Катманду - столицата на Непал, и един от най-замърсените градове в света, претърпява екологична трансформация. Благодарение на данъчните облекчения, подкрепата на международните организации и осъзнаването на потребителите, повече от 70% от новите автомобили в града са електрически.
Местните таксиметрови шофьори масово отказват бензиновите автомобили. Те започнаха да сменят колите си през 2024 и сега харчат 2,5 пъти по-малко пари за зареждане, забравяйки за скъпите ремонти и горивото. В същото разходите за обслужване са почти нулеви, а гаранцията, на електрически автомобили, предоставяна от производителите, е валидна до 160 000 км.
За четири години броят на електрическите превозни средства в страната е нараснал от 250 на 13 000, като властите искат да увеличат дела на електрическите превозни средства до 90% за частните и 60% за обществените автопаркове до 2030. Така бедната държава Непал е на път да настигне Норвегия, където над 90% от продажбите на нови автомобили се падат на електрически модели.
Причината за такива драстични стъпки е катастрофалното замърсяване: нивата на PM2.5 (вредни прахови частици) в Катманду са 20-35 пъти по-високи от стандартите на СЗО. Годишната смъртност от замърсяване в столицата на хималайската държава достига 26 000 души.
Непал активно развива инфраструктура за зареждане, обучава персонал и използва потенциала на своята водноелектрическа енергия. Въпреки трудностите с логистиката и квалификацията, страната се превърна в пример как дори бедните региони могат да започнат пътя към чистия въздух. От това се възползват и производителите на електрически превозни средства като Tata, MG, BYD, Hyundai и други, които стъпват все по-сериозно на местния пазар.