни спортни автомобили, а сега предлагат съвсем различни машини, които никак не се връзват със славното им минало.MGЕдна от известните британски компании в миналото произвеждаше огромен брой спортни коли, като участваше с успех в различни автомобилни състезания. И след това ги приспособяваше за движение по обществените пътища. В началото на XXI век MG показа един наистина впечатлящ модел – спортното купе XPower SV, изградено на базата на Qvale Mangusta.Първоначално на клиентите се предлага версия с 4,6-литров V8 двигател на Ford, който в комбинация с 5-степенна механична скоростна кутия развива 320 к.с. и 410 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 5,3 секунди.По-късно в MG решиха, че мощността не е достатъчна и увеличиха обема на мотора до 5,0 литра. Моделът бе прекръстен на SV-R, като агрегатът вече предлага 400 к.с. и 510 Нм. Добавете към това карбонова каросерия, спирачни механизми Brembo, както и подобрени аеродинамика и дизайн, разработени от един от създателите на McLaren P1 – Питър Стивънс.Всичко това обаче не донесе успех на марката, която сред неудачен „брак” с BMW стана собственост на китайската Nanjing Automobile Group. Сега най-мощният модел е седанът MG6, оборудван с 1,8-литров бензинов турбомотор, който предлага 160 к.с. и 215 Нм въртящ момент. Няма карбон, а дизайнът е далеч от този на суперколите. Общо взето – нищо общо с историята и традициите на марката.DatsunМарката никога не е свързвана с някакви революционни явления в автомобилната промишленост, но въпреки това през 60-те години на миналия век произвежда доста класни спортни купета, които се продават на прилични за времето си цени.Едно от тях е Datsun 240Z, който в Япония се предлага под името Fairlady. Моделът е оборудван с 2,4-литров бензинов двигател с мощност 151 к.с. Той може да се съчетава с 4- или 5-степенна механична скоростна кутия, както и с автомат с 3 предавки. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 8 секунди, най-вече благодарение на ниското тегло на колата – малко над 1 тон.Datsun успя да оцелее до началото на 80-те години на миналия век, след което бе закрита. Все пак преди две години Nissan, чиято собственост е, реши да възроди легендарната марка. Вместо спортни машини обаче тя сега ще произвежда бюджетни модели за развиващите се страни. А това звучи малко обидно за марка, която си е съперничила дори с моделите на Porsche.LanciaЕдна от компаниите, чиито модели винаги са били сред любимите на най-големите почитатели на автомобилите. Помните ли 037 Stradale или напълно безумната Stratos? А също така и хечбекът Delta HF Integrale 16V, който разчита на 2,0-литров мотор с 4 цилиндъра и 16 клапана, оборудван с компресор Garett. Мощността на този мотор бе 200 к.с. и 300 Нм, което с помощта на 5-степенна механична скоростна кутия изстрелваше хчбека от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 секунди. Добавете към това система за постоянно задвижване на четирите колела с 3 диференциала и се получава практически идеалният хот-хеч. Поне за края на 70-те години на миналия век.Сега Lancia е най-малкото дете в голямото семейство на Fiat. Производителят, който властваше в световните ралита, се храни с остатъците, подхвърлени му от по-големите братя. При това човек остава с впечатление, че ако избира между най-доброто и най-лошото, което да представи на публиката, италианският концерн винаги дава на Lancia именно второто.Доказателство за това е моделът Ypsilon. Ако той бе човек, дори доктор Хаус не би успял да каже от какво е болен. Външността на този автомобил е спорна и той не предлага никаква динамика. При него турбомотор, система за задвижване на четирите колела и повече диференциали са забранени думи. Което, разбира се, е доста жалко.IsuzuТази позабравена марка навремето също правеше доста впечатляващи автомобили. Един от тях бе елегантният всъдеход VehiCross, който се харесваше на мнозина заради нестандартния си външен вид. Машината сякаш бе изляза от научно-фантастичен филм, а освен това разполагаше с хитрата система за задвижване 4х4, носеща името Torque on Demand.Тя работи с помощта на 12 сензора, които следят поведението на автомобила. И когато задните колела загубят сцепление, дават команда за активиране на многодисковата муфа. На свой ред тях прехвърля тяга към предната ос. Сега подобно нещо го правят повечето псевдокросовъри, но за началото на 90-те години на миналия век технологията е доста прогресивна.Освен това за VehiCross са предвидени единствено V6 двигатели – никакви 2,0-литрови мотори с 4 цилиндъра или дизели. Самият автомобил е и доста ексклузивен, тъй като за 5 години от него са произведени едва 6000 бройки.Сега моделната гама на Isuzu не предизвиква такива емоции. Най-лекият автомобил е всъдеходът Mu-X, който всъщност представлява преработена версия на Chevrolet TrailBlazer, но с по-слаб мотор. Като цяло компанията се е съсредоточила върху производството на камиони.BuickBuick принадлежи на General Motors, благодарение на което оцеля през кризата от 2007-2009 г. Тогава жертви на преструктурирането на концерна станаха Hummer и Saab, но Buick продължи да съществува.Всъщност, по ирония на съдбата, именно GM е виновен за положението на марката. Вземете за пример един от легендарните модели на Buick – Rivera, който във всяко свое поколение изглежда великолепно. Това се дължи на факта, че в средата на миналия век марката е типично американска, като изповядва всички ценности на местното автомобилно производство.  По тази причина Rivera е оборудван с двигатели с обем между 5,7 и 7,5 литра. В началото на 90-те години обаче Buick по нареждане на ръководството на General Motors спира производството на модела и по този начин убива всички надежди на феновете, които и до ден-днешен приемат този ход като предателство.В момента моделната гама на Buick се състои от префасонирани версии на модели на Opel. Флагманът Regal всъщност е Insignia, като за него се предлагат само 4-цилиндрови двигатели, най-мощният от които има 260 к.с. И тук не става дума, че Insignia е лош автомобил, даже напротив. Но Rivera си остава мечта.Снимки: Производителите

Тагове:
fallback
  • #11
    razgradski pop ( преди 9 години )
    този списък може да бъде продължен с поне 10-15 марки, предимно американски, английски и италиянски...
