Напоследък постоянно се оплакваме, че колите, дори и спортните, стават все по-меки. Но ето една, чието омекотяване всъщност може само да ни радва. Просто защото то засяга единствено... покрива.
BMW, чиято гама набъбна от някогашните четири модела до почти 30, днес предлага автомобили за всякакви вкусове. Включително и такива, които не са изцяло отдадени на "радостта от шофирането", както гласи девизът на компанията.
МОЖЕ ДА НИ СЕ СМЕЕТЕ, но за нас и досегашното Z4 беше в този списък. Неговите достойнства бяха засенчвани от твърде мекото управление, от една страна, и от прекалено твърдия покрив, от друга. Той добавяше тегло точно там, където не го искате, и директно пращаше всички почитатели на наистина спортните роудстъри в близкия шоурум на Porsche.
За щастие новото Z4 е нещо съвсем различно.
Достатъчен е само един поглед. Тази кола може и да няма изчистеността на старото Е 30, но тя носи толкова дълго чаканата промяна в консервативните баварски вкусове. Ъгловатите светлини и издутите калници излъчват агресия и мощ. Ако предишното поколение приличаше на някоя от старателно гримираните Кардашиан, новото е като Мария Шарапова - привлекателно, но и с мускули.
Между другото тази кола е много близък роднина на новата Тоyota Supra: двете делят шаси, окачване и двигатели, и дори се правят на една и съща поточна линия, в австрийския завод на Magna Steyr.
ТРЕТОТО ПОКОЛЕНИЕ Е ПО-ДЪЛГО от второто с почти 10 сантиметра, но в същото време е с доста по-късо междуосие. Което впрочем само ще ви зарадва в завоите. Предният надвес може да ви се стори твърде дълъг - причината е в новите стандарти за защита на пешеходците.
Вътре получавате внушителен 10-инчов тъч скрийн за мултимедията и още един екран за приборите. Последният изглежда доста приглушен в сравнение с ефектния "виртуален кокпит" на Audi - но за това има съвсем проста причина. Това е кола за каране и от БМВ не искат никакви прекалено пъстри графики да ви отвличат погледите от пътя. Имаме леко възражение само срещу огледалния оборотомер - даже и Peugeot се отказа от тази идея.
Интериорът е първокласен като материали, макар и не като функционалност. Джобовете във вратите са нищожни, а за да ползвате поставките за чаши, капаците под лакътя ви трябва да стоят отворени, което е нито удобно, нито красиво. За сметка на това седалките, създадени специално за тази кола, са много комфортни, а зад тях има удобно пространство за вещи и чанти. Даже и високите шофьори ще се чувстват добре, какъвто далеч не е случаят с Mazda MX5 например.
И НАКРАЯ СТИГАМЕ ДО ГЛАВНИЯ ГЕРОЙ в тази кола: покрива. Освен че е много по-лек и изработен от специална шумопоглъщаща материя, той е и фантастично бърз. От затворено купе до открито небе ви делят само 10 секунди, при това можете да го направите и в движение, до 50 километра в час.
2998 куб. см работен обем (I6) 340 к.с. максимална мощност 500 Нм макс. въртящ момент 4.5 секунди 0-100 км/ч |
Z4 се предлага с три мотора. Четирицилиндровият бензин на версиите 20i и 30i дава съответно 197 или 256 коня, и никак не е бавен. Но нашето тестово M40 има шест цилиндъра и 340 коня под капака, и се изстрелва от 0 до 100 км/ч за четири и половина секунди - точно колкото Aston Martin DB9 с неговия V12.
Този шестак, който се развърта до 7 000 оборота, е абсолютно удоволствие. И няма никаква нужда от допълнителния синтезатор на звук. Осемстепенният автоматик се погажда отлично с него и дори не ни се прииска да ползваме планките за ръчна смяна на предавките.
Воланът е значително по-бърз и прецизен, има електронен диференциал с ограничено приплъзване, а от БМВ уверяват, че това е и най-устойчивата на усукване кола с подвижен покрив в цялата им история. Няма причина да се съмняваме: това Z4 има повече сцепление и от дете, което влачат насила към детската градина.
В СЪЩОТО ВРЕМЕ адаптивното окачване действа интелигентно и дори в режим спорт се смекчава, когато сте на прав участък. Спирачките са от M-поделението. И, което е вече рядкост в наши дни, тази версия се предлага само със задно предаване. И със задница, която се държи като Ники Минаж при всяко по-рязко подаване на газ.
Z4 започва от умерените 82 000 лева за най-слабата версия. Но M40 вдига летвата до 123 000, което може и да ви се стори солено за толкова непрактична кола. Особено след като ви накарат да доплатите 1800 за цвят металик, 1900 за хедъп дисплей и дори 384 лева за задължителния ветробран.
В същото време обаче Porsche Boxster S, което е с два цилиндъра и с 80 нютонметра по-бедно, струва с цели 22 000 лева повече. А и Z4 ви предлага нещо, което няма цена. В епохата на минивановете и седемместните SUV то ви дава възможността да карате едно истинско, неподправено BMW.
Още снимки на Z4 вижте в галерията: