fallback

Да живееш в колата си: тестваме новия Volkswagen Grand California

Смайващото не е, че този дом на колела има баня, тоалетна, може да прави лед и настанява четирима. Смайващото е как стои на пътя (ВИДЕО)

Английският писател Джеймс Балард казваше, че автомобилът е най-мощният инструмент на свободата, който човечеството познава. Колкото и да търсите обаче, няма да намерите автомобил, който да ви освободи повече от този.                     Grand California e най-големият от фамилията фабрични кемпери на Volkswagen. Базиран е върху Crafter, дълъг е 6 метра в късата си версия и не само може да ви закара където пожелаете, но и ще ви осигури душ, легло, отопление, кухня и дори леден джин с тоник под звездите.                            Единственият начин една кола да ви даде още по-голяма свобода е сама да си произвежда и горивото. Но и без да го прави, е напълно способна да ви спаси от пернишки чалга купон в иначе приветливия гръцки къмпинг. Вместо да навлизате в дебрите на винкел дипломацията, просто събирате тентата, палите колата и се премествате на първото идилично местенце край брега, което видите.                            Дивото къмпингуване е забранено в Гърция, но това се отнася до разпъването на лагери, маси, шатри, готвенето на открито и така нататък. Не е никакъв проблем просто да паркирате кемпера си някъде и да спите в него, без да замърсявате околността. А в Grand California последното не е никакъв проблем. Може да ви се стори странно, но именно тази къса версия, която тестваме, всъщност е семейната, с две двойни легла. Едното е отзад, с почти стандартни размери - и благодарение на хитроумната подматрачна рамка е всъщност безукорно удобно. Другото е над предните седалки и макар да е в състояние да настани всеки с ръст под един и седемдесет, очевидно е планирано за децата.                          Дългата версия, която е 680 сантиметра, вместо това предлага само едно легло отзад, но с хотелски размери. Само че при нея теглото уверено надхвърля три тона и половина, така че ще ви трябва книжка категория С, за да я карате.                          Покрай леглата ще откриете изобилие от шкафчета за багаж с много практично измислени закопчалки, така че никога да не се отварят в движение. Двата люка и повечето прозорчета могат да се открехват, за да спите на чист въздух. И без нежелани нашественици, защото всички те са снабдени с комарници, какъвто има и на огромната странична врата. Освен това прозорците и люковете си имат и вградени светлоотражателни сенници. За предните стъкла сенниците са от специален текстил с магнитни закачалки. Така опакована, нашата Grand California изкара цял ден на слънце край морето, без температурата вътре да се повиши над 29 градуса.                          В товарното отделение под леглото са кабелите за ток и вода, а също и газовата бутилка - или бутилки, защото има място за две. Можете да използвате газта не само за готвене, но и за подгряване на вода и отопление. Алтернативно за същото можете да ползвате и специалния втори акумулатор, който отговаря за светлините и хладилника. Самият хладилник побира цели 70 литра и е напълно в състояние да приготвя и лед. Оставихме го да работи цяло денонощие само на батерия и накрая още не я беше изтощил напълно. Специалното табло на вратата на банята ви показва и заряда на батерията, и нивата на чистата и мръсната вода.                       Отначало мислехме, че думата "баня" е могъщо преувеличение на маркетинговия отдел на Volkswagen. Но всъщност си е съвсем пълноценна - доста парижки хотели ще ви предложат по-тесни душ кабини. Отделно имате и удобен извод за външен душ от задната врата.              Изводът за външния душ е зад задната врата              Резервоарът за чиста вода побира 110 литра - за два дни едва използвахме около половината.  Мръсната вода отива в отделен 90-литров резервоар, откъдето много лесно можете да я източите на подходящо място. Тоалетната е химическа и много напомня онези в самолетите - включително и със специалния вентилатор, който се задейства автоматично и не допуска абсолютно никакви миризми в салона. Щом се напълни, съвсем лесно се изважда, превръща се в куфарче на колелца и се изсипва в обикновена тоалетна. После само доливате 70 милилитра препарат и малко вода.        Касетката на тоалетната се прибира в специален отсек зад шофьорската врата, и лесно се превръща в куфарче на колела           В салона има общо шест USB порта, включително два USD-C, и четири нормални контакта, така че спокойно можете да включите лаптоп или малка прахосмукачка например.