  • #10
    Анонимен ( преди 9 години )
    Съгласен съм. Колкото и славна марка да е била, Ланча никога не стана качествена марка. Така и ще си залезе.
  • #9
    Айнцу... ( преди 9 години )
    Ми като не те интересува какво пишеш за Ланча е щайген!?
  • #8
    Das Auto ( преди 9 години )
    Защо Ланча сега не била голяма работа? Пич, те никога не са били в клуба на Големите. Това е тъжната истина за Ланча. Бяха с реномето на Talbot, ниска летва. Сегашното им положение показва как от зле, нещата може да станат още по-зле. Не съм сигурен дали докато пиша вече не са фалирали. Никога не ме е интересувало палачорското качество, т.е. италианските коли/трошки.
  • #7
    анонимен ( преди 9 години )
    Ланчиа, Алфа, да не говорим за Ферари винаги са били трън в очите и обект на завист(злоба) от немските производители (да не говорим за техните фенове), дори когато са в незавидно състояние (Като Ланчиа).Да едните печелят много и благодарение на това си създадоха репутация на изключителни "здрави" и "луксозни" коли, за която репутация обаче се плаща!Нека не се забравя, че Германия е най-голямата икономика в ЕС с най-много население и например ако Мерц продават 60К C-класи то 80-90% са служебни!
  • #6
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ланча е легендарна марка, аз нямам спомен да е била обект на подигравки. Особено на конглокентите в рали спортовете никак не им беше до смях.
  • #5
    JDM_Mercedes ( преди 9 години )
    Нещо си в грешка мой човек, когато Ланча правеха коли като Делта и Тема, ходих на училище и четях Ауто Билд (1992-94). Т'ва, че повечето тук са невръстни дори за книжка още, не озаначава, че и другите сме.Да Ланча правеха коли които можеха да се противопоставят и на Мерцедес. За качество не говорим, италианците никога не са се славели със здрави коли.Откъм лукс и комфорт обаче си бяха много добри. Вземи се ограмоти малко, чети история на автомобила и авто литература.Не всички сме като теб.
  • #4
    Йордан ( преди 9 години )
    За да мислиш, че Ланча е била обект на подигравки и посредствена марка ... говори, че си доста мозъчно импотентен индивид. Това е все едно да твърдиш, че Субару правят 4х4 автомобили от последните 15 години и че никой не ги знае в рали спорта. Просто и тъпо изказване, с което показваш колко ниско ограмотен си на тема автомобили и само се ИЗЛАГАШ!
  • #3
    JDM_Mercedes ( преди 9 години )
    До преди да започнат да правят ФИАТ-и с други пластмаси, Ланча се водеха за конглокенти на Мерцедес. Има модел Тема която е с осем цилиндров двигател на Ферари. Ланча имат модели от ранга на Ферари и Мазерати дори и като на Ламборгини.Реано от италианските, по спортна история Ланча се нареждат след Ферари и (може би) след Мазерати, не съм сигурен обаче, може и пред тях да са.
  • #2
    JDM_Mercedes ( преди 9 години )
    Lancia не била синвол на спорт ?! Я пак ?!Ако не си наясно Lancia е марката с най-много титли във ВРЦ ! За Ланча Фулвиа, Стратос, 037 и Делта Интеграле чувал ли си ?!Ланча 037 е единствената кола със задно предаване която успява да отнеме короната на могъщото Ауди Куатро ! Ланча Делта Интеграле налага такъв хегемон във ВРЦ, че дори Ситроен с Льоб не можаха да ги минат ! Титлите на Субару и Мицубиши събрани заедно са по-малко от тези на Ланча !Отделен е въпроса, че е Ланча е само име вече.
fallback
Последни