IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Десетте най-велики автомобилни дизайнери за всички времена

В елитната компания влизат италианци, американци и французин

Десетте най-велики автомобилни дизайнери за всички времена

Автомобилите са нищо без инженерите, работниците, пилотите и най-вече без дизайнерите си. Именно последните са най-важните в бранша, а тези 10 човека, които ще ви представим, действително знаят как да си служат с молива. И са създали редица легендарни модели.

Джейсън Кастриота
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Докато работи за ателието Pininfarina, Кастриота не е направил кой знае колко серийни автомобили, тъй като се труди предимно над концепти и единични бройки като Ferrari P4/5. Все пак сред неговите творения е и забележителното Maserati GranTurismo.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Saab Phoenix

През 2010 г. той е назначен за главен дизайнер на Saab и при по-добро развитие на нещата можеше именно неговите творения да спасят шведския производител. Създаденият от него Saab Phoenix е сред най-впечатляващите модели, които някога са излизали.

Ед Уелбърн
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Този човек е автор на дизайнерския език на Cadillac - "Език и наука", който е сред основните в съвременната автомобилна индустрия. В момента Уелбърн е вицепрезидент и шеф на дизайна на General Motors, а сред работите му са модели като Buick LaCrosse (2010), Chevrolet Camaro (2010), Chevrolet Malibu, Cadillac CTS и Buick Enclave.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Cadillac CTS Coupe

Американецът може да се похвали и с участието си в създаването на концептуални автомобили като Cadillac Converj, Cadillac CTS Coupe, Chevrolet Camaro Coupe, Chevrolet Camaro Convertible и Buick Invicta Concept.

Пол Брак
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Той не само, че проектира елегантни автомобили за компании като Mercedes-Benz и BMW, но и е един от пионерите в областта на автомобилната безопасност. Неговият Pagoda SL е първият автомобил, разполагащ със зони за деформация. Вдлъбнатината на покрива на машината помага за защитата при преобръщане, като комбинацията между красота и безопасност допълнително свидетелства за таланта на човека, проектирал колата.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Mercedes-Benz W108

Интересното е, че Брак е французин, като започва кариерата си в местното студио на Филип Шарбоне. По-късно отива в Mercedes, където работи върху модели като 600, 230SL/250SL/280SL coupe, 220S coupe, 250, 220D, W108 и W114 coupe, както и върху W115. Сред неговите произведения са също така Peuegeot 604 и 505.

Бил Мичъл
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Човекът, който посвети целия си живот на General Motors. И под чийто молив са излезли някои от най-великите американски автомобили за всички времена. Като цяло Мичъл е участвал в създаването на автомобили, които са продадени в тираж от над 72,5 млн. Сред тях са Cadillac Sixty Special, Cadillac Coupe DeVille, Chevrolet Bel Air, Buick Riviera и много други.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Chevrolet Corvette C2

Именно американският дизайнер е причината светът да види Corvette Stingray през 1975 г.. А като цяло престоят му в GM и до ден-днешен се нарича "Ерата на Бил Мичъл".

Джовани Микелоти

Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Това е един от най-интересните и плодовити дизайнери на спортни коли през XX век. Той играе сериозна роля за развитието на марки като Ferrari, Lancia, Maserati и Triumph. През кариерата си е работил още за BMW и British Leyland, а също така е проектирал камиони за DAF и Volvo.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Alpine A110


През богата си кариера си е сътрудничил също така с Alfa Romeo, Lancia и Fiat. Сред най-забележителните му работи е Alpine A110.

Харли Ърл

Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
За него твърдят, че е най-влиятелният дизайнер на своето време, като именно той изпраща General Motors в авангарда на автомобилната промишленост. Това става благодарение на многото нововъведения, които внедрява в автомобилите на концерна.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Buick LeSabre

Сред проектите на Ерл са първият Chevrolet Corvette от 1953 г., както и Buick LeSabre.

Батиста Фарина "Пинин"
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Този италианец е направил автомобил като Alfa Romeo Giulietta Spider и е дал името си най-великото дизайнерско студио в света. Автомобили на легендарни марки като Ferrari, Peugeot, Maserati, Fiat с гордост носят логото на Pininfarina, което е най-яркото доказателство за таланта на Фарина.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Pinifarina CisItalia

Последният проект на дизайнера е превърналата се в икона Alfa Romeo 1600 Duetto, която е показана само няколко дни преди смъртта му. Делото на Батиста продължава синът му Серджо, а племенникът му - Нино Фарина, е първият шампион във Формула 1.

