Месец май не беше весел за производителите на електромобили, пише в последния си брой The Economist, припомняйки ключови дати. Съвсем в началото на месеца, на 1 май, американският специалист в областта – Coda, обяви фалит. На 26-о число партньорът на Renault – израелската Better Place, която се занимава с разработката на зарядни станции, направи същото. През миналия месец стана ясно, че положението не е никак розово и за Fisker – един от водещите играчи в бранша, който по стечение на обстоятелствата остана без доставчик на батерии. Американската A123, която изпълняваше отговорната функция, изпадна във финансов колапс през миналата година..jpg)
Отново през май изпълнителният директор на групировката Fiat-Chrysler – Серджо Маркионе обяви, че за всеки екземпляр от електрическия модел 500е компанията губи 10 000 долара. Припомняме, че градският автомобил струва 32 000 долара и се продава само в Щатите, където за тази цена могат да се купят два бензинови автомобила от същия модел. Според калифорнийските закони, обаче, всеки автомобилен производител е длъжен да предлага поне един модел, изхвърлящ нула вредни емисии в атмосферата.
Всичко това не бива да отчайва почитателите на електрически задвижвания, продължава публикацията в The Economist. Анализатори обясняват краха на Better Place с лошото управление на компанията, която през 2009 г. подписа договор с Renault, по силата на който трябваше да бъдат продадени 100 000 електромобила от модела Fluence Z.Е. до 2016 г. До момента статистиката сочи, че колаборацията между двете компании е довела до едва 1300 реализации. Провалът на израелската фирма се състои и в неуспеха й да убеди други автомобилни производители в нуждата да произвеждат електромобили със сменяеми батерии, които да използват изградената инфраструктура и да помогнат за възвръщане на инвестицията.
Експерти виждат бъдещето на автомобилите като битка между две групи иноватори. Тази на учените, опитващи се да разработят различни биогорива, с които да дадат нов старт на съществуващите двигатели с вътрешно горене, и тази на производителите на електромобили, които искат да се отърват от фосилните горива веднъж завинаги. И двете групи са единодушни, че електромобилите са част от пътя, който човечеството трябва да измине към „зеленото“ си бъдеще.
The Economist стига по-далеч, съветвайки политиците да въведат задължителни средни нива въглеродни емисии на моделната гама на всеки производител. Такъв подход вече е изпробван в страни в Европа, Америка, Япония и дори Китай. Навсякъде производителите не посрещат радушно промяната, но резултатите са налице – все по-икономични и ефективни двигатели заливат пазара.
Но какво се случва с електромобилите? За съжаление те остават на заден план. В изказванията си Барак Обама продължава да твърди, че до 2015 г. по улиците на САЩ ще се движат 1 милион електрически коли, а проучвания сочат, че досега са достигнати едва 5% от прогнозните резултати. През миналата седмица Ангела Меркел изрази желанието си до 2020 г. в Германия – страната с най-мощна икономика на Стария континент – също да се похвали с 1 милион продадени автомобили на ток. През миналата година там са пласирани едва 3000 бройки.
Какво се прави, за да се стимулират продажбите? В САЩ Обама има намерение да увеличи максималния държавен кредит за покупка на електромобил от 7500 на 10 000 долара. В Китай пък правителството планира да възроди схема за субсидиране, благодарение на която клиентите могат да се възползват от отстъпка в размер на до 9800 долара.
Eдинствената добра новина дойде от централата на Tesla, които неотдавна обявиха нетна печалба от 11 млн. долара за първото тримесечие на годината.
Снимка: Reuters


0