Всеки, който шофира през нощта, е бил внезапно заслепяван от мощни насрещни фарове. Поне 90 процента от шофьорите се оплакват, че светлините на съвременните автомобили са особено дразнещи и опасни.
Но справянето с проблема би могло да направи повече от подобряване на пътната безопасност, предполагат изследователите. Това също ще намали риска от състояния като сърдечно-съдови заболявания и главоболие, особено при шофьори на средна или по-достолепна възраст.
85 процента от хората зад волана се оплакват, че светлините на колите стават все по-лоши. И нищо чудно, че те са виновни за куп катастрофи. Само в Англия бойката на удари заради заслепяване се оценява на около 280 годишно. Вина имат въвеждането на по-мощни LED светлини и нарастващата популярност на SUV и други по-високи модели, които светят директно в очите на отсрещния шофьор. Светодиодните лампи също подмамват мозъка да ги види по-ярки отколкото са. Получава се благодарение на възприемащия феномен „контрастна яркост“, твърди проучване в Journal of Passenger Cars — Mechanical Systems.
Когато шофьорите са поставени пред еднакво мощни LED и традиционни фарове, първата група се оплаква, че светлините са по-заслепяващи. Това е обяснено по следни начин: мозъците ни оценяват яркостта според контраста между източника на светлина и нивото на светлина около него. (Една домашна лампа едва ли изглежда ярка през деня, например, докато през нощта осветява стаята).
Тъй като светодиодите са малки и излъчват тесни лъчи в сравнение със слабо фокусираните традиционни фарове с халогенни крушки, те създават по-ярък контраст с тъмнината около тях, което прави светлината да изглежда по-силна. Освен това модерните LED фарове са около два пъти по-ярки.
Този светодиоден блясък може да причини стрес, който да увреди сърдечно-съдовата ни система, твърдят учени от Швеция. Те откриха, че ярките фарове могат да предизвикат тревожни промени дори при млади, здрави хора. В едно проучване, включващо 19 шофьори под 40 години, които са били подложени на пет внезапни изблици на силен блясък на фаровете, един доброволец показва потенциално опасно повишаване на кръвното налягане, докато друг временно развива камерна екстрасистола, аномалия на сърдечния ритъм.
По-възрастните и не толкова здрави шофьори се справят още по-зле. Хората над 40, които имат симптоми на сърдечни заболявания като високо кръвно налягане, също са най-чувствителни към внезапен блясък на фаровете. И е най-вероятно да проявят сърдечно-съдови реакции.
Прекалено ярките фарове също могат да предизвикат мигрена, предупреждават лекари: „LED светлините причиняват зрителен стрес поради контрастната яркост. Това може да предизвика атаки при хора, които страдат от мигрена, причинена от светлина, което затруднява безопасното шофиране“.
Такава болка е естествена реакция на внезапно заслепяване, според Питър Хейлиг, професор по офталмология във Виенския университет. „Отблясъците изпращат предупредителен сигнал до мозъка, който казва „Спри!“. Сравнимо е със сигнала за болка, който получавате, когато внезапно пренапрегнете става“.
LED фаровете могат да бъдат особено болезнени, защото „за разлика от друго осветление, интензитетът пада по-бавно, правейки тези светлини да заслепяват на по-големи разстояния. Болката от отблясъци също се засилва от дължините на вълните на LED, които са в синия край на светлинния спектър. Това причинява повече дискомфорт от сравнимите нива на светлина в жълтия спектър на халогенните крушки.
Това е особено ослепително и опасно за застаряващите очи, обяснява Денис Вон, клиничен съветник към Колежа по оптометристи: „Когато гледате ярка светлина и след това погледнете настрани, все още има остатъчното изображение. При по-възрастните хора възстановяването може да отнеме значително повече време. А отблясъците от светодиодите карат времето за възстановяване на водачите да се увеличи драстично”.
Над 60-годишна възраст способността на очите ни да се възстановяват от отблясъците през нощта започва значително да намалява, тъй като светлочувствителните пръчковидни клетки, които помагат за доброто зрение при слаба светлина, отслабват. Нещо повече, малките мускули, които контролират размера на зениците ни (и колко светлина пропускат), също отслабват, така че не се възстановяват бързо от плътно затваряне, когато са заслепени.
Това обяснява защо на очите на по-възрастните шофьори отнемат значително повече време, за да възстановят чувствителността си, след като са били изложени на отблясъци. То трае до десет секунди. При шофиране с около стотака, това означава изминаване на над 270 метра. И през това време не виждате правилно.
Добавете към това проблема, когато протеините в лещата започват да се разграждат, което води до помътняването им. Проучване на Харвардския университет от 2018 г. установи, че доброволците с катаракта, шофиращи на фарове, са много по-склонни да не успеят да забележат пресичащ пътя пешеходец навреме.
В Англия обществени организации вече поведоха битка срещу опасните ефекти с предложения до правителството. Едната мярка е ограничаване на количеството светлина от син спектър. Те препоръчват междувременно шофьорите да използват някои трикове за безопасност. При силни отсрещни фарове през нощта погледнете на около 20 градуса настрани към бялата линия, обозначаваща края на другото платно. И използвайте периферното зрение, за да видите аккво става напред за тези моменти. Или купете очила за нощно шофиране, които имат покритие, което филтрира синята светлина. Разбира се, посещавайте редовно очен лекар, ако имате проблеми. Дори едни обикновени очила могат да направят огромна разлика.