Невъзможно е да управлявате кола без да използвате показанията на приборния панел. Те показват скоростта на, температура на двигателя, оставащо гориво, разстояние до най-близките препятствия при маневриране, налягане в гумите и други данни. Показанията им обаче не винаги са надеждни и предоверяването им може да доведе до проблеми. Кои контролни устройства обаче лъжат най-често?
Скоростта е по-бавна, отколкото изглежда
Най-ненадеждното устройство в автомобила е скоростомерът. Неговата грешка при измерване е твърде голяма и е невъзможно да се измери точно скоростта. Действителната скорост се влияе от много фактори, включително размер на гумата, състояние на асфалтовата повърхност, насрещен или попътен вятър, както и редица други условия.
Скоростомерът работи от изходния вал на скоростната кутия и показва индиректни данни, които не влияят пряко на скоростта. Конструкцията на самото устройство също прави корекции на показанията.
Въртенето от вала се предава чрез гъвкав кабел към магнитна арматура в устройството, което поради въртене създава вихрови токове, получени при въртене на магнитите. Колкото по-бързо се върти магнитът, толкова по-голяма е силата на полето и толкова повече иглата се отклонява. Цялата тази структура е твърде чувствителна към външни фактори.
Грешката на измерване на системата е около 3%. За да компенсира неправилните показания на инструмента, скоростомерът е проектиран да надценява скоростта с 5%. Това правило се превърна в стандарт за производители и сега всички скоростомери измерват скоростта с около 5% повече. Така в действителност колата се движи по-бавно, отколкото изглежда на таблото. Това е удобно, особено когато по пътищата има голям брой камери за скорост.
В съвременните цифрови скоростомери правилото за „надценяване“ е прогресивно. Колкото по-висока е скоростта, толкова повече скоростомерът „лъже“. Ако при скорост 100 км/ч показанието е с 5% повече, то при 130 км/ч коефициентът се доближава до 7%.
Пробегът също не е реален
Затова и колата не отчита правилно изминатото разстояние и километража. Той също така е свързан с показанията на скоростомера и работи от същия гъвкав вал, което означава, че в действителност пробегът на автомобила също е надценен. Реално той е с около 5% по-малко.
Грешката при измерване може да бъде изкривена и поради простата инсталация на нестандартни гуми на автомобила. Ако вместо гуми с размер 185/60R14 поставите колела с размер 195/55R15, тогава радиусът на колелото ще се увеличи и скоростта на автомобила ще се увеличи, като същевременно се запази интензивността на въртене на трансмисионния вал. В този случай километражът показва по-малко километри от действително изминатите.
Грешки на ABS
Антиблокиращата спирачна система също може да даде неправилни показания. При по-голямата част от автомобилите ABS работи чрез измерване на промените в скоростта на колелата. Сензорите на системата са разположени в основата на главината и следят ъгловата скорост.
Ако едно от колелата внезапно се хлъзне върху лед при спиране и внезапно промени скоростта си на въртене спрямо останалите, тогава електронната система се намесва в работата на спирачките и освобождава налягането в хидравликата. Колата забавя скоростта си, но остава стабилна по траекторията.
Колелата обаче могат да продължат да се въртят не само поради подхлъзване по хлъзгав път, но и по други причини. Например заради ниско налягане или лошо състояние на пътя. Поради това ABS често прави грешки и издава команда за намаляване на интензивността на спиране в ситуации, когато това изобщо не е необходимо.
Например, дори на сух асфалт с отлично сцепление, електрониката „освобождава“ спирачките, ако под колелата се появят много малки дупки, които карат колелото да вибрира и да „губи връзка“ с пътя. ABS ще приеме това като движение на лед и няма да позволи на други колела да спират. Това значително ще увеличи спирачния път.
Какво обаче ще стане, ако в този момент камион спре пред вас на същия участък от пътя? В този случай може да възникне сблъсък. Трябва да запомните това и винаги да спирате предварително, особено на лоши пътища, защото грешките на ABS могат да доведат дори до инциденти с удар в други превозни средства.