Два китайски производителя влязоха в Топ 10 по продажби на нови автомобил в света през третото тримесечие на годината, сочи статистиката на JATO Dynamics.
Резултатите сочат, че между юли и септември на световните пазари са продадени общо около 22 млн единици, което е спад от 2,7%. И докато Европа, САЩ и повечето нововъзникващи пазари преживяват труди времена, Китай продължава да печели позиции, благодарение на агресивната политика ма местните производители.
Според официалните данни, Toyota продължава да води световната класация през третото тримесечие с 2,74 млн продажби (пазарен дял от близо 13%), но отчита спад от 3,8% спрямо същия период на миналата година. Това се дължи основна на пазара в Китай, където японската марка губи позиции.
Volkswagen Group запази второто място с 2,18 млн продажби (спад от 7,1%). На трета позиция си остава Hyundai Motor Company, включваща още Kia и Genesis, като нейният резултат е 1,78 млн единици (-2,6%). И двете компании също бяха засегнати от ситуацията в Китай, където потребителите все повече предпочитат местните марки.
Челната петица се допълва от Stellantis и General Motors, които обаче отбелязват двуцифрен спад. Той е особено осезаем при Stellantis (-21%), която е изправена пред сериозни проблеми с търсенето в Северна Америка и Европа - нейните два основни пазара, както и с нарастващата конкуренция от китайски марки в Южна Америка .
През третото тримесечие на 2024 г. BYD се класира на шесто място с 1,13 млн продадени автомобила и впечатляващ ръст от 38%. Групата увеличава пазарния си дял в страната и чужбина благодарение на широката си продуктова гама, която включва както напълно електрически, така и plug-in хибридни модели. BYD е само с 19 500 единици зад Tesla при продажбите на електрически автомобили през третото тримесечие.
Резултатите на BYD през третото тримесечие са толкова високи, че доближават тези на Stellantis (1,17 млн) и GM (1,15 млн). Китайският производител е само с 12 108 единици зад GM и с почти 40 000 продажби пред Ford. Ако продължи да се представя толкова добре, може да изпревари Honda, Ford и вероятно GM до края на 2025 г.
Друга изненада е попадането в Топ 10 на рупата Geely (включително Volvo и Polestar). С 811 800 продадени автомобила тя успя да изпревари Nissan и да измести Suzuki от класацията. Geely прави големи крачки с последните си китайски марки като ZEEKR, Lynk Co и Geely Galaxy, а също така е единственият китайски производител, който присъства в САЩ със своите марки Volvo и Polestar.
Резултатите от третото тримесечие и разликата спрямо миналата година
Toyota - 2 736 904 (-4%)
Volkswagen - 2 176 363 (-7%)
Hyundai Motor Corporation - 1 777 300 (-3%)
Stellantis - 1 174 000 (-21%)
General Motors - 1 147 000 (-13%)
BYD - 1 134 892 (+38%)
Ford - 1 095 000 (+1%)
Honda - 910 000 (-12%)
Geely - 811 797 (+20%)
Nissan - 809 000 (-3%)
Данните от продажбите за третото тримесечие показват и още нещо забележително - за първи път китайските производители продадоха повече коли от европейските. Резултатите показват общо 5,07 автомобила за азиатците, което е ръст от 10%, и 4,99 млн за европейците (спад от 11%).
Това означава, че глобалният пазарен дял на китайските производители се е увеличил от 20,8% през третото тримесечие на 2023 г. до 23,6% през следващата година, докато японските, европейските, американските и корейските производители на автомобили са загубили пазарен дял.