През тази година европейското подразделение на Ford реши напълно да обнови гамата си от лекотоварни автомобили. В нея ще влязат цели четири нови модела – Tourneo Connect, Grand Tourneo Connect и Tourneo Custom. Екипът ни имаше възможността да тества четвъртия - ванът Ford Tourneo Courier, чиито продажби в Европа вече стартираха. За целта се разходихме до Франкфурт, където домакините от Ford ни запознаха с най-новото си предложение при така наречените „баничарки“. Вярно е, че Tourneo Courier има задни седалки за трима души, при това доста удобни, но те лесно се свалят и автомобилът може да се трансформира в товарен ван. „Този модел е предназначен за младите семейства и за хората в града, водещи активен начин на живот. Ford Tourneo Courier предлага най-високата възможна икономичност в класа си, просторен салон и специални функции за безопасност“, категоричен е главният инженер на програмата Tourneo Courier Пауло Джанталия.
За сравнение от Ford ни дават следните данни – моделът разполага със салон, който е с 97 мм по-дълъг от този на конкурентите му. При задните седалки разликата във височината на салона е 67 мм, а при краката на пътниците – 59 мм. Голямото предимство е, че седалките се свалят бързо и удобно чрез специален механизъм и това позволява пространството (780 литра) да се увеличи с цели 1656 литра, което е напълно достатъчно за поставянето на сериозно оборудване при пътуване.
Не е за пренебрегване и фактът, че благодарение на плъзгащите се задни врати достъпът до багажника е много удобен. Самите те са с 300 мм по-широки от тези на конкурентите в сегмента. Багажникът разполага с няколко нива, което позволява по-лесното нареждане на товарите, преди да тръгнете на път.
Във Ford са напълно наясно, че конкуренцията и в този клас е ожесточена и затова са взели мерки при изработката на интериора. Материалите са от по-високо качество, а освен това налице са доста ниши за предметите, които са абсолютно необходими, докато пътувате. В централната конзола, например, можете да поставите документи с формат А4 или таблет. А под предните седалки има чекмеджета, които особено при търговски автомобил едва ли ще останат празни.
Всичко това е комбинирано и с модерни технологии, без които животът на повечето хора днес изглежда немислим. Като опция се предлага системата MyFord Dock, позволяваща съхранение, използване и зареждане на мобилните устройства. В нея влиза и навигацията на автомобила.
Срещу доплащане Ford Tourneo Courier предлага камера, помагаща при движение на заден ход, както и вградена навигационна система със SD-карта и фирмената система Ford SYNC. През втората половина на годината тя ще бъде допълнена и от функцията за гласови команди AppLink.
Все пак всичко това няма да бъде особено полезно, ако автомобилът няма съответните качества на пътя. Ванът е изграден на най-новата глобална платформа на Ford за малки автомобили, която се използва при модели като Fiesta и B-MAX. При Tourneo Courier налице са и най-новите технологии в областта на електрическите усилватели на кормилното управление, които трябва да направят автомобила не само по-удобен при каране, но и да намалят разхода на гориво и на изхвърлените вредни емисии СО2.
Двигателите са добре познати – два дизела и един бензинов. За първото кръгче във Франкфурт ни се пада версията с 1.6-литров дизелов мотор Duratorq TDCi с мощност 95 к.с. Както и останалите, той работи с механична скоростна кутия и със система за спестяване на горивото „Auto-Start-Stop“, която се предлага като опция при модела. Двигателят e напълно достатъчен за този автомобил, като разходът на гориво, засечен след стотина километра – градско и извънградско каране, е малко над 5 л/100 км. Ако на някой това му се струва много, може да избере версията с 1.5-литров дизел с мощност 75 к.с. От Ford твърдят, че този двигател харчи едва 3.7 л/100 км. А максималната му скорост от 160 км/ч е достатъчна дори в Германия, където на аутобаните се кара бързо.
Вторият маршрут е в града. За него получаваме версията с добре познатия ни EcoBoost с обем 1.0 литър и мощност 100 к.с. За него вече е казано почти всичко, така че след като сме го карали на Fiesta, B-Max и Focus, няма с какво да ни изненада. Разходът му е колкото при по-мощната дизелова версия и това го прави едно от наистина сериозните предложения на пазара.
Вече стана дума, че Tourneo Courier предлага едни от най-добрите технологии и системи за безопасност. Сред тях са въздушни възглавници за защита на коленете и специален датчик, вграден в коланите на возещите се отзад пътници. Целта му е да задейства по-бързо ремъка в случай на нужда, като е свързан в една система с фронталните и странични въздушни възглавници, както и с технологията ISOFIX за детското столче.
Ванът се предлага още с ограничител на скоростта и система за мониторинг на налягането в гумите. Налице са също така стандартната система за стабилност ESP, в която влизат помощник при тръгване по наклон (Hill Start Assist), помощник при екстремно спиране (Emergency Brake Assist), система за предотвратяване на поднасянето (Roll-Over Mitigation), и др
Новият Tourneo Courier ще се предлага в 3 нива на оборудване – най-достъпният Ambiente, следван Trend и Titanium. Последният включва в базовото си оборудване климатик, круз-контрол, автоматично превключване на къси светлини, датчици за чистачките при дъжд, 16-цолови джанти и рейлинги на покрива.
За България цените на модела стартират от 27 200 лв. и достигат 34 000 лв. Дали това е много, предстои да разберем. Целта на Ford с лансирането на подобен модел е ясна – да измести от пазара в този сегмент френските предложения, които през последните години наводниха Европа. В Германия това изглежда повече от вероятно, поне това показват проучванията на експертите на Ford. Едно от тях е установило, че младите хора в страната мислят Ford за немска фирма, което прави мисията на Tourneo Courier по-лесна.
Снимки: Automedia.bg