fallback

Кои устройства в колата лъжат най-често?

Показанията на километража, както и на други приборни инструменти често не са верни

Невъзможно е да управлявате кола без да използвате показанията на приборния панел. Те показват скоростта на, температура на двигателя, оставащо гориво, разстояние до най-близките препятствия при маневриране, налягане в гумите и други данни. Показанията им обаче не винаги са надеждни и предоверяването им може да доведе до проблеми. Кои контролни устройства обаче лъжат най-често?

Скоростта е по-бавна, отколкото изглежда

Най-ненадеждното устройство в автомобила е скоростомерът. Неговата грешка при измерване е твърде голяма и е невъзможно да се измери точно скоростта. Действителната скорост се влияе от много фактори, включително размер на гумата, състояние на асфалтовата повърхност, насрещен или попътен вятър, както и редица други условия.

Скоростомерът работи от изходния вал на скоростната кутия и показва индиректни данни, които не влияят пряко на скоростта. Конструкцията на самото устройство също прави корекции на показанията.

Въртенето от вала се предава чрез гъвкав кабел към магнитна арматура в устройството, което поради въртене създава вихрови токове, получени при въртене на магнитите. Колкото по-бързо се върти магнитът, толкова по-голяма е силата на полето и толкова повече иглата се отклонява. Цялата тази структура е твърде чувствителна към външни фактори.

Грешката на измерване на системата е около 3%. За да компенсира неправилните показания на инструмента, скоростомерът е проектиран да надценява скоростта с 5%. Това правило се превърна в стандарт за производители и сега всички скоростомери измерват скоростта с около 5% повече. Така в действителност колата се движи по-бавно, отколкото изглежда на таблото. Това е удобно, особено когато по пътищата има голям брой камери за скорост.

В съвременните цифрови скоростомери правилото за „надценяване“ е прогресивно. Колкото по-висока е скоростта, толкова повече скоростомерът „лъже“. Ако при скорост 100 км/ч показанието е с 5% повече, то при 130 км/ч коефициентът се доближава до 7%.

Пробегът също не е реален

Затова и колата не отчита правилно изминатото разстояние и километража. Той също така е свързан с показанията на скоростомера и работи от същия гъвкав вал, което означава, че в действителност пробегът на автомобила също е надценен. Реално той е с около 5% по-малко.

Грешката при измерване може да бъде изкривена и поради простата инсталация на нестандартни гуми на автомобила. Ако вместо гуми с размер 185/60R14 поставите колела с размер 195/55R15, тогава радиусът на колелото ще се увеличи и скоростта на автомобила ще се увеличи, като същевременно се запази интензивността на въртене на трансмисионния вал. В този случай километражът показва по-малко километри от действително изминатите.

Грешки на ABS

Антиблокиращата спирачна система също може да даде неправилни показания. При по-голямата част от автомобилите ABS работи чрез измерване на промените в скоростта на колелата. Сензорите на системата са разположени в основата на главината и следят ъгловата скорост.

Ако едно от колелата внезапно се хлъзне върху лед при спиране и внезапно промени скоростта си на въртене спрямо останалите, тогава електронната система се намесва в работата на спирачките и освобождава налягането в хидравликата. Колата забавя скоростта си, но остава стабилна по траекторията.

Колелата обаче могат да продължат да се въртят не само поради подхлъзване по хлъзгав път, но и по други причини. Например заради ниско налягане или лошо състояние на пътя. Поради това ABS често прави грешки и издава команда за намаляване на интензивността на спиране в ситуации, когато това изобщо не е необходимо.

Например, дори на сух асфалт с отлично сцепление, електрониката „освобождава“ спирачките, ако под колелата се появят много малки дупки, които карат колелото да вибрира и да „губи връзка“ с пътя. ABS ще приеме това като движение на лед и няма да позволи на други колела да спират. Това значително ще увеличи спирачния път.

Какво обаче ще стане, ако в този момент камион спре пред вас на същия участък от пътя? В този случай може да възникне сблъсък. Трябва да запомните това и винаги да спирате предварително, особено на лоши пътища, защото грешките на ABS могат да доведат дори до инциденти с удар в други превозни средства.

fallback
  • #10
    до 4 ( преди 10 месеца )
    Френските също са добри, нищо не казвам. На по-предишната ми кола, новичък Ситроен, отклонението беше 1-2 км/ч на 140. Но дори тези 3-4% на немската са доста по-малко от 6-7 на японските. Опитът ми е все с нови коли, с оригинални джанти и гуми.
  • #9
    до 3 ( преди 10 месеца )
    Лъжеш. Знаеш ли откъде си личи? Понеже няма как грешката на километража да е еднаква при всички скорости. Процентът остава същият, но в абсолютна стойност грешката се увеличава със скоростта. Лъжлив и зомбиран си като всеки фанатик на японското.
  • #8
    до 5 ( преди 10 месеца )
    Те че се застраховат, всички го знаем. Всички се застраховат, защото дори фабрично-предлаганите размери джанти/гуми нямат абсолютно еднакъв външен диаметър. Само че японците се презапасяват - толкова много, че става неудобно.
  • #7
    анонимен ( преди 10 месеца )
    има уреди за измерване на телеметрията racebox dragi всичко друго е звездите ми го говорят включая приложения или устройства на obd2 въпреки че скоростта е относително понятие тъй като всичко в природата се движи и няма една точка която да е в покой
  • #6
    Гост ( преди 10 месеца )
    Най грешно се показва пробега на Тесла.Зимата не излиза с 50%.
  • #5
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Производителите се "застраховат" в случай че сложите джанти с по-голям диаметър от прупоръчания
  • #4
    анонимен ( преди 10 месеца )
    1-ви, при немските е 3-4%, като при някои дори е повече. И ти казвам от опит с една никак не евтина водена за премиум марка, висок клас. При 200 на таблото ГПС е 192, а при 258 е 248. А една френска марка, среден клас оклонението ми е 3-4км дори на 240.
  • #3
    Японско ( преди 10 месеца )
    Имам Рав 4 2023г. Отклонението е 3км/ч независимо от скоростта.
  • #2
    Ха ха ( преди 10 месеца )
    Те немските са такова "уважение към клиента", че повечето се чувстват изнасилени, а траверсите измамени в надеждата групово да ги зарадват!
  • #1
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Зависи от марката. В японско всичко лъже. Типичният пример е скоростомерът - при японските дава почти 10 км/ч отклонение при 140. В немско - 1-3 км/ч. Въпрос на уважение към клиента.
fallback
Последни