С цена на бензина в САЩ наближаваща 3 долара за галон няма как да не се стигне до ренесанс на малките автомобили дори в Америка, страната на SUV, MPV и Pick-up.
За тази промяна се готвят най-вече азиатските производители. Те подготвят серия от модели предназначени първоначално за американския пазар, но по-късно неизбежно ще се появят (с или без модификации) и в Европа. Моделите са стилни, много добре оборудвани и най-вече ефективни. Ето някои примери. През 2006 Нисан ще представи модела Верса, който е по-компактен от сега произвежданата за американския пазар Сентра. След успеха в Европа, Тойота ще пусне Ярис и в САЩ, за да замени не съвсем успешния модел Еcho. Също така следващата пролет се очаква дебюта на хеджбека на Хонда - Фит. Митсубиши също готви нов малък автомобил за Америка.
Докато японците вече са готови със смяна на пазарната тактика, американските производители изглеждат по-инертни. GM все още предлага само Aveo от производствените линии на Деу, Форд мисли да покаже нов компактен модел от нисък клас чак през 2007 г. Потребителите все повече се убеждават, че високите цени на горивата ще бъдат нещо трайно. Това без съмнение ще повлияе и на предпочитанията им при закупуването на нов автомобил. Наред с това производителите вече от доста време продават успешно автомобили от средна и ниска класа в Европа, Япония и Латинска Америка и относително лесно могат да захранят и пазара на САЩ без да правят големи инвестиции за разработка на нови модели. Някои експерти сравняват сегашната ситуация с тази от началото на 70-те години, когато японските автомобили навлезнаха в САЩ заради петролната криза.
Това е времето, когато Хонда Сивик стана хит на американския пазар и най-купуван автомобил. Сега японците отново са готови да действат много бързо. Нисан например е подготвен да разработи малка кола на базата на своята платформа В само за 11 месеца - от дизайна до серийното производство. Още сега в Нисан отчитат промяна на търсенето и ударението за пазара на САЩ пада върху Алтима и Сентра, вместо на по-големите модели. Новият базов модел на този клас субкомпактни автомобили ще бъде Нисан Верса.
Верса има размера на Форд Фокус. GM също е готов за промяната защото има на разположение моделите на Деу. Моделът Авео става все по популярен в Америка, като само през септември са продадени 55225 автомобила или с 44% повече в сравнение със същия период на миналата година. За целите Съединени Щати продажбите на малки коли през първите 9 месеца на тази година са се увеличили с 9% в сравнение със същия период на миналата. Форд се готви да пусне нов модел на пазара на базата на произвежданата в Бразилия ЕндСпорт. Това е южноамериканския вариант на европейската Фиеста. Американската версия трябва да дебютира през 2007г., като ще бъде произвеждана в Мексико. Там вероятно ще се прави още един модел на малък автомобил, този път на базата на европейската Форд Фиеста. Крайслер прие различна стратегия. Концернът залага на икономични нови модели, но малко по-големи, за да противостои на Хонда Сивик, Форд Фокус и Тойота Корола. Така още през 2006г. Неон ще бъде заместен от Калибър, компактен хеджбек.{moscomment}