Някои двигатели имат по-добра репутация от други. 2,5-литровият, 5-цилиндров мотор на Volkswagen е един от най-добрите, но и той страда от небрежното отношение на собственика на автомобила. Доказателство за това е видео, публикувано в YouTube-канала I Do Cars. Конкретният екземпляр идва от Volkswagen Jetta от 2011 г., чийто пробег е неизвестен.
Това, което се знае е, че този двигател е твърде сериозно повреден, за да бъде възстановен. А разследването за причините е по-трудно, защото липсват голям брой части. Детайли като всмукателният колектор и свещите отдавна са изчезнали и този двигател е изоставен под открито небе след разглобяването му. Това позволява на водата да навлиза на места, където не е трябвало да достига, а това затруднява допълнително идентифицирането на потенциални проблеми. Поне в началото.
Главата на цилиндъра изглежда добре, а капачките и лобовете на гърбицата показват минимално износване. Слоят дебели лак предполага, че смяната на маслото не е била много честа. Ангренажната верига също е компрометирана - със счупени водачи, което може да показва повреда на системата за синхронизация.
Тъй като 2,5-литровият двигател е двигател с искрово запалване, всяка повреда на ангренажната верига може да доведе до удар на буталата в клапаните. Това води до огромни поражения и след като главата бъде разглобена, други елементи подкрепят тази теория. Две бутала показват признаци на удар с главата на цилиндъра, а едното от тях има значителен хлабина, въпреки че се намира в горната част на цилиндъра.
След като обаче картерът бъде изваден, всичко се променя. Виждат се два усукани лагера на свързващия прът и от това, което изглежда, двигателят не е спрян, когато е започнало чукането. Алуминиевите отломки са замърсили маслото и в един момент буталото с цялата си хлабина се нагорещява до такава степен, че да се разтопи от една страна.
Най-логичното обяснение е, че двигателят е бил оставен почти без масло. Или пък че то е било до такава степен износено, че е загубило своя вискозитет. Друга възможност е моторът да е прегрял сериозно. Във всички случаи обаче става въпрос за немарливо отношение от страна на шофьора. Този двигател можеше да бъде здрав, ако беше изключен при първите признаци на проблем, но сега е напълно разрушен и има малко или никакви използваеми части.