Марчело Гандини

Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
За класата му достатъчно красноречиво говорят автомобили като Lancia Stratos, Lamborghini Miura и Countach. Гандини е част от триумвират, в който влизат Джорджето Джуджаро и Леонардо Фиораванти. Именно тези хора са в основата на дизайна на италианските спортни автомобили от средата на миналия век.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Lamborghini Countach


Марчело е създал още автомобили като Citroen BX и първата генерация на BMW 5-Series. Има свои проекти за вътрешно обзавеждане на жилища, както и на нощни клубове. Една от последните му работи е дизайнът на хеликоптера Heli-Sport CH-7.

Върджил Екснер
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Американецът става известен, благодарение на работата си върху модели на Chrysler и Studebaker. Той се отличава с прогресивния си поглед върху дизайна и любовта си към комбинацията между естетични линии и аеродинамични елементи.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Desoto Adventurer Concept

Любопитното е, че започва работа в General Motors, където е привлечен от Харли Ърл. В концерна Екснер първоначално отговаря за външния вид на моделите на Pontiac. По-късно отива на работа в Studebaker, след което преминава в Chrysler. Освен това работи съвместно с италианския дизайнер Луиджи Сегре, както и за компанията Carrozzeria Ghia.

Джорджето Джуджаро
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Само като се вгледате в списъка с автомобилите, които е създал (има също така фотоапарати, пистолети, влакове, мотори и дори часовници) и веднага ще ви стане ясно, че това е най-великият дизайнер за всички времена. Сред проектите му (извън автомобилизма) има още паста за зъби и офис-мебели.
Десетте най-велики автомоблни дизайнери за всички времена
Delorean DMC-12

Но да се върнем към колите - именно Джуджаро е автор на впечатляващи коли като Ferrari 250 Berlinetta, Delorean DMC-12, De Tomaso Mangusta, Iso Grifo и Maserati Ghibli. Освен с италиански компании, той е работил още върху модели на Audi, Aston Martin, BMW, Lexus, Lotus, Mazda, Porsche и др. Негов е и първият VW Golf!

Снимки: Интернет

 

0 от 500
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Benz ( преди 9 години )
    Да прибавим в списъка и Бруно Сако.Дизайнер на моделите W126 /пурата/, W124 и W140 на Mercedes-Benz.
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Дебелия ( преди 9 години )
    Някои малко странно са попаднали в този списък, а други, които са дали страшно много на автомобилостроенето ги няма. Валтер да Силва е големия липсващ!!!
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Еретик ( преди 9 години )
    Предчувствайки море от минуси, ще се намеся и аз. Предложените коли са свръхскъпи изключения, а аз бих уважил нещо по-масово. Хронологически подредено бих предложил Мерцедес 126, Ауди 100СС и Пежо 605. Последният автомобил беше с италиански дизайн, но отвътре не беше нищо особено, малко намирисваше на Алфа 164.
  • #7
    5 rate up comment 3 rate down comment
    fsb ( преди 9 години )
    аз бих добавил и фердинанд порше, зарадо биитъла и поршетата...
  • #6
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Липсва и БруноСако от славните години на MB
  • #5
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Стефан ( преди 9 години )
    без Калъм, леКеман, Окуяма, Бенгъл класацията е непълна
  • #4
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    *** алпин спира да се произвежда когато решават да го рекламират и отиват на изложение в Москва с Илия Чубриков който по това време вече се е състезавал вече с А110. Там хората ахват при появата на реното то е било от друго измерение спрямо останалите коли на СССР от тогава започват работите да вървят на зад.
  • #3
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Аз филма не съм го гледал но съм чувал историята в интервю с директора на завода на Булгаррено в Пловдив. Сега дали директора на завода не е знаел каква е историяте а някакъв си режисьор на филм е по-вътре в нещата е друга тема. Също така съм чел интервю на един от инженерите в завода доц. Иван Златинов. Спирането е политическо, заради конглокенцията на тъкмо излезлите по това време жигули. Измисля се история, че Французите си спрели проекта, заради нерегламентиран износ, но това е лъжа, защото всяка кола е била проверявана от фрeнските специалисти за качествен контрол. Тоест няма как да сме продавали бройки, за които французите да не са знаели. Освен това за 3-те години производство сме произвели 6000 коли. Тоест едва ли чак толкова сме притеснили французите. Още повече че сме смесено дружество, от което те печелят пари.
  • #2
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    НЕ ти е вярна историята, имаше документален филм на една българска телевизия където показват историята на българското автомобилостроене и интервюират хора които са участвали в проекта "Булгаррено".
  • #1
    18 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Малко хора помнят Българските автомобили през комунизма, гледам тука Рено Алпин и се сещам че в България го произвеждахме като Булгаралпин 110 в завода на Булгаррено в Пловдив. Жалкото е че руснаците като го виждат и казват на кому е нужно такава показна кола и ни натискат да спрем производството му (пред москвичите тази БГ кола е била като от друго измерение). И Днес има няколко оцелели бройки собственост на Българи, които са били щастливци да си ги купят преди да спрът производството им у нас.