Кощунство или върховен лукс? Този класически Mercedes, превърнат в електрически, раздели мненията. Няма монокок от въглеродни влакна, разпределителна уредба от анодизиран алуминий или ултралеки титанови гайки на колелата. Луксът е ограничен до радио от старата школа. И тъй като говорим за Mercedes-Benz от 60-те години на миналия век, не очаквайте и предпазни колани.
Това не попречи на бриганската фирма Everrati да пръсне почти £400 000, за да преобразува една класика в кола, захранвана изцяло от батерия. Шефът на компанията Джъстин Лъни предпочита да нарича всичко това „предефиниране на автомобилни икони“. Досега Everrati е преобразувал около 20 бройки. Те включват Porsche 911 с широк корпус срещу £290 000, Range Rover Classic за £230 000 и Land Rover Series IIA, струващ £160 000. Всичко това плюс данъци и оригинална кола.
„Следващото поколение няма да кара автомобили с двигатели с вътрешно горене“, убеден е Луни. „По-младите поколения вече разбират, че електричеството е бъдещето. И така, когато се появявам пред портите на училището с електрическа 911, за да взема дъщеря си, тя ме смято за доста готин баща. Вече имаме няколко богати клиенти, които искат да електрифицират класически автомобили. Единият е на много високопоставена банкова позиция в САЩ. Той има Land Rover с дълга база, който иска да използва в семейния дом на плажа“.
Луни смята, че електрифицираната класика е едно от най-устойчивите превозни средства на пътя. Технологията на батериите също е напълно рециклируема и, не дай боже, колата може дори да бъде преоборудвана с оригиналния си двигател с вътрешно горене.
Преди 61 години роудстърът на Mercedes с вътрешно обозначение W113 е първият масово произвеждан SL с шестцилиндров двигател. „Донорската“ кола 230 SL за този проект на Everrati датира от края на 60-те години. Със 148 к.с. е доста мощен за ерата си.
Everrati предлага две електрически задвижвания – стандартната 54,4kWh батерия осигурява пробег до 260 километра и ускорение до 95,96 км/час (английската система) за по-малко от осем секунди. Версията Touring разполага с по-голяма батерия от 68kWh и разширява обхвата с повече от 65 километра. И двата имат еднакъв електрически мотор с мощност 300 к.с., диференциал с ограничено приплъзване и регенеративно спиране.
Батерията е монтирана под предния капак, където някога се намирал шестцилиндровият мотор, докато отзад има батерии над и под пода на багажника, оптимизирайки пространството и разпределението на теглото. Електрически мотор в резервния трансмисионен тунел задвижва задната ос.
Порт за зареждане се крие зад обикновената капачка на резервоара за гориво на автомобила. Единствената забележима разлика спрямо задвижвания с бензин SL е дискретният псевдоним Everrati, изрязан в елегантен хром през капака на багажника. Няма нищо друго, което да подсказва, че колата има нулеви емисии освен преработеното табло, което показва капацитета на батерията вместо нивото на горивото.
Everrati използва компютърно проектиране (CAD), за да се опита да запази разпределението на теглото възможно най-близо до това на автомобила с вътрешно горене. Въпреки това, SL винаги е бил по-скоро Grand Tourer, отколкото мощна машина. Така че по пътя електрифицираната версия се носи като оригинала Разбира се, вниманието при движение най-вече привлича зловещата тишина, която не очаквате при класика от онази епоха.
Everrati все още пази оригиналното радио, а Bluetooth аудио система от висок клас се предлага срещу допълнително заплащане. Останалата част от класическата облицовка на Mercedes може да бъде подобрена с безброй опции, включително кожа Bridge of Weir, използвана от McLaren и Aston Martin. Е, техник на компанията не препоръчва тази немска класика да се кара с повече от 60-70 км/час от съображения за сигурност.
Клиенти не липсват. Луни се връща от среща с баровец в Дубай, който се надява да преобразува Lamborghini LM002 в електрически автомобил. Това е така нареченото Rambo Lambo, някога оборудвано със 7,2-литров V12 двигател, който има рекордно високи емисии на замърсяване. Хората са готови да извадят повече от 330 000 английски лири за трансформацията.
„Може да звучи вулгарно, но в Близкия изток всеки може да си купи Rolls-Royce Spectre – за техния стандарт са без пари. Хората искат кола, с която ще бъдат забелязани, такава, която крещи и има истински екологични характеристики“, убеден е началникът.
Не всички обаче са толкова сигурни. Майкъл Лейвърс, който ръководи Mercedes Silver Arrows Automobiles в Кент, смята, че премахването на двигателя от стар SL би било светотатство. „Ако някой ме помоли да му продам такъв като донорска кола, щях да го изгоня веднага. Това е специална кола, която предлага автентично шофиране и не бива да се бърквате“, казва той. "Ранните SL са едни от най-добре конструираните автомобили на епохата – защо, за бога, някой би искал да опита и да подобри това, само да следва тенденция?““.
Клайв Хендерсън, председател на Mercedes-Benz Club, създаден през 1952 година, добавя: „Не познавам нито един наш член, който дори да обмисли подобна постъпка“.