Външната масичка и столчетата са удобно прибрани в задната врата. Двуметровата тента се разпъва и прибира съвсем лесно. Изобщо това си е един пълноценен дом на колела, с всичко необходимо да изкарате няколко дни - или дори седмици. Но в това няма нищо изумително. Десетки други кемпери ще ви предложат същото. Онова, което прави Калифорния единствена по рода си, е начинът, по който се движи.                       Когато се тестват кемпери, на никого и през ум не му минава да каже нещо за динамика или пътно поведение. Такива неща не се очакват от един дом на колела. Но и в това отношение Grand California е голямото изключение.

Всички останали кемпери се правят от компании, които, между нас казано, са специалисти в това да създават шкафчета с необикновена форма. Този кемпер се прави от автомобилна компания в завод за автомобили. Разликата е гигантска.                       Двулитровият турбодизел ви дава умерените 177 конски сили, но цели 410 нютонметра максимален въртящ момент. Осемстепенният автоматик е настроен за плавни смени, както подобава на кола с кухня и баня в нея, но при нужда може да бъде и доста пъргав. Установихме, че не е никакъв проблем да изпреварваме, нито да поддържаме максималната разрешена скорост на магистралата. При три метра височина страничният вятър може да е проблем, но Grand California има специален електронен асистент, който ви помага срещу него. Повечето други кемпери просто се стремят да натъпчат колкото е възможно повече обем без мисъл за ефекта върху пътното поведение. Но този е разработен от експерти по аеродинамика. Това в комбинация с двигателя гарантира, че няма да причинявате километрични колони по пътищата.                      И освен всичко останало е удивително икономичен. Както вече казах, тази кола тежи почти три тона и половина, и то без допълнителния ви багаж. Освен това двигателят има и втора задача в нея - да зарежда спомагателната батерия, от която се захранват хладилник, бойлер и така нататък. И въпреки това на дълъг път, с доста магистрала и стабилно темпо, на финала ние сме постигнали 8.3 литра на сто. Това е впечатляващо.                        Разбира се, всичко това не идва особено евтино. Нашата добре оборудвана Grand California е над 150 хиляди лева. Което доскоро бяха много сериозни пари. Но в наши дни това е горе-долу цената на хибридно Peugeot, или на малък кросоувър от Mercedes. Всъщност, ако се откажете от някои глезотии, можете да вземете Grand California за под 130 хиляди лева. Средната цена за наем на подобен кемпер в активния сезон е около 115 евро на денонощие. Излиза, че инвестицията ще ви се изплати само за 560 дни ползване. Само че това не включва джина и тоника.         Още снимки от теста на VW Grand California вижте в ГАЛЕРИЯТА:

        

fallback
  • #7
    до 5 ( преди 2 години )
    508 PSE с всички екстри е даже над 150 бона
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Хубавото на този Фолк с Ваген е това, че вече можеш буквално да спиш в сервиза докато ти поправят поредната повреда. Можеш и като недвижима собственост да го ползваш. Паркираш някъде и живееш там.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Стана ми много интересно кое е това хибридно Пежо струващо 150 000 лв.? Ако някой знае да сподели. А иначе този кютюк е както винаги надценен силно, но някой ще каже, че кеф цена няма. Това е базововата цена и ако вкараш повече екстри ще надхвърли 200 000. Автоматика не е най-доброто решение за такъв тип превозни средства. Ръчка е необходима за по-голяма надеждност. А това, че се прави от автомобилна фирма не е истина. Оборудването на кемпера се прави от външни фирми по поръчка на ФВ.
  • #4
    до 2 ( преди 2 години )
    Нещо не виждам основанията ти да определяш кой какво да коментира :D
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    катунарска мечта
  • #2
    до #1 ( преди 2 години )
    Значи не си клиент за кемпер, щом го сравняваш с хотел. И по-добре коментирай статия за хотели.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Много приятно изглежда това :) Но за 115 евро на денонощие наем ще ме извиняват, но ще си взема хотел с баня и включена закуска
fallback
Последни