Сервизна акция, заради дефектни китайски части, изправи Manganese Bronze Holdings пред фалит
Снимка: РойтерсНищо не може да се сравни с пътуване в едно от известните черни таксита на Лондон. Транспортът в просторното возило с нормална тарифа отличаваше дълго време придвижването в британската столица от това в големите градове като Париж или Токио, където пътниците трябва да се примиряват с далеч по-тесните коли като Peugeot и Toyota. Но за нещастие дори статутът на икона и придържането към интелигентен ретродизайн не могат да се изправят срещу големите на пазара. И това сега болезнено бе установено от компанията Manganese Bronze Holdings, пише Wall Street Journal. Единственият голям производител на класическото превозно средство е обявен в несъстоятелност и назначава синдик, след като преговорите за реорганизация на дълга с кредиторите се провалиха. Британската Manganese Bronze Holdings, собственик на автомобилостроителя The London taxi Company, преговаряше за капиталова инжекция с китайската компания Geely, която вече притежава 20-процентен дял в нея. "Дискусиите с различните страни за осигуряване на финансиране при приемливи условия се оказаха успешни", заявиха от компанията в понеделник. Говорител заяви, че вероятно одиторът Price Waterhouse Coopers през следващите няколко дни ще започне да се разпорежда в компанията. Компанията, която произвежда почти три четвърти от всички лондонски таксита, пострада от изтегляне от пазара на своя нов модел TX4. 400 черни таксита през октомври трябваше да бъдат изтеглени, а продажбите на колите бяха прекратени, след като бе открит дефект в кормилния механизъм. От 2009 г. насам Manganese Bronze залагаше на компоненти, които са произведени в джойнт венчър с китайския автомобилен производител Geely. Китайците твърдят, че дефектните части са били произведени от други китайски доставчици. За вече отслабената от малките продажби и намаляващите маржове компания ударът бе твърде силен. Репутацията на мениджмънта вече бе опетнена, след като преди месеци в баланса бе установена дупка от 4,3 милиона лири и дружеството беше принудено да признае, че е представило развитието през последните две години с разкрасени краски. През първата половина на 2012 г. Manganese отчете загуба преди данъци от 3,6 милиона паунда при спад на продажбите от 11%. Компанията спира от търговия и акциите си след 12 катастрофални месеца. Те поевтиняха до 10 пенса за брой и така пазарната оценка на компанията се срина до едва 3 млн. паунда. За една година поевтиняването достигна 70%, като преди пет години цената на акциите беше 8 лири. Производителят е „малка риба“ в бранша. През първите шест месеца са били продадени едва 1 081 коли. Доскоро компанията обаче бе единственият производител, който отговаряше на строгите изисквания за лондонските таксита. Те включват например правилото, че диаметърът при завой не трябва да надвишава 7,50 метра, така че колата да може да направи обратен завой дори и по улиците на Ситито, които са създадени в дните на файтоните. Задните гуми на таксито Mercedes-Benz Vito също могат да завиват. Снимка: MercedesПрез 2008 г., когато световната финансова криза удари осезаемо и икономиката на Великобритания обаче на сцената се появи нов конкурент - Daimler, който получи лиценз за своя Mercedes-Benz Vito и бързо завладя една четвърт от пазара. Японският производител на автомобили Nissan също работи върху своя версия на черно такси. Бъдещето на Manganese зависи от TX4, чиито извивки са подобни на първия модел от 1958 година. "Това е класическа форма", казва Том Ръдланд, таксиметров шофьор, който кара TX4 в продължение на една година. "Пътниците винаги искат да се снимат с колата". Дъг Ричардсън кара черното си такси в продължение на 13 години и не иска да премине към модела на Daimler. "Mercedes може и да е по-удобен и да предлага повече пространство, но той разрушава образа на Лондон", казва той. "Английските таксита са най-добрите в света", казва развълнуваният американски турист Бърк Куня, който тъкмо слиза от черно такси пред катедралата "Св. Павел". "Всичко това е част от традицията." Но дали само традицията е достатъчна за оцеляване?Още новини за пазара на автомобили четете в Investor.bg