Добре известно е, че „запалването“ на автомобил с даване на ток от външен източник се стартира двигателя, но не презарежда акумулатора. Той ще остане разреден, както е бил - просто пълното зареждане изисква определено време.
Има два основни варианта за презареждане. Първият е да стигнете до крайната дестинация, където свързвате акумулатора със зарядното устройство. Второто е да зареждате батерията в движение от стандартен генератор. За да направите това, винаги се е препоръчвало да излезете някъде на магистралата, където можете да карате с висока скорост, като развъртите генератора, така че токът му да се увеличи и да ускори зареждането. Дали обаче последният съвет е толкова правилен, колкото изглежда?
Генератори на стари и модерни автомобили
Преди половин век много експерти твърдяха, че нормалното зареждане на акумулатора е възможно само при движение със скорост над 60 км/ч на увеличени обороти, по равен път и без прекомерно натоварване. Това е логично - при ниска скорост на коляновия вал генераторът няма да произведе необходимата енергия и следователно батерията само ще се разреди.
Отделно беше посочено, че това е особено вярно през студения сезон. Наистина, при колите от онази епоха, така нареченият енергиен баланс оставя много да се желае. Това се отнася особено за автомобилите от соца - Лада, Москвич, Волга и др. При тях ситуацията беше сравнително приемлива - дори при включени дълги светлини, генераторът продължи да захранва батерията с ток за зареждане, макар и малък - само 0,6A.
Активирането на фаровете с къси светлини караха стрелката уреда за измерване да достигне „минус 3 А“. Включването на дългите светлини и отоплението на задното стъкло свалят до „минус 12 А“, вентилаторът и чистачките увеличават „консумацията“ до 15 А, а натискането на педала на спирачката закръгля показанията до „минус 18 А“.
Факт е, че на старите автомобили със слаби генератори наистина трябва да им се даде възможност да се „развъртят“. В същото време всички съвременни автомобили са много по-практични в това отношение. Ако не вземете предвид някои ненаситни нестандартни аудио системи, които могат да претоварят всеки възможен източник на енергия, тогава техните мощни генератори, съчетани с правилно избрани предавателни числа на задвижването, осигуряват нормална мощност на всички стандартни потребители на енергия.
При това напрежение след стартиране с бустер батерията остава разредена - спешно трябва зареждане.
Директно предаване
Защо е необходимо директно задвижване за генератор? Напрежението на акумулатора в несвързано състояние е приблизително 12,6 V. Ако генераторът осигурява надвишаване на това напрежение, когато двигателят работи на празни обороти, батерията се зарежда. Но в същото време в мрежата няма нито 20 V, нито 30 V - в най-добрия случай 14 и нещо. Това се следи от реле регулатор.
Следователно акумулаторът винаги се зарежда при постоянно напрежение. Силата на тока зависи от степента на разреждане на батерията. Но днес този процес практически не зависи от скоростта на автомобила. Също така няма нужда от максимална скорост на генератора - той винаги ще произвежда 14 волта.
Времето от годината няма нищо общо с този проблем. Ефектът от зимата се свежда до това, че в студа батерията губи способността си да приема заряд със същата скорост и затова зареждането се забавя. Но дори и в този случай шофирането с висока скорост по аутобана няма да реши проблема. Акумулаторът ще се зареди нормално, едва след като загрее.