IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Светът се сбогува с Fiat Uno

Последната бройка от легендарния модел слезе от конвейера

Светът се сбогува с Fiat Uno

Един от легендарните автомобили официално влезе в историята. Последната бройка на Fiat Uno слезе от конвейера на завода на италианците в Бразилия. Всъщност Италия и цяла Европа се простиха с Uno още през 1995 г., но под името Fiat Mille автомобилът продължи да се произвежда в Южна Америка до средата на този месец.
Светът се сбогува с Fiat Uno
От 1983 г. досега от модела са продадени 8 800 000 бройки в най-различни модификации. Негов автор е Виторио Гидела, който се наема да създаде машина, която да бъде достоен наследник и приемник на популярните Fiat 127 и Fiat 850. Новият автомобил дава началото на нова ера за италианската марка.

Дизайнът на машината е поверен не на кого да е, а на ателието Giugiaro, което създава съвременен вид на колата. Той заедно с гръмко звучащото Uno играят сериозна роля за успеха. Амбициите на Fiat са огромни и неслучайно дебютът на модела се е състоял на Кейп Канаверал – сърцето на космическата програма на САЩ.
Светът се сбогува с Fiat Uno
Опитът на италианците да превземат Америка с подобна кола е неуспешен, но с другите пазари нещата не стоят така. Моделът бързо се налага в Европа и Южна Америка, като излиза в две модификации – с 3 и с 5 врати. Първоначално се предлага в 3 версии – с индекси 45, 55 и 70 и в нива на оборудване S или ES. Последното означава „спестяване на енергия”.

Автомобилът по това време е достъпен с бензинови мотори с обем 0.9, 1.1 и 1.3 литра, като към тях малко по-късно е добавен е 1.3-литров дизел с мощност 45 к.с. Задното окачване е независимо, а отпред се залага на MacPherson. Още тогава Uno може да се похвали с дискови спирачки отпред и барабанни механизми отзад.

Характерният дизайн, просторният салон и икономичните мотори са основните причини за популярността на Uno, който през 1984 г. става „Автомобил на годината”. Тогава излиза моделът Uno SX, а година по-късно гамата двигателите е обновена, като в нея влиза 1.0-литров мотор FIRE с мощност 45 к.с. Моделът Uno 55 получава двоени карбуратор, което позволява мощността да достигне 58 к.с. И това става причина той да бъде прекръстен на Uno 60.

Интересното е, че оригиналният дизайн на Giugiaro първоначално е предназначен за автомобилите на Lancia. В края на 70-те години Джан-Марио Росиньоло, генерален директор на Fiat SpA, дава нареждане за създаване на приемник на Lancia A112 (Autobianchi A112), но след това е решено, че приоритет трябва да имат моделите на Fiat и дизайнът е даден именно на Uno.

Феновете на високите скорости също получават своето, след като през 1985 г. Fiat в сътрудничество с ателието Abarth започва производство на потресаващия за времето си Uno Turbo IE с двигател с обем 1301 куб.см и мощност 105 к.с. Той разполага със системата Antiskid – аналог на сегашната ABS. Този автомобил ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 секунди и вдига 200 км/ч. От спортния Bertone Fiat X1/9 машината е получила електронната система за впръскване на горивото и турбина с водно охлаждане. По това време излиза и първото Uno с турбо-дизелов мотор – 1.4 литра и мощност 70 к.с.
Светът се сбогува с Fiat Uno
В същия период стартира и производството в Бразилия. Моделите Uno CS и Duna се провалят в Европа, но стандартното Uno продължава да се радва на огромна популярност. И през 1985 г. преодолява границата от 1 млн. продажби.

Второто Uno получава 1.7-литров дизел от Fiat Ritmo през 1988 г. Моделът е показан на изложението във Франкфурт с преработен дизайн, но въпреки това си остава лесно разпознаваем. Благодарение на успехите на модела Fiat успява да роботизира напълно завода си в Ривалта, което позволява годишно производство от 450 000 бройки.
Светът се сбогува с Fiat Uno
Отново през 1988 г. излизат няколко специални версии като Uno Sting. Те намират място между Uno и Uno С. След това се нареждат Uno 60, Uno 70 и Uno Turbo, разполагащ със 118 к.с. Версията 60 S от своя страна става основа на Uno Selecta, който получава вариаторна трансмисия.

Мястото на Uno през 1995 г. в Италия и Европа бе заето от Fiat Punto, който също скоро ще отиде в историята. И ще бъде заменен от нов модел от клас В, създаден на базата на Fiat 500. Успехът на Uno обаче си остава грандиозен, тъй като моделът заема осмо място в историята по продажби.

Снимки: Fiat

Тагове: Fiat Uno
0 от 500
  • #13
    19 rate up comment 2 rate down comment
    1! ( преди 11 години )
    Хайде стига глупости. Да сравняваш италянски и немски коли от 80-те и 90-те е абсурдно. Италянките от ония години бяха елегантни дизайнерски и в най-базовите си версии имаха повече екстри и залагалки, винаги се мислеше за ергономия, дизайн, удобство, простор докато при германците само върховите модели на мерц. и бмв обръщаха внимание на това ,че автомобила се ползва от хора и е не е само превозно средство. Към края на 90-те и немците прозряха някои истини и се научиха да глезят клиента...
  • #12
    19 rate up comment 3 rate down comment
    fito ( преди 11 години )
    По простата логика на онзи по- долу,ще му забия тъпия въпрос: А защо не виждам по улиците Поло 1 вече ?хаха
  • #11
    4 rate up comment 25 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    На никой няма да липсва този ***.
  • #10
    41 rate up comment 6 rate down comment
    Италианеца ( преди 11 години )
    Немците произвиждаха панталоните си от брезент(дебел груб памук), Италианците от фин лен, или най-добрия папук в света ЕГИПЕТСКИЯ...В Италия модата се променя всеки сезон, а в Германия носиш панталона докато ти стане на бермуди.......,.мисля че примера ми е достатъчно ясен....помисли!!!!
  • #9
    29 rate up comment 5 rate down comment
    //// ( преди 11 години )
    Хайде пак започнаха.Щом не се движат вече,значи са ***. Ми какво искаш ,да си караме колите от 50-те години ? Аз имах такъв автомобил,двигател 1.5 MI 75 к.с. Вървеше доста прилично и имаше много добър разход на гориво. Удобен е вътре автомобила и много маневрен. Имам само добри спомени от него.
  • #8
    30 rate up comment 5 rate down comment
    Италианеца ( преди 11 години )
    Забравих да добавя, че Голф е побеждаван в Европа по продажби на годишна база от Uno, и от Punto....
  • #7
    20 rate up comment 4 rate down comment
    Италианеца ( преди 11 години )
    Golf2, беше в клас компакт, както се наричаше тогава, а негов конКурент през "ония" години от Италия бяха за 2год. FIAT Ritmo, заменен от FIAT Tipo.Сега отново потърси конук. на Uno..... Успех ти желая...п.п.Дали са ти размерите, на скицата.
  • #6
    10 rate up comment 30 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Голф 2ки има още и се движат, но този фиат не съм го виждал от години, толкова за това коя кола е по-надеждна голфа или фиата.
  • #5
    8 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    eh jalko bila e hubava kola , na mene mi haresva viziqta , klasi4eski ve4e kum retro otiva , no ne poznavam takuv avtomobil kato predi 95 godina sum roden :D
  • #4
    13 rate up comment 6 rate down comment
    кадъч ( преди 11 години )
    опа...