Често можете да чуете от „опитни“ шофьори, че трябва да паркирате колата си само с прав волан. Как обаче се е появило това твърдение и доколко то е надеждно? Отговор на този въпрос дават експерти и автомобилни механици.
Вредно ли е навиването на волана при паркиране?
Не, не е вярно. Това е много кратък отговор на въпрос, който възниква в дискусии във форумите в интернет. В крайна сметка целесъобразността от завъртане на волана може да се разбира както от технически аспекти, така и от аспекта за безопасност при паркиране. Нека обясним и двата аспекта.
Техническа страна
Първо трябва да се знае основното - ако колата е в добро състояние, няма абсолютно никакво значение как подравнявате колелата на паркинга. Ако обаче въведете въпроса в търсачка, интернет със сигурност ще ви върне куп статии, които по един или друг начин се копират една друга. Същността им е една и съща - завъртането на волана докрай при автомобили със сервоуправление е вредно и е по-добре да избягвате това. Това се обяснява с две причини:
Сервоусилвателят на волана и неговите компоненти изглеждат натоварени
Типичен мит от 90-те години, когато много хора се сдобиха с автомобили, различни от Лада и Москвич. Много от тези коли обаче бяха в плачевно състояние и постоянно даваха дефекти. По-специално, когато воланът беше завъртян до краен предел, износеният сервоусилвател на волана свиреше и скърцаше, а заради стари маркучи и разхлабени връзки често протичаше. В наши дни, ако той е стар и „уморен“, ще се случи същото. Недостатъците на конструкцията обаче нямат нищо общо с това.
- Първо, във всяка верига на кормилното управление има байпасен клапан. Нарича се още „разтоварващ“. Той е необходим точно за облекчаване на излишното налягане на хидравличната течност, което се получава в най-крайните позиции на волана. Именно той издава характерния съскащ звук - чува се дори на работеща двигател и това е нормално. Но когато колата е на 30 години и течността в системата е сменена в най-добрия случай веднъж, работата на същия този клапан всъщност може да причини течове в системата и дори повреда на помпата. И тогава навиването на волана докрай е катализатор на повредата, а не причината.
- Второ, всеки може да проведе прост експеримент. Паркирайте, завъртете волана докрай и го задръжте - ще чуете обичайното съскане на клапана. И като пуснете волана, ще се уверите, че няма повече съскане, а воланът се е върнал определен брой градуси назад. Можете да повторите това упражнение при изключен двигател: дръжте здраво волана и изключете запалването. Пуснете волана и всичко се повтаря. Воланът се връща на 15-30 градуса назад и след рестартиране, ако не го пипате, вече няма да има съскане. Решението е просто: байпасният клапан работи само ако рейката принудително бъде задържана в крайно положение.
Твърди се, че шарнирите страдат от допълнително натоварване
Този аргумент е напълно озадачаващ. Да, въртенето на колелата наистина компресира маншоните на окачването, но следвайки тази логика, е по-добре изобщо да не изкарвате колата от гаража. В края на краищата, всеки ден окачването и всички негови елементи са подложени на стотици и хиляди всякакви малки удари, сътресения и други влияния.
От гледна точка на сигурността
Кога обаче аргументите относно опасностите от завъртането на волана са напълно оправдани? Дори и тук ситуациите са диаметрално различни - на наклон определено си струва да завъртите волана, но на равна повърхност при паркиране не е така.
Паркиране под наклон
Този сценарий е ясно описан в правилата за движение – ако не като изисквания, то като препоръки. Просто е - оставете колата с носа нагоре и волан към пътя. Паркирате надолу - воланът е встрани от пътя. Обяснение: при връщане назад (когато предавката или ръчната спирачка не успеят да задържат), обърнатото колело ще се удари в бордюра и колата няма да се движи по-нататък.
Паркиране на равен терен
В тази ситуация, напротив, голям ъгъл на отклонение може да причини злополука. В интернет редовно се публикуват епизоди, когато по време на маневри автомобил докосва стърчащото колело на паркирано наблизо друго превозно средство.
Изводи
От гледна точка на увреждане на оборудването, няма разлика под какъв ъгъл на въртене на колелата оставяте паркирана кола.
От гледна точка на безопасността трябва да завъртите волана при наклони. Нагоре - към пътя, надолу - встрани от пътя. На равен паркинг е по-добре да държите колелата прави.