IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой продава най-много в България?

Според неофициалната статистика първите три места се държат от Volkswagen, Toyota и Dacia

Кой продава най-много в България?
Минимален ръст от 0.7% е отбелязал пазарът на леки и лекотоварни автомобили у нас за първите десет месеца на годината, сочат миналогодишните данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), съотнесени с неофициална информация за същия период на тази година. Припомняме, че Асоциация на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) спря да публикува статистика за състоянието на пазара у нас още преди няколко години.
Кой продава най-много в България?
Кой продава най-много?

Volkswagen е най-успешната марка за периода със записани 1944 продажби. Като най-търсени у нас отново се доказват масовите модели Polo, Golf и Passat, всеки от които регистрира около 300 реализирани бройки. Интересни обаче са резултатите в лекотоварния сегмент, където е концентрирано и търсенето от корпоративни клиенти. Около 600 са били продадените екземпляри от модела Caddy, голяма част от които забелязваме по улиците в жълта униформа под формата на таксита.

Валентин Бендурски, Бранд мениджър Volkswagen леки автомобили в Порше България, оценява годината като успешна. За Investor.bg той коментира, че продажбите към частни лица и фирми са сравнително балансирани помежду си. От изказването му става ясно още, че в България Volkswagen е подчертано дизелова марка.

„Дизеловите двигатели са определено предпочитани у нас. Усещаме и нова тенденция – нарастващо търсене на модели с фабрични настройки за работа на природен газ. През 2014 семейството на моделите ни, използващи такова гориво, се увеличава, в България ще дебютира и новият Golf със задвижване на природен газ. Volkswagen е глобално на прага на разгръщане и на цялостна платформа за предлагане на plug-in-хибриди на доста от моделите си, месеци ни делят от стартирането на продажбите и на електрически автомобили от марката дори в България,“ допълва Бендурски.

Плътно зад Volkswagen в класацията се нарежда Toyota с 1858 продадени автомобила. За разлика от представителството на герамнската компания обаче, това на японците отчита по-големи разлики между отделните модели. Твърдо на първо място е Auris, който се предлага и в хибридна версия. Интересното при Toyota е успехът на миниатюрното Aygo, което от години е на пазара, но въпреки това е "виновно" за реализирането на 167 продажби. С подобни нива в този клас могат да се похвалят само от Skoda с тяхното Citigo, което за десет месеца е реализирало 153 продажби. Цената явно е изиграла огромно значение за клиентите при техния избор, тъй като аналогичният Volkswagen Up! е много назад с 86 продажби. От неофициалната статистика става ясно още, че българските представителства на Toyota са продали 103 единици от пикапа Hilux, което е особено учудващо, имайки предвид цената от 40 000 лева и мултифункционалните качества на модела.

Като представителства, Volkswagen и Skoda нямат нищо общо, но в международен план чешката компания е част от концерна VW Group. Volkswagen всъщност е една от малкото компании, които успешно успяват да управляват голямо портфолио от автомобилни марки в припокриващи се сегменти. В България Skoda е реализирала солидни продажби (1335), благодарение най-вече на Octavia. В началото на декември моделът дори бе отличен от Прес-авто клуб България с престижното звание „Кола на годината“.

Ето как представител на Skoda коментира лансирането на двата чисто нови модела Rapid и Rapid Spaceback в последните години: „Моделът Skoda Rapid имаше труден старт, защото при представянето му, предлагахме предишният модел Octavia с невероятни отстъпки и клиентите го предпочитаха. От началото на април обаче, продажбите на Rapid се раздвижиха, а след представянето и на Rapid Spaceback през есента, очакваме да продадем около 200 автомобила, което е около 12% дял от общите ни продажби. Това показа, че Skoda много подходящо позиционира Rapid между Fabia и Octavia, където имаше празна ниша.“

Третата марка с 10% дял на българския пазар е Dacia. Модели на бюджетната румънска компания са успели да провокират сключването на 1823 сделки от януари до октомври. Генералният директор на Renault-Nissan България – Рафал Валентинович, определя изминалата година като отлична и най-добрата за компанията от 2008 г. насам. Според него модернизирането на гамата на Dacia няма да попречи на продажбите на сходни модели от гамата на Renault, тъй като двете марки се борят в различни класове. „Единственият сегмент, в който моделите ни се застъпват, е този на малките градски автомобили, където както Sandero, така и Clio увеличават продажбите си през последната година. Резултатите показват, че двете марки по-скоро се допълват,“ категоричен е Валентинович.

Колкото до Renault, марката държи малко под 7% пазарен дял, като за десет месеца е успяла да пласира 1261 автомобила. От тях най-много са продадените екземпляри от модела Clio, който се сдоби с ново поколение в края на 2012 г. Осъвремененият дизайн, чудесното пътно поведение и интересните нововъведения са впечатлили 579 клиенти. Малко разочароващо се представя Twingo, от което са били продадени само 11 бройки, но неговият неуспех се неутрализира от Megane (266) и фирмените Master и Trafic (226). Ръководството на компанията забелязва и промяна в клиентските нагласи. „Корпоративните клиенти съставляват голяма част от нашите продажби, но след лансирането на Clio и Captur, както и на новата гама на Dacia, процентът на индивидуалните клиенти се увеличава значително,“ заявява Валентинович.

