MINI се доказа като истински приятел на Porsche, като публикува официална фотосесия и поздравления по случай 50-годишнината на една от иконите в световното автомобилостроене – Porsche 911.
На снимките, класическото MINI си партнира с първото поколение на 911, но не това е най-важното. От британската компания, която през 1994 г. преминава под шапката на концерна BMW Group, почитат постиженията на 911 и изтъкват приликите между двете на пръв поглед коренно различни концепции.
Култ
Малко са автомобилите, които съумяват да запазят идентичността си през десетилетията. Още по-малко са тези, които намират път към технологиите, но не забравят откъде са тръгнали. Тук в един кадър влизат цели две.
Първи на пазара, през 1959 г., излиза миниатюрният британец, който бързо се превръща в хит на пазара. Тогава количката се произвежда от British Motor Corporation (BMC), която сбъдва мечтата си да разработи революционен компактен автомобил. Компанията представя на публиката не един, а два модела – Morris Mini – Minor и Austin Seven. Съвсем разбираемо, потребителите избират модела с по-свежо име и моделът започнал да трупа успехи. До 2000 г. от автомобила са били пласирани впечатляващите 5.3 милиона единици. През всички тези години той се доказва по световните рали отсечки, отвявайки някои доста по-претенциозни конкуренти.
С неуточнено име започва живота си и Porsche 911. Германците представят модела през 1963 г. с обозначението 901, но година по-късно са принудени да го сменят с 911, заради авторски права на Peugeot. И до ден днешен, само французите имат право да кръщават автомобилни модели с трицифрено обозначение с нула по средата. Заместването на нулата с единица има символно значение за Porsche, които продължават да се гордеят с първото място на модела в своя клас. От дебюта на 911 са продадени над 800 000 автомобила, постижение, което остава ненадминато и до днес.
Създатели
Нито сър Алек Исигонис, инженерът двойкар, който твърди, че математиката е враг на всяка творческа личност, нито Фердинанд Порше – идеологът зад легендарната „костенурка“ на Volkswagen, не са вярвали в успеха на творенията си. И настина, по това време е трябвало да имаш доста ясна кристална топка, за да предвидиш, че след някакъв си половин век, автомобилът, който е излязъл под ръцете ти ще се превърне в безсмъртна икона и символ на автомобилна култура.
Въпреки че това са едни от малкото автомобили на планетата, които присъстват във въображението на всеки, някои от заклетите им фенове недоволстват от настъпващата нужда от модернизация. Така например, въвеждането на водно охлаждане при Porsche среща съпротивата на ентусиастите, но само до момента, в който те осъзнават, че така колата става по-добра, по-мощна, по-практична. При MINI големите промени настъпват с нуждата от по-голяма безопасност, въвеждането на въздушни възглавници, а по-късно и в преминаването на компанията в ръцете на BMW. За разлика от други подобни случаи обаче, баварците успяват да запазят характера на дребосъка, който спира да бъде дребосък, но вече се предлага с нечувани за онези години екстри. В това число и модерни двигатели с мощност до 210 к.с.
Моторспорт
Състезанията са дълбоко закодирани в успеха на MINI и Porsche 911. Едва ли има почитател на рали спорта, който да не пази в съзнанието си впечатляващата гледка на състезателен Cooper S по отсечките на Рали Монте Карло през 60-те. Именно тогава, британската машина печели първо място в класа си в ръцете на финландския пилот Рауно Алтонен, чието име краси една от специалните версии на модерното MINI. Успехът от 1963 г. дава началото на паметна серия от три поредни световни титли в Монте Карло – 1964 г., 1965 г. и 1967 г.
Снимка: Carsmoveus.com, MINI в Рали Монте Карло през 1968 г.
Porsche 911, от друга страна, е признат за най-успешният състезателен автомобил в света. Трудно е да се изброят всички успехи на колата, която в момент от историята си напуска естествената си среда – пистата – и е изпратена да покорява рали етапите. Интересна подробност е, че с 911 Carrera RS Porsche доминира в пистовите състезания през 70-те, като в Льо Ман колата дори дава по-добри времена от прототипите в по-високите класове.
Снимка: Nogripracing.com, Porsche 911 Carrera RS в "24 часа на Льо Ман" през 1974 г.
Една от основните прилики е, че както MINI, така и Porsche започват да се възползват от изградения през годините имидж и изграждат моделни семейства около двете неостаряващи емблеми.
Това, което остава запазено и в двете концепции, и което е причина за многобройните технически компромиси, е удоволствието от шофирането. Именно то е движещата сила, която продължава да привлича клиенти, генериращи печалба за компаниите.
Снимки: MINI