Другият френски представител – Peugeot, записа традиционно добри резултати. Продажбите на българското представителство на марката достигнаха 1492 бройки, сред които се отличава гамата на 308 и Bipper/Partner, които имат солидна репутация сред корпоративните клиенти.

В Kia пък са категорични, че успехите им през тази година (корейската марка е пласирала 1250 автомобила у нас за първите десет месеца) се дължат на Sportage, Cee'd и Rio. Според Хабрин Иванчев, Изпълнителен директор на Kia Motors България най-важна за клиентите на марката е не толкова цената, колкото седемгодишната гаранция, която компанията предлага. „Новият дизайнерски език на Kia промени в положителен аспект отношението на българския клиент към марката, но безспорно най-голямо значение за развитието на имиджа на марката има въвеждането в ескплоатация на новия ни сервизно-продажбен комплекс в София,” допълва Иванчев.

При луксозните BMW убедително води пред Audi със 705 срещу 456 продажби. Разпределението в сегментите на двете марки е особено интересно, тъй като баварската компания е продала солидно количество от Серия 5, докато аналогичният по отношение на сегмента модел – Audi A6, е далеч назад с 63 продадени бройки. За сметка на това Audi води в компактния клас, където от A3 са били продадени 91 бройки, а Серия 1 на BMW е виновна за едва 38 продажби. В неофициалната информация липсват данни за продажбите на Mercedes-Benz. Налични обаче, са данни за продажбите на Lexus, според които компанията е пласирала едва 68 автомобила.

Общото между всички компании в горната част на класацията е, че въпреки минималният ръст спрямо 2012 г., оценяват 2013-а като успешна. Очакванията за следващата пък остават оптимистични, макар и умерено. Компаниите, които очакват ръст, изрично подчертават, че дори да го има, той ще бъде пренебрежимо малък, а останалите се надяват да не регистрират спад в продажбите.

Кои са разочарованията на 2013 г.?

Изключително слабо представяне записва Fiat. Въпреки масовия си характер, италианската марка е успяла да продаде само 206 коли за първите десет месеца на годината, а дъщерната й Alfa Romeo – едва 6. Подобна е ситуацията и с Mitsubishi (180) и Suzuki (77), а друга японска марка – Subaru, е успяла да пласира само 5 коли.

Снимка: Reuters
0 от 500
  • #56
    6 rate up comment 0 rate down comment
    jj ( преди 10 години )
    Незнам за броя и качествата на автомобилите, но в тази класация трябва да се оцени и обслужването при покупка на нов автомобил и след това.Имам наблюдения върху две марки - при едната обслужването при покупката и след това е страхотно... активни и дейни хора, които помагат на клинетите си...При другата - след поръчка на нов автомобил ПРИ НАЛИЧЕН такъв - вече чакам повече от месец за оправянето на документите - та тази втората е с 5 продажби този година... логично... не ли?
  • #55
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Никола ( преди 10 години )
    Ако ще броим реекспорта то Греат Уол ги бие всичките! Впрочем защо нищо не казват за продажбите на тази марка, изобщо не са малко!
  • #54
    19 rate up comment 0 rate down comment
    varna_cars ( преди 10 години )
    Колко от тези автомобили продадени в БГ са регистрирани в БГ? Именно тази цифра плаши СВАБ и за поредна година няма официална статистика. В КАТ също много лесно могат да покажат броя на регистрираните нови автомобили. И това би било вярната статистика за състоянието на автомобилния пазар в България.
  • #53
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Дошо ( преди 10 години )
    Като работех в един сервиз идваха баровци само с немски лимузини, ама през ден идваха, постоянно се появяваха някакви дефекти, направо ми писна да им ги оправям! Един ден явно и на собственика му писна и ми вика Доше, абе що не докараш твойта Хондичка, уж я правим в сервиза, че хората ще си помислят, че сме оторизиран сервиз само на немските премиум марки! А аз му викам, не може, щото от както съм я купил й доливам само масло - за бензин нямам пари!
  • #52
    22 rate up comment 1 rate down comment
    Смехурко ( преди 10 години )
    Що се косите бе!? От мен да го знаете - жена, кола, телевизор и без пари да ви ги дават все ще сте на загуба!)))А честита Коледа!
  • #51
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Дошо до Пора ( преди 10 години )
    Аз ли ставам за смя, аз, който разбирам от всичко, но проблема е, че хората не ме разбират, защото аз съм едно нещастно човече, дори и в този ден ми се иска да си направя сепуко, защото не мога да преживея истината, че любимите ми оризарки никой не ги има за нищо!
  • #50
    17 rate up comment 0 rate down comment
    AZ ( преди 10 години )
    Знае ли някой нещо за Великата стена от Ловеч.
  • #49
    8 rate up comment 10 rate down comment
    Пора ( преди 10 години )
    Щом не си бил в Германия си ми ясен - явно само лаеш без да хапеш, такива като тебе са прочетен вестник, не бих те и питал дали си излизал по далече от родния град защото отговора вече е ясен...
  • #48
    14 rate up comment 8 rate down comment
    Дошо ( преди 10 години )
    Е к'во да правя в Германия?И тук мога да гледам турци и ***
  • #47
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Пора ( преди 10 години )
    Доше, ако беше ходил в Германия (явно не можеш да си го позволиш) щеше да видиш какви коли карат масово швабите, и повярвай ми (ако не вярваш отиди и виш) 95 процента от тях са немски марки - тойотките са доста рядки по пътищата.... Затова пиши това което знаеш че ставаш